Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bekännelsetråden ;-)  (läst 17281 gånger)

kökshäxan

  • Gäst
Bekännelsetråden ;-)
« skrivet: 22 jul-06 kl 17:50 »
På det här forumet så pratar vi om allt som verkligen inte behövs av dagens nya teknik... men ärligt talat, vi alla har nog någon teknisk el mordenare pryl som vi aldrig skulle vilja leva utan.

Bekänn här :-) vad klarar du/ vill du inte leva utan? :-D
« Senast ändrad: 22 jul-06 kl 17:51 av kökshäxan »

kökshäxan

  • Gäst
Re:Bekänningstråden ;-)
« Svar #1 skrivet: 22 jul-06 kl 17:50 »
jag börjar väl. Skulle aldrig klara mig utan min kamera :-) min kamera är mitt skriv material där jag berättar både för mig själv och min omgivning om vem jag är :-)

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Bekännelsetråden ;-)
« Svar #2 skrivet: 22 jul-06 kl 17:58 »
Det första man kan konstatera är väl att de flesta som är aktiva här på forumet har tillgång till en dator och Internet.

Jag skulle inte vilja vara utan nätet, min största källa till kunskap, information och nyheter. Det står också för en stor delav min kommunikation och umgänge med andra människor ... vilket kan låta tragiskt men passar mig mycket bra.

Jag skulle inte heller vilja vara utan min skruvdragare.  :D Den surrar på nästan varje dag.

Suresh

  • Gäst
Re:Bekännelsetråden ;-)
« Svar #3 skrivet: 22 jul-06 kl 18:03 »
Mikrovågsugnen är en suverän uppfinning - fullt i klass med cykeln. Energisnål, funktionell och platsbesparande.

I mitt hem går mikron och vedspisen för fullt, medan elspisen inte ens ärinkopplad i väggen utan bara fungerar som kastrullförråd.

För övrigt skulle jag inte kunna vara utan rymdforskningen. Om inte Esrange skickade upp raketer i stratosfären skulle jag göra det själv.

Mänsklighetens målsättning måste vara att först terraforma jorden, därefter mars.
« Senast ändrad: 22 jul-06 kl 18:03 av Suresh »

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Bekännelsetråden ;-)
« Svar #4 skrivet: 22 jul-06 kl 23:43 »
I jobbet har jag jour någon vecka per månad och måste då komma åt en dator inom en kvart. Tidigare innebar det i praktiken att det knappt gick att åka och handla. Numera har jag en mobiltelefon, en Nokia Communicator, som gör att jag i stort sett kan sköta jobbet från telefonen.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Bekännelsetråden ;-)
« Svar #5 skrivet: 23 jul-06 kl 01:10 »
....

För övrigt skulle jag inte kunna vara utan rymdforskningen. Om inte Esrange skickade upp raketer i stratosfären skulle jag göra det själv.

....

Som jag förstått det så har du kommit några steg närmare rymden den senaste tiden med Purush's och några ekologiska rymdraketers hjälp.

NASA kan ta dit till månen i bästa fall men en bra trädgårdsmästare kan ta dig hur långt som helst.  :D

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Bekännelsetråden ;-)
« Svar #6 skrivet: 23 jul-06 kl 03:34 »
Skulle nog säga bössorna.

Internet/datorn skulle jag lätt klara mig utan men frugan kräver att vi har det kvar (fast helt klart hjälper det till att slå ihjäl lite dötid under regnperioderna). Tv, radio, är trevligt men absolut inget krav.
Telefon vill jag ha för släktingars skull.

El är helt ok men inget jag direkt känner behov utav heller.

Men som sagt....utan bössorna skulle födoanskaffningen ta mer kraft än jag förmår bidra med.

Men men...skulle det knipa så skulle jag nog överleva utan dem med.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Carina Von C

  • Inlägg: 174
    • Norrbotten
Re:Bekännelsetråden ;-)
« Svar #7 skrivet: 23 jul-06 kl 09:29 »
För min del är det datorn, bilen, mitt Playstation, disk- och tvättmaskinen. Har jag bara det här så kan jag lätt bo mitt i urskogen och vända konsumtionssamhället ryggen.
Eller.. vänta?

M.
"Man ska aldrig avslöja sina svampställen!"

kattenihatten

  • Inlägg: 1272
  • omina mea mecum porto
    • Norrbotten
Re:Bekännelsetråden ;-)
« Svar #8 skrivet: 23 jul-06 kl 09:39 »
datorn,  helt klart......
...och micron..........och min dusch skulle jag ha väldigt svårt att skiljas från........kameran, just för alla bilder på barnen.....och radion, som jag faktiskt är långt mer fäst vid än Tv:n. :-[......fast som du säger fred, om det verkligen behövdes så skulle jag klara mig utan alltihop......
Live simply......so that others may simply live.

Suresh

  • Gäst
Re:Bekännelsetråden ;-)
« Svar #9 skrivet: 23 jul-06 kl 09:59 »
Bilen tillhör snart det som alternativeren kan fixa själv utan konsumtionssamhällets hjälp. Bilar växer på skrotar och tippar. I vart fall gör deras reservdelar det.

TV-apparater och mikrovågsugnar häckar i grovsoprum. Oftast är det bara en säkring som saknas.

Suresh

  • Gäst
Re:Bekännelsetråden ;-)
« Svar #10 skrivet: 23 jul-06 kl 10:13 »
Som jag förstått det så har du kommit några steg närmare rymden den senaste tiden med Purush's och några ekologiska rymdraketers hjälp.

NASA kan ta dit till månen i bästa fall men en bra trädgårdsmästare kan ta dig hur långt som helst.  :D

Den inre rymdens höjder eller bråddjup , vilket du vill, utforskade jag på 1970-talet med hjälp av maja, LSD och svamp. Då gick Purush på dagis.

I samma veva joinade jag Gerhard K. O'Neills nybyggarprojekt i rymden. Hans vision är att minska befolkningestrycket på jorden genom att flytta ut överskottet i rymden med start runt 2050. Redan år 2085 tror han då att rymden skulle kunna hysa 7,3 miljarder invånare, dvs ha gått om jorden. Inte skulle,som han skriver, utan   skulle kunna . Främst är det inte mars som är lämplig för bosättning i första rundan, utan månen och någon av de fem Lagrangepunkterna där jorden och månens gravitation tar ut varandra och tillåter stationär bosättning i 20 - 30 km långa rymdstationer.  
« Senast ändrad: 23 jul-06 kl 10:14 av Suresh »

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Bekännelsetråden ;-)
« Svar #11 skrivet: 23 jul-06 kl 10:34 »
Mina käraste ägodelar är datorn - med internet -, symaskinen och hushållsassistenten. Men symaskinen och assistenten har väl en 30 år på nacken... så moderna är de inte... Och inte min dator heller, förresten - köptes begagnad 2002. Det enda minuset med ett liv på landet är svårigheterna att få en skaplig internetanslutning.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Bekännelsetråden ;-)
« Svar #12 skrivet: 23 jul-06 kl 11:13 »
Dator och musikmaskin kommer högt upp på listan. Symaskinerna vill jag inte heller vara utan. Skruvdragaren och byggsågen är mig oxå väldigt kära, för att inte tala om alla handverktyg, cykeln och rullebören. Tja, jag är rätt så förtjust i kyl&frys oxå. Och elvispen.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Jullan

  • Inlägg: 1036
    • Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
Re:Bekännelsetråden ;-)
« Svar #13 skrivet: 24 jul-06 kl 10:34 »
DISKMASKINEN!!! Har ganska nyligen införskaffat diskmaskinen och jag säger bara att jag gärna skulle vara utan både dator, tv, symaskiner, elspis och micro om jag fick väl ja mellan dem o diskisen. Jag hatar  hjärtinnerligen allt hushållsarbete så detta kom som en räddande ängel för oss. Min sambo delar nämligen samma känslor för det husliga, så vi gör inte så mycket hemma.

Annat jag helst inte skulle vilja vara utan:  

Dammsugaren (fast den skulle man ju kunna ersätta med sopborste+mopp. Men det skulle ta sån tid.

Tvättmaskinen

Kyl och frys

Bilen. (Fast vi har två, så en skulle man nog kunna
vara utan)

Brödrosten och vattenkokaren.

(Fast det är klart, skulle verkligen elen tryta skulle jag kunna dumpa brödrosten. Men det är GOTT med rostisar.)

Telefonen

Radio.

Suresh

  • Gäst
Re:Bekännelsetråden ;-)
« Svar #14 skrivet: 24 jul-06 kl 10:46 »
Varje morgon (eller varannan på sommaren) tänder jag min vedspis, värmer vatten i stora kastrullen, lägger i dagens disk, diskar , mediterar över disken, flyttar porslinet till diskhon, sköljer, ställer för tork.

Inte för hela världen skulle jag stjäla dyrbart utrymme i köket för att gå miste om den rofyllda stunden...

Lisasgården

  • Inlägg: 274
  • lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
Re:Bekännelsetråden ;-)
« Svar #15 skrivet: 24 jul-06 kl 11:15 »
Datorn och internetuppkopplingen vill jag aldrig vara utan, min kontakt med yttervärlden !!
Vattenpumpen skulle jag inte heller välja bort, har 500 meter till brunnen....

TV, video, radio, mikro, diskmaskin känns onödigt. Tvättmaskinen är dock bra att ha.  Bilen är nödvändig.
Bor på en solig gård ute på landet tillsammans med bonde, dotter och massor av husdjur. Hundar, kattor, höns, gotlandsfår, kaniner för produktion. Har jordbruk med inriktning på kött och spannmål. Både KRAV och konventionellt.
www.lisasgardens.blogspot.com
Kaninproducent på Lisasgarden.se

papillon

  • Gäst
Re:Bekännelsetråden ;-)
« Svar #16 skrivet: 24 jul-06 kl 19:19 »
Håller med Jullan om diskmaskinen. Och jag har nu övergått från en vanlig ögonfransuppböjare till en batteridriven sådan. Batterierna alstrar värme och böjer fransarna så snyggt!

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Bekännelsetråden ;-)
« Svar #17 skrivet: 24 jul-06 kl 20:36 »
Vi köpte en bänkdiskmaskin när vi bodde i lägenhet i Linköping. Vi kopplade in den med en "tjuv" på kallvattenkranen, laddade med smutsig disk och diskmedel och startade maskinen. Det luktade klor som ett badhus i hela lägenheten. När maskinen var klar och vi öppnade luckan var all disk, inklusive tekannan som aldrig tidigare blivit riktigt ren, skinande. Sådant diskmedel görs inte längre.

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Bekännelsetråden ;-)
« Svar #18 skrivet: 25 jul-06 kl 00:21 »
Jag har diskmaskin (den stod i köket när jag flyttade in), men har aldrig använt den, enda anledningen att den står kvar är att jag aldrig hittat lusten att baxa ner den för trappan.

Diskar man undan i takt med att man använder köksverktygen så slipper man se disken som särskillt betungande.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Bekännelsetråden ;-)
« Svar #19 skrivet: 25 jul-06 kl 01:08 »
Diskar man undan i takt med att man använder köksverktygen så slipper man se disken som särskillt betungande.

Jag förmodar att du har rinnande vatten inne  ::)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 4 användare (1 dolda)
Bortan, junneboy, Rospigg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser