Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Omröstning

Hur bor dina får VINTERTID ?

Utomhus i hage med tillgång till ligghall.
Utomhus i kall lösdrift, ingen tillgång till hage.
Inne i "varm" lösdrift.

Författare Ämne:  Hur bor dina får Vintertid?  (läst 9286 gånger)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Hur bor dina får Vintertid?
« skrivet: 11 mar-11 kl 10:34 »
Dax för en ny Alternativare undersökning =)
"Hur bor din Får VINTERTID?"

Spännande att se om vi slår antal svarande mot 2007.

Den förra gjordes 2007 och 44 svarade, resultatet:
63% hade sina får utomhus i vinterhage med ligghall /alternativ1
25% hade sina får utomhus men inte i vinterhage. /alternativ2
11% hade sina får inomhus. /alternativ3
« Senast ändrad: 11 mar-11 kl 10:39 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

bonnkärring

• livet är trevligt med en katt i knät
    • Medelpad
SV: Hur bor dina får Vintertid?
« Svar #1 skrivet: 11 mar-11 kl 10:43 »
har fåren i en gammal lagård.men dom har fri tillgång till att gå ut om dom vill
man skulle nog kunna bli botad från sina fel ,om man inte trivdes med dom
www.träsktrollet.com

JBF

• Småland
« Svar #2 skrivet: 11 mar-11 kl 10:54 »
Skjul med öppen gavel. Tillgång till vinterhage till snön blir för besvärlig, efter det endast "inomhus" i skjulet. Vindnät på södra långsidan= utetemperatur och bra ventilation!
« Senast ändrad: 11 mar-11 kl 14:17 av JBF »
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #3 skrivet: 11 mar-11 kl 11:00 »
har fåren i en gammal lagård.men dom har fri tillgång till att gå ut om dom vill
Då klickade du i "Utomhus i hage med tillgång till ligghall" förstår jag =)
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 11 mar-11 kl 11:36 »
Mina får har en stor ligghall där halva sidoväggarna är öppna till hälften. Dvs två motsatta väggar är stängda och två motsatta väggar är halva (hela från golv till tak) En av de halva väggarna har ett vindnät. Fåren får inte gå ut i vinterhage på vinter, eftersom jag sparar den till lammningen. De har 3 ggr så stor yta som behövs för det antal får de är. Men rent tekniskt är de ute i friska luften, eftersom de har en halv vägg åt ena hållet  ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Falin

• -
« Svar #5 skrivet: 11 mar-11 kl 11:38 »
Jag har tyvärr inte möjlighet till hage vintertid.  :( Men låter dem gå ute så länge som möjligt innan installning med tillgång till vindskydd.

Marleéne

• Jämtland
    • Fårskallarnas Ägg & Bacon Farm
« Svar #6 skrivet: 11 mar-11 kl 11:55 »
I år har jag mina inne pågrund av att fåren köptes på vintern då det inte var möjligt att göra hage.
Nästa år kommer de dock att få fri tillgång till innestall och vinterhage
Erika, Jämtland
Uppfödare av Ragdoll, Genbank Helsingefår & Klövsjöfår, Genbank Linderödsvin & Höns
http://www.amunra.se  http://lillgumman.blogspot.se/  http://www.amunra.se/eggbacon

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #7 skrivet: 11 mar-11 kl 12:08 »
Hmm, jag förstår inte alternativen. "utomhus i kall lösdrift" och "utomhus i vinterhage med tillgång till ligghall" - vad är skillnaden?
/ Jenny
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Vinterfår
« Svar #8 skrivet: 11 mar-11 kl 13:30 »
1.Utomhus i vinterhage med tillgång till ligghall: är precis som det låter.

2.Utomhus i kall lösdrift: dom har inte tillgång till vinterhage, men hålls i ett fårhus som har utetemperatur.
Som t.ex vallhundens, svekhult-ia och jag själv (mitt fårhus har öppen långsida mot söder så fåren har sol och ute temperatur men slipper bli snöiga).

Hoppas du förstår =)
« Senast ändrad: 13 mar-11 kl 01:28 av Rosa »

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
SV: Vinterfår
« Svar #9 skrivet: 11 mar-11 kl 13:34 »
Utomhus i vinterhage med tillgång till ligghall: är precis som det låter.  Utomhus i kall lösdrift: dom har inte tillgång till vinterhage, men hålls i ett fårhus som har utetemperatur. Som t.ex vallhundens, (jag har själv en sån variant, mitt fårhus har öppen långsida mot söder så fåren har sol och ute temperatur men slipper bli snöiga). Hoppas du förstår =)
Tack, nu fattar jag!  :-[
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Anna i småland

• Småland
« Svar #10 skrivet: 11 mar-11 kl 21:36 »
Våra får har möjlighet att gå ut hela vintern men väljer att vara inne i stallet större delen av vintern. Har en betongplatta utanför stallet där de luftar men tycker inte om att ge sig ut i hagens djupa snö.

Weasel

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 11 mar-11 kl 21:43 »
Våra har ett hus att gå in i, men får mat i höhäck utomhus för att tvinga ut dem ;D annars står de ju bara inne och skiter nästan hela tiden... Mycket renare och trevligare än förra vintern då de åt inne!
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Gångtrött

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 11 mar-11 kl 21:52 »
Våra bor mestadels inomhus i storbox i ladugården om det är mycket snö då eltråden funkar så förbannat illa då.. Är det barmark så kan de gå ut från ladugården och ut i hagen men denna vinter och den förra har det blivit låååååååånga inomhusperioder..

ulfg

« Svar #13 skrivet: 12 mar-11 kl 22:41 »
Utomhus i kall lösdrift har jag svarat.
Mina 16 gutar går utomhus med tillgång till ligghall med ströbädd. Kan röra sig över 10 ha stängslad bete/skog. Fodras med utställda rundbalar på varierande platser runtom de 10 hektaren. Min erfarenhet är att de går in i ligghallen vid långvariga regn, annars föredrar de att ligga högst uppe på berget med utsikt runtom. När snön försvinner tar de ganska långa promenader in i skogen. Normalt sett vintertid hänger de mest runtom balen med mat. Mineral, ljummet vatten i hink vid ligghallen (utrymd vedbod, 30 m2). Tror djuren har ett "roligare" liv jmfr med att stå inne i ett stall hela vintern. Men också tuffare med mindre marginaler för sjukdomar, lammningar vid fel tidpunkt, osv.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
« Svar #14 skrivet: 12 mar-11 kl 23:15 »
inomhus "varm" på natten men fri tillgång till vinterhage på dagen, vilken alternativ är det?

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #15 skrivet: 12 mar-11 kl 23:30 »
Jag har svarat Utomhus i kall lösdrift. Mitt fårhus är oisolerat med öppen nock och 30 cm öppet längst upp längs med hela långsidorna. Varje långsida har också fyra dörrar där jag kan öppna övre delen för ytterligare luftinsläpp fram på vårkanten när det blir varmt. Var tredje takplåt är genomskinlig, så härligt det är nu när solen skiner och det är så ljust så ljust!!!  ;D
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #16 skrivet: 13 mar-11 kl 08:43 »
Jag har svarat utomhus med tillgång till ligghall och det stämmer nästan... Två av våra grupper går i lada resp. lagård med hage medan två grupper står helt inne i lagården.

Vi planerar att bygga en kall lösdrift med hagar.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #17 skrivet: 13 mar-11 kl 11:18 »
Såhär på vintern blir man avundsjuk på er som bor där det inte är riktiga ;) vintrar!

Jag har hagar utanför fårhuset, men det spelar ingen roll när det är drygt 1 meter snö i dom. Sen blir det issörja idom och sen lerklafs...
När det äntligen är torrt så dom kan gå där, så är det inte längre vinter utan vår!
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
« Svar #18 skrivet: 13 mar-11 kl 21:10 »
Har mina på liten lösdrift=liten hage med foderhäck i,där jag fodrar på dagen. Sen har de stor box att gå in i,i stallet,där jag
fodrar kvällstid o där de kan gå in på dagen o ligga torrt o komma ifrån snö,regn,blåst.
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #19 skrivet: 13 mar-11 kl 22:53 »
Har mina ute med tillgång till lösdrift. Fodrar ute men, hade hellre haft dem inne i kall lösdrift. I och för sig med möjlighet att gå ut men, ärligt talat så tror jag inte att de hade gått ut speciellt mycket. I vinter har de rört sig kanske i en 20 meters radie från maten, vattenhon och lösdriften. Vi har ju inga riktiga vintrar och det är inget att stå efter för det innebär äcklig sörja vid foderställena när det ösregnar veckor i sträck och svårt att få det fräsch för fårens klövar. Anledningen att jag inte har dem inne i lösdriften hela tiden är att den är för lite för att ställa in storbalar i och måste mockas för hand. Men, när jag blir rik som ett troll så ska jag bygga en stor och luftig kall fårhall så jag kan fodra inne och mocka ut med maskin.  :) Tanterna kan få gå ut om de vill men, känner jag dem rätt så kommer de ligga och mysa i halmen mest hela dagarna.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

619 gäster, 2 användare
torbjorn, stromback

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser