Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vad har ni på golvet?  (läst 12100 gånger)

ninisellen

• Uppland
vad har ni på golvet?
« skrivet: 10 mar-11 kl 23:30 »
jag har en liten fundering, vad har ni på golvet i hönshuset? jag har själv haft spån men jag är lite trött på allt spån som barnen drar med sig överallt. Finns det nåt annat man kan ha? har testat halm men det gillade inte hönsen. Förslag? eller är det bara att gilla läget kanske...

trallallaa

• Gäst
SV: vad har ni på golvet?
« Svar #1 skrivet: 11 mar-11 kl 06:43 »
just nu håller jag på och provar Lättströ (tror jag det heter) från granngården.
Det ska damma mindre. Än så länge är jag nöjd och hönsen verkar tycka det är ok.
Det är hampa, som är som små  "stickor" , låter inte skönt då jag skriver så, men kommer inte på bättre just nu  :-[ ::) .

pyromanen

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 11 mar-11 kl 07:17 »
Sågspån (sopat upp under egna byggsågen).
Barnen är stora och vistas inte i hönshuset. Det gjorde dom inte när dom var små heller, de "umgickes" med hönsen ute.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 11 mar-11 kl 07:53 »
Jag har just nu en blandning av spån och hackad halm. Men visst man får borsta av sig ordentligt om man har krupit runt på knä i hönshuset.  ::) Det är ljust och fint på golvet och dammar inte allt för mycket.

Jag har provat torv förr, men det gillar jag inte för det dammar något förskräckligt och allt blir svart av det mörka dammet :P

Jag har också provat rivet tidningspapper (fanns att köpa som hästströ) men det belv så utroligt skräpigt. Om det blåste ut lite genom hönsluckor eller blåste av när man mockade såg hela trädgården ut som f-n, full med tidningspapper :-\

Hampa hade varit spännande att testa men det har jag inte sett här nere.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #4 skrivet: 11 mar-11 kl 08:04 »
 Fin sand. Väldigt lättmockat. Jag använder en plastspade som vi gjort skåror i.
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #5 skrivet: 11 mar-11 kl 08:08 »
Fin sand. Väldigt lättmockat. Jag använder en plastspade som vi gjort skåror i.

;D som en gigantisk kattlåda hur ofta behövs allt bytas ut då eller behövs det inte beror ju helt på hur många höns man har iofs. vart får man tag på sand ser ut som sådan fin sand jag har i akvariet
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Cokett

• Gotland
    • Gotland
« Svar #6 skrivet: 11 mar-11 kl 08:48 »
Det är typ sjö sand som finns i markerna runt gården  ;) Dammar inte. Har blandat in jord i hönsgården. Dom älskar att bada i det där. Jag mockar ofta  :-[  det är  bara att dra spaden som är gjort räfflor i utefter golvet.Alla kluttarna blir torra av sanden. Vi byter en gång om året. Har haft så här i alla år  Det var faktiskt till kattlådan från början  ;D
 MvH Cokett

fauve

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 11 mar-11 kl 10:21 »
Tunt lager kutterspån i botten och ovanpå det ängshö ca 3-4 cm när det är nytt och "fluffigt". Hönsen älskar att gå och picka i sig av de späda örter, blommor och blader som finns i höet  :)

Misonten

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 11 mar-11 kl 12:20 »
Golvet består av sand, då det är en gammal ladugård. Över det lägger jag spån och halm som hönsen sen själva bäddar i ordning så det blir en blandning av allt. Dom verkar stortrivas i det. Jag gödslar ut 1 gång i veckan men jag har inte så stort.
Mille Fleur, Silkeshöns, Araucana, några blandisar. Japansk jumbovaktel, Mignon samt 2 bondkatter. Bor tillsammans med sambo strax utanför Tidaholm

Staaf

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 11 mar-11 kl 12:39 »
Jag har sågspån och halm. Är inte särskilt nöjd med det faktiskt. Tror jag ska testa med sand jag också, det verkar fräschare.

ninisellen

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 15 mar-11 kl 22:51 »
Tack för alla svar, ska nog testa det där med sand jag med, vilken typ av sand är bäst? jag har finkornig sand i barnens sandlåda, kanske kan va nåt, den var dock ganska dyr men jag är så innerligt trött på allt spån som är överallt.

Staaf

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 15 mar-11 kl 22:59 »
Tack för alla svar, ska nog testa det där med sand jag med, vilken typ av sand är bäst? jag har finkornig sand i barnens sandlåda, kanske kan va nåt, den var dock ganska dyr men jag är så innerligt trött på allt spån som är överallt.
Tror nog den sanden borde funka toppen :) Det jag tycker vore så lättsamt med sand är att det blir så lätt att hålla rent. Bara att gå med kattspade och plocka bajset.

ninisellen

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 15 mar-11 kl 23:02 »
en fråga till bara, hur tjockt lager med sand?

Attes matte

• Jämtland
« Svar #13 skrivet: 15 mar-11 kl 23:06 »
Jag har precis köpt en bal med lättströ/hampaströ och ska testa hos hönsen. Har hört en del bra om det, så det ska bli spännande.  :D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Znibban

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 16 mar-11 kl 08:53 »
Som nybliven hönsägare och nitisk sådan så blev det ganska knäppt med mina tankebanor. ::)
jag började med att täcka golvet med tidningspapper för att isolera mot kylan.  :-\ och ovanpå det lade jag halm.  :(
Så nu ser det för galet ut, naturligtvis har ju hönsen lyckats skrapa fram och riva upp tidningspapper till ytan. Så nu ser det ur som en knarkarkvart ungefär. Inte precis vad jag hade tänkt mig från början.
Så, så här ska ni inte göra!
Det är ju skönt om andra kan ta lärdom av ens knäppa idéer, så slipper ni göra om mina!

Staaf

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 16 mar-11 kl 09:22 »
en fråga till bara, hur tjockt lager med sand?
Jag har ingen aning om vad som egentligen är lämpligt.
Men själv har jag nog tänkt lägga in åtminstone en decimeter tjockt lager tror jag. Eller om man kanske skulle ha bara ett tunt lager, förutom på vissa partier där man har betydligt tjockare lager så det blir permanenta sandbad där.

Cokett

• Gotland
    • Gotland
« Svar #16 skrivet: 16 mar-11 kl 18:45 »

Vi har betong golv och på det ca 5 cm lager sand.
  MvH Cokett
« Senast ändrad: 16 mar-11 kl 18:50 av Cokett »

Dalton

• Dalsland
« Svar #17 skrivet: 16 mar-11 kl 19:08 »
Jag har precis köpt en bal med lättströ/hampaströ och ska testa hos hönsen. Har hört en del bra om det, så det ska bli spännande.  :D

/Sara

Glöm inte berätta vad du tycker, tycker också det verkar väldigt bra! :)

Skränge

• Tuppen Knut med några av hans damer.
    • Östergötland
« Svar #18 skrivet: 16 mar-11 kl 20:55 »
Låter intressant med sand på golvet. Har inte mitt hönshus klart än men vi ska gjuta golv och jag funderar på om det inte blir kallt med sandgolv på vintern?
Känns som om spån eller halm borde vara varmare men det kanske inte har någon större skillnad. Låter ju iaf väldigt smigitg med sand när lortarna torkar och blir läta att ta bort.

MVH//Linnea

Broberg

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 16 mar-11 kl 21:10 »
Sand är en ändlig resurs. Känns lite dumt att slösa med sådant till strö...

Dela detta:

* Inloggade just nu

511 gäster, 1 användare
Wes Jr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser