Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  inloggning till handboken  (läst 1608 gånger)

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
inloggning till handboken
« skrivet: 18 mar-11 kl 09:28 »
Hur loggar man in till hanboken? Var får man lösenordet?
Ville bara justera ett stavfel. Om Kvitten, det står att den oftast är självsteril men ni måste väl mena självfertil?

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: inloggning till handboken
« Svar #1 skrivet: 18 mar-11 kl 09:53 »
Du måste registrera dig, med ditt riktiga namn, och väljer då ett lösenord, för att kunna skriva i handboken.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: inloggning till handboken
« Svar #2 skrivet: 18 mar-11 kl 09:53 »
Hur loggar man in till hanboken? Var får man lösenordet?
Ville bara justera ett stavfel. Om Kvitten, det står att den oftast är självsteril men ni måste väl mena självfertil?

Hej!
Det är rätt stavat. Rosenkvitten är oftast självsteril, däremot brukar hybriderna vara självfertila. Det är ett litet problem när man använder svenska populärnamn eftersom man inte alltid vet vilken art man pratar om.  Äkta kvitten är oftast självfertil men det finns självsterila sorter också.
Det är jag som har skrivit texten om du undrar.
MVH
Jan

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: inloggning till handboken
« Svar #3 skrivet: 20 mar-11 kl 11:16 »
Hej!
Det är rätt stavat. Rosenkvitten är oftast självsteril, däremot brukar hybriderna vara självfertila. Det är ett litet problem när man använder svenska populärnamn eftersom man inte alltid vet vilken art man pratar om.  Äkta kvitten är oftast självfertil men det finns självsterila sorter också.
Det är jag som har skrivit texten om du undrar.
MVH
Jan
Ja där ser man, man ska lära sig något nytt varje dag!  ::)
Vad betyder det att vara självsteril då, att frukterna inte har några kärnor, eller att det behövs hon/han planta att komplettera med, eller att det är "slutet på kedjan" - det går inte att föröka alls.
Tänk vad man har mycket att lära ;) jag väntar nyfiket på svar.

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: inloggning till handboken
« Svar #4 skrivet: 20 mar-11 kl 12:26 »
Hej!
Självsteril innebär att växten inte kan sätta frö utan att bli pollinerad av en planta från en annan klon. När det gäller äpplen så blir det lite mer komplicerat. Utan att sätta frön så blir det på de flesta växter inga frukter. Som du ser så skriver jag hela tiden oftast, flesta, normalt. Det finns alltid en massa undantag. Växter beter sig inte alltid som de borde, förmodligen beroende på att de inte läst några böcker i ämnet.
MVH
Jan

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: inloggning till handboken
« Svar #5 skrivet: 22 mar-11 kl 14:53 »
tack för svaret  ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

375 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser