Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur stor ålderskillnad kan det vara på kaninungar som får surrogatmamma?  (läst 2347 gånger)

La Ladin

• Västergötland
Om man låter en hona vara surrogatmamma till några ungar där honan på något vis förolyckats, måste mammans ungar vara nästan precis lika gamla som de nya ungarna då?

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
Kaninernas mjölk är koncentrerad (ca 26 % TS). Detta innebär att ungarna växer väldigt fort. Inom några få dagar kan de bli mycket större och även starkare

Detta innebär i sin tur att ungarna i samband med matningen bör ha samma chans att hitta maten. Därför bör de vara ungefär lika gamla. (eller åtminstone lika stora)

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
Om "adoptivbarnen" är nyfödda och inte har fått råmjölk måste det inte vara mere enn 3 dygns ålderskillnad. Enligt en tråd på et annat forum.
Råmjölk behövs för att växa upp.

Själv har jag en "adoptivunge" som är en vecka(!!!) yngre enn sina syskon. Han hadde fått råmjölk innan han flyttade  :)
« Senast ändrad: 21 mar-11 kl 23:14 av Skiftestads »
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

La Ladin

• Västergötland
Okej. Är det vanligt att honan accepterar adoptivbarn då?

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
Okej. Är det vanligt att honan accepterar adoptivbarn då?
Om du tar honan ur buret, lägger de nya ungarna tilsammans med honans ungar och väntar ett tag så de nya ungarna får samma lukt som honans, så bör det gå bra  :)
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

Piga

• Learning by doing!!
    • Östergötland
Jag fick 3 kullar en dag det gick bra , en v senare fick en unghona
6st som hon struntade i.
När de blev klenare och tiden gick, så tyckte vi att naturen är grym.
Så då  är det bara att chansa och se vad som händer
De 3 honorna fick 2 bebisar var ,vi lade mamman i knäet och ammade
ungarna 3 ggr dagen , för för när de stora syskonen diar hinner
de små inte med.
resultat: kull 1o 2, hjälp ammade i 2 dagar sedan klarade de sig själva.
           kull 3,      -  "  -     i 3 dagar och tyckte de växte men en
            brevvåg för bättre koll hade nog hjälpt , de dog 5-6 dagar
             gamla.

så man kan alltid försöka och är döden alternativet så prova .
lycka till / PIGA

Dela detta:

* Inloggade just nu

706 gäster, 2 användare
Tur-Johan, barney the bear

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser