Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Efter första korvstoppningsförsöket...  (läst 8779 gånger)

Fny

• Uppland
    • Handicraft by Agis
Efter första korvstoppningsförsöket...
« skrivet: 18 mar-11 kl 20:17 »
Jag måste bara först säga att OOOO så god korven blev!!!!

MEN!

...det var ett helsike att få till korven. :-\ Mormors gamla köttkvarn funkade finfint och omvandlade köttet till färs med inte allt för mycket anstängning! Men sen själva stoppningen... :-[ Jag hade tänkt försöka en hemmafixad korvhornsliknande pryl, som jag fäste vid köttkvarnen. Det gick inte alls. Efter mycket strul övergav vi den planen och stoppade istället för hand med den enda tratten vi har...

Den var alldeles för liten i pipen, om ni förstår, så det var ett jäkla jobb att få ner fyllningen. Det tog enoooooormt lång tid och efteråt var vi så trötta att vi bara däckade utan att äta middag, så korven blev inte ens smakad! :'(

Sen igår smakade vi korven och som sagt blev det suuupergott! Men till nästa gång vägrar vi slita med tratt... Och efter att det hemmagjorda korvhornet inte funkade så bra så är jag lockad att införskaffa en korvspruta... om jag hittar någon som inte är så dyr! Kanske begagnad? Ehm... Vad tror ni? Om man har ett korvhorn som faktiskt sitter bra, är korvstoppningen då lätt gjord? Har en gammal husqvarna köttkvarn, handdriven så klart! OM jag får tag på ett korvhorn som passar, borde det gå smidigt? Eller är det fortfarande besvärligt?

regnpipan

• Gäst
SV: Efter första korvstoppningsförsöket...
« Svar #1 skrivet: 18 mar-11 kl 20:21 »
Om du vill göra ett nytt försök med tratt borde ju en avskuren PET-flaska vara rätt bra i storlek.

tinna.m

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 18 mar-11 kl 20:25 »
Korvhorn i plast att sätta på kvarnen brukar finnas på loppis. Kostar upp mot en femma styck  :P
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Fny

• Uppland
    • Handicraft by Agis
« Svar #3 skrivet: 18 mar-11 kl 20:28 »
 :-\ Försökte med avklippt plastflaska, fick det inte att funka. Den bara lossnade. Och när vi i desperation använde mängder av silvertejp så vevade vi och vevade och vevade men inget kom ut... tyngre och tyngre blev det... när vi lossade på tejpen hade all färs tryckts ihop MELLAN "korvhornet" och tejpen! Och korvskinnet var dessutom för litet... så det hade ändå inte funkat.... :'(

Fny

• Uppland
    • Handicraft by Agis
« Svar #4 skrivet: 18 mar-11 kl 20:28 »
Korvhorn i plast att sätta på kvarnen brukar finnas på loppis. Kostar upp mot en femma styck  :P

Men den måste ju passa också, vill inte ha samma problematik som förra gången! Men jag kanske hade otur?

tinna.m

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 18 mar-11 kl 20:33 »
Men den måste ju passa också, vill inte ha samma problematik som förra gången! Men jag kanske hade otur?

När du stoppar korven kör du UTAN hålskiva, malt får det va innan. Korvhornet ska då ha samma mått som skivan då den spänns fast i stället för skivan. Den ska dessutom passa i "spännringen". Ta med spännringen när du går på loppis. Annars blir du tvungen att köpa nyfabrikat.

Fny

• Uppland
    • Handicraft by Agis
« Svar #6 skrivet: 18 mar-11 kl 20:39 »
 :o :o :o :o :o
Men jisses vad dumt, jag hade ingen aning om att man behövde ta bort hålskivan! Men nu när du säger det så är det ju självklart! Ujuj... inte konstigt det blev så tungt då! Ja då vågar jag nog mig på ett nytt försök med gamla köttkvarnen! TACK för det! Jag som tyckte att jag läst igenom så måna sidor om korvstoppning... och ingenstans stod det att man skulle ta bort hålskivan! Det var väl för självklart... *känner mig en aning dum* :-[

Veronica_57

• Ångermanland
    • lomviken.se
« Svar #7 skrivet: 19 mar-11 kl 16:24 »
Fny........... du får gärna lämna ditt recept på korven , går själv i korvgörartankar.. ;D
Tack på förhand Veronica
Vera-57
Gård på landet,en kärleksfull man, farmor till en liten super Nowa, och en liten Alva 1 labradorpojke. 1 cairnterrierpojke och 2 katt gubbar,1 skånsk blommehöna, 3 sussexhönor, blandrashönor 1 hedemoratupp, 5 blandrasankor,  och 3 afrikansk dvärggetter.

tinna.m

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 19 mar-11 kl 16:39 »
Man ÄR okunnig tills man lärt sig! Därför vi frågar runt här, ju.  :D

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #9 skrivet: 19 mar-11 kl 17:06 »
Fny........... du får gärna lämna ditt recept på korven , går själv i korvgörartankar.. ;D
Tack på förhand Veronica
Polska korvar är dom godaste på klotet, dock kan det vara "småsvårt" att få tag på valnötsträ till rökningen, men plommon används också där.

Fny

• Uppland
    • Handicraft by Agis
« Svar #10 skrivet: 20 mar-11 kl 07:54 »
Tack på förhand Veronica

Jag använde ett recept från http://www.wannerdt.com/jan-erik/korvar/mina_basta_korvrecept.shtml
närmare bestämt det som heter "Salsicce". Supergott! Enda skillnaden var att vi använde färsk vitlök, och då lite mer också...

Man ÄR okunnig tills man lärt sig! Därför vi frågar runt här, ju.  :D

Ja det är sant. :) Tack alla här på forumet som hjälper mig och andra!  :D

Kristofer

« Svar #11 skrivet: 03 apr-11 kl 20:32 »
Som har skrivits ovan, ta bort hålskivan, men även kniven när du stoppar korven efter att ha malt köttet. Och korvhorn kan du inte bara köpa begagnat utan även nya om du inte hittar begagnade. Tänk på att hålla kött och späck kallt när du mal och blandar smeten!

Bertil Edin

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 04 apr-11 kl 13:32 »
Det finns verklighetsfrämmande romatiker som påstår att man bara behöver en tratt och fjälster för att göra korv. Och det stämmer nog om man vill bli avskräckt från att fortsätta göra korv. Det blir en herrans massa klet och korvfärsspill på govet. Men till en handdriven köttkvarn kan man lätt klippa till en köpe-tratt i plast. Och en begagnad äldre Borsch köksmaskin kan man få för några hundralappar på Blocket. Inte sällan med tillbehör av kötkvarn och korvhorn! Rekommenderas av Bertil på Carnivor.se

Fny

• Uppland
    • Handicraft by Agis
« Svar #13 skrivet: 05 apr-11 kl 10:09 »
Det finns verklighetsfrämmande romatiker som påstår att man bara behöver en tratt och fjälster för att göra korv. Och det stämmer nog om man vill bli avskräckt från att fortsätta göra korv.

Mycket bra sagt. Är rädd att mannen min inte vågar pröva igen på ett tag... Visst GICK det att använda bara en tratt men det var nå helvetiskt besvärligt och långsamt gjort... :-\

Kristofer

« Svar #14 skrivet: 13 apr-11 kl 15:09 »
Köttkvarnen uppfanns i början av 1800-talet. I tusentals år innan dess fanns det bara verklighetsfrämmande romantiker. ;-)

Djinn

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 13 apr-11 kl 16:02 »
Köttkvarnen uppfanns i början av 1800-talet. I tusentals år innan dess fanns det bara verklighetsfrämmande romantiker. ;-)

Jag gillar dig Kristofer!

Fny

• Uppland
    • Handicraft by Agis
« Svar #16 skrivet: 13 apr-11 kl 16:07 »

Japp, helt rätt!  ;D

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #17 skrivet: 13 jun-11 kl 19:11 »
Jag har också en gammal Husqvarna och ska stoppa korv på onsdag.

Hornet jag fick med är inte rätt storlek, men enligt morfar går det att lösa med silvertejp :). Jag tänker först försöka med att skära till en skiva med mindre hål från ett burklock. Avlägger rapport efter resultat!

//Lina

Dela detta:

* Inloggade just nu

443 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser