Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Olika kyckling foder ?  (läst 5072 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
Olika kyckling foder ?
« skrivet: 21 mar-11 kl 22:48 »
Jag fick hem två 10-12v araucana kycklingar i dag o trodde dom skulle vara lika stora ungefär som mina paduaner i samma ålder .
Men dom var gigantiska !!
Lika stora som vuxna höns nästan .

Finns det foder som gör att dom växer olika snabbt ?
Jag använder granngårdens kyckling start .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Olika kyckling foder ?
« Svar #1 skrivet: 22 mar-11 kl 08:49 »
Höns av olika linjer kan växa väldigt olika fort. Det samma gäller olika raser.

Dessutom påverkar hur snabbt dom befjädrar hur snabbt dom växer. Mina Kochin befjädrar långsamt och Isbaren växer om dem en period som kycklingar. I slutändan är dock Kochinen dubbelt så stora som Isbaren  :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 22 mar-11 kl 09:24 »
Visserligen men jag tycker att alla hans fåglar växer upp mkt snabbare än mina .
Finns det nåt anabola foder ? Finns det några faror med att dom växer upp så fort ?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
« Svar #3 skrivet: 24 mar-11 kl 12:59 »
Om man ger kycklingarna ett foder som innehåller mer energi per kilo så bör de växa snabbare..
tex kalkon start istället för kyckling start..

om det sen är bra  ??? kan man fundera över..

brukar inte vara nyttigt att hetsa fram tillväxten.. det gör man med broiler och de mår nog inte lika bra som våra alternativar höns  ;D

Sen kan man oxå öka tillväxten med att hålla "rätt" temperatur och "dag längd" (lampa)..

+15 grader kräver mindre enegi av kycklingen för att hålla värmen  än vad +5 gör..
dvs mer av enegin i fodret går till tillväxt (och det går åt mindre foder)
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 24 mar-11 kl 13:23 »
Det är sant .
Så klart inverkar temperatur och ljus oxå .
Fast min har värmelampa oxå jue .

karsan

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 25 mar-11 kl 02:22 »
Citera
Om man ger kycklingarna ett foder som innehåller mer energi per kilo så bör de växa snabbare..

Jag misstänker att det är proteinhalten som är viktigare än bara energin - protein är ju kroppens byggstenar.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #6 skrivet: 06 jun-11 kl 18:01 »
På tala om protein. Vet någon hur det är med kalkonstart? För har kläckt några kalkoner och de behöver ju mer protein, de går ihop med hönskycklingar i lite olika åldrar men alla under 6 veckor. Köpte en säck edel kalkonstart och där står det 27% på protein. Eftersom de går ihop allihopa får ju de hönskycklingarna det också. De verkar pigga och glada som vanligt, ser ut att växa i samma tempo som andra kycklingar som inte fått kalkonstart, kanske något mer musklade på brösten ir så är det inbillning. Men kan inte låta bli o fundera på om det finns någon form av skaderisk för kycklingarna att äta foder med så högt proteininnehåll? *får upp en bild av små body builderhöns* ::)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Dela detta:

* Inloggade just nu

577 gäster, 2 användare
Dmslr, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser