Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  jippi nytt hönshus av stuga hjälp tips o råd mottages  (läst 3035 gånger)

vispan81

• -
hej och hå vad man kan bli glad för "lite"
Fick precis reda på att jag kan få ta över svärmor/svärfars gamla lekstuga och ha den som hönshus.
Uberlycklig blev jag då jag senaste dagarna blivit galen på ritningarn och funderingar kring nybygge av hönshus.
Fick höns förra året och byggde ett vääääldigt ovanligt hönshus på frihand men som klarat vintern iallafall :)
Och nu till frågor-
Har ni några tips och råd eller ev. bilder på hur man bäst kan förvandla stugan till hönshus????
Inredningen, praktiskt osv?
Än så länge har vi bara 1 höna och 1 tupp av brahma (förlorade några hönor pga hunden) men tankarna finns på att införskaffa ny kläckningsmaskin och utöka lite i antalet.
Vilka raser går att utöka med och om vi vill ha lite ägg, vilken ras rekomenderas och kanske funkar ihop med brahma???

Mycket blev det nu och jag hoppas på många kloka svar, bilder och förslag :)

kram på er :)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
SV: jippi nytt hönshus av stuga hjälp tips o råd mottages
« Svar #1 skrivet: 22 mar-11 kl 15:18 »
Om du väntar lite så kommer säkert din brahmahöna vilja ruva så slipper du köpa kläckmaskin. Sen om du nu vill ha en liten flock som garanterat ger ägg så skulle jag föreslå en ras som helst inte ruvar. Det är rätt onödigt om man bara har typ 4 hönor och alla vill ruva = ingen värper.  :(

Själv gillar jag RIR väldigt mycket och det är väääääldigt ovanligt att de ruvar. Faverolle är en annan ras som tydligen inte ruvar särskilt ofta. Finns fler stora raser men det var mina förslag just nu. Det finns en tråd under höns/raser om just stora rasers ruvbenägenhet. Läs där så kanske du hittar en ras du gillar.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

vispan81

• -
« Svar #2 skrivet: 23 mar-11 kl 08:22 »
Du menar att jag ska köpa in ägg och låta brahman ruva fram eller jag fattar fel :)
Är ju ganska ny på det här men RIR låter bra, liksom Australorps och Orpington när jag har skrivit o jämfört massa egenskaper här på forumet. Har haft att göra vill ja lova ha ha :)
Hur e det med skånska blomme då, har sett att många vill ha dessa men inte hittat om hur dom är.
Ja vi ser vad som händer, ska pyssla färdigt med "nya" stugan innan detta blir så har lite tid till att forska i alla dessa hönshistorier här ;)

Önskar gärna fler tips o råd med själva lekstugan eller bilder på hur nån har inrett i en sådan :)
Så kom igen nu ni där ute och hjälp en förvirrade ganska nybörjare ;)

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #3 skrivet: 23 mar-11 kl 09:50 »
lägger upp en länk till lite bilder ist, hönshusbygge av lekstugan  ;D
https://picasaweb.google.com/helena735555/Hons?authkey=Gv1sRgCLWS5e-gxr3d2wE&feat=directlink
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 23 mar-11 kl 10:12 »
Du menar att jag ska köpa in ägg och låta brahman ruva fram eller jag fattar fel :)
...
Hur e det med skånska blomme då, har sett att många vill ha dessa men inte hittat om hur dom är.
...

Jo, det var så jag menade. Brahmahönor brukar ju ofta vilja ruva. Bara att vänta tills hon lägger sig och köpa ägg då. Fast lite trist om just din höna inte vill ruva, det vore ju typiskt.

Har en kompis som har 6-7 Blommehönor. De verkar värpa bra och hennes har inte visat nått att de vill ruva.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

vispan81

• -
« Svar #5 skrivet: 23 mar-11 kl 16:53 »
Hon har ju haft nån ruvperiod då hon låg där och låg :) får se om det kan bli så igen eller om vi kör lite i kläckare och testar lite under henne. Tack för länken till stugtipset, fint det var och oj va jag vill göra allt NU på en gång, helst förra veckan ;)

hennum

• Johanna, bor i Lund. Drömmer i Bollerup
    • Skåne
    • Kattens Talan
« Svar #6 skrivet: 11 jun-11 kl 03:33 »
Hej! Vi har också en lekstuga vi ska bygga om till hönshus och vill oxå gärna få tips och råd om hur man ska göra och inte göra.

Om någon vet en tidigare tråd kan ni gärna länka till den här?

Vi tänkte isolera den och sätta ett glasfönster som dörr istället för den vanliga lilla dörren så att det kommer in ljus i stugan. De två små fönstren räcker inte riktigt, tänkte vi.

hoppas på svar!

hennum

• Johanna, bor i Lund. Drömmer i Bollerup
    • Skåne
    • Kattens Talan
« Senast ändrad: 11 jun-11 kl 03:39 av hennum »

Dela detta:

* Inloggade just nu

451 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser