Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  För tidigt låta gässen börja ruva nu???  (läst 4248 gånger)

johannaw

• Uppland
För tidigt låta gässen börja ruva nu???
« skrivet: 22 mar-11 kl 15:53 »
Två honor har redan börjat bygga varsitt bo och lagt 5 ägg. Är det för tidigt att låta de hålla på? Jag menar då kläcks de i slutet av april och då är det ganska kallt fortfarande om nätter och så och våra djur går ute men kan gå in på natten dock finns ingen värme där inne så då hänger allt på att de värmer sina ungar ordentligt.
Hur gör ni andra?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: För tidigt låta gässen börja ruva nu???
« Svar #1 skrivet: 22 mar-11 kl 16:13 »
Det är dumt att låta dem behålla äggen så här tidigt på säsongen. Dels slutar de lägga ägg när de börjar ruva, dels är de tidigaste äggen ofta dåligt befruktade, eller skadas av kylan.

Ta in samtliga ägg som gässen lägger fram tills dess att det är lagom att låta dem ruva, om man vill låta dem ruva själva. Knäck de första äggen och kolla så att de är befruktade. Sälj eller kläck de följande äggen i kläckare. Och låt gässen ruva på redägg i början, så att du ser att de säkert lagt sig, så att äggen har stora möjligheter att klara sig. Lägg därefter ett lagom antal ägg under varje ruvande gåshona.

De ägg man ska lägga i kläckare eller lägga tillbaka under gåsen ska helst förvaras vid ca 12o och vändas minst två gånger dagligen. Bäst resultat blir det om äggen är mindre än 10 dagar när de läggs under gåsen eller i kläckaren, men även äldre ägg kan ge bra resultat.

Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

johannaw

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 22 mar-11 kl 17:02 »
Tack för bra råd!!!
menar du att jag ska samla ihop ett gäng ägg när jag tycker det är dags, lägga dessa i kläckaren och sen se så att hon lägger sej därute på några andra och sen byta ut dessa mot dom jag hade i kläckaren? *trög* :)

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 22 mar-11 kl 17:07 »
Nej, jag menar att du ska kläcka en kull i kläckaren och en kull under gåsen. Dubbelt så många gässlingar och bättre ekonomi i djurhållningen. Dessutom är risken stor att gässen misslyckas med ruvningen, och då står man där utan gässlingar om man inte säkrat upp med ägg i kläckaren.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

johannaw

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 22 mar-11 kl 17:15 »
Ah jag fattar :)
Har du bra råd vad gäller maskinkläckningen?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 22 mar-11 kl 17:27 »
Det finns olika teorier. Sök här på forumet. De behöver doppas eller sprayas med vatten två gånger per dag. En del tar ut äggen och låter dem svalna också.

Rottis

« Svar #6 skrivet: 23 mar-11 kl 07:34 »
Har lyst de 9 ägg som jag la i kläckaren för snart två veckor sen. 4 Toulouse ägg och 4 Ölandsägg var befruktade av sammanlagt 9 ägg i kläckaren. La in ytterligare 14ägg i en annan kläckare i går. Hoppas på lika bra resultat när dom skall lysas på måndag. Ska bli spännande att se.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 05 apr-11 kl 18:01 »
Om dom kläcks, tar jag gärna några gässlingar av dej, som kan få bo inne, tills det blir varmare.
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 05 apr-11 kl 19:58 »
En pojkgås och en flickgås tar jag gärna av dej.
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

Rottis

« Svar #9 skrivet: 07 apr-11 kl 08:33 »
Får se hur kläckningen blir, skall kläckas nu i helgen, kanske blir fler längre fram, har fler ägg i kläckaren.

Ronny

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 09 apr-11 kl 02:49 »
Om dom kläcks, tar jag gärna några gässlingar av dej, som kan få bo inne, tills det blir varmare.

En pojkgås och en flickgås tar jag gärna av dej.

Hur ska man kunna se det på nykläckta gässlingar?
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

carinalil

• Småland
    • Kackelsidan
« Svar #11 skrivet: 13 apr-11 kl 23:50 »
Såg att det skulle kläckas Toulousegäss hos dej- jag vill jättegärna köpa av dej och så är jag väldigt nyfiken på vart du har hittat dina Toulouser? jag hittar inga....
Stora höns: Orpington: gul,Skånska blommehöns
Fransk Vädurskaniner

Rottis

« Svar #12 skrivet: 14 apr-11 kl 10:52 »
Hej.
Jag har två honor och en hane, som kommer från två olika ställen, från Örby och från Halmstad. Fick bara 2st denna kläckning och säljer inget innan till hösten när jag vet vad jag fått och vad jag skall spara. Hör gärna av dej då igen.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #13 skrivet: 15 apr-11 kl 21:34 »
Hur ska man kunna se det på nykläckta gässlingar?

Borde inte det gå att se på samma sätt som ankor via kloaken (för har för mig att de är lite lika "byggda", att karlarna har en snorre som kommer ut under parning?)
2 dygn gammal ankpojke hemma hos mig.

3 veckor gammal ankpojke

3 veckor gammal ankflicka.

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Dela detta:

* Inloggade just nu

418 gäster, 4 användare (1 dolda)
Lynga, Rutans, Broccolie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser