Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hektarpris för granplantering?  (läst 5747 gånger)

Gångtrött

• Gäst
Hektarpris för granplantering?
« skrivet: 09 mar-11 kl 19:27 »
Någon av er som har en hum om hur man värderar skogsmark där det inte finns någon direkt kubikmetersiffra att ta hänsyn till? Prisstatistiken man kan hitta bygger ju på pris per kubik men i det här fallet så är skogen ett hygge planterat med gran (c:a 8-10 år gamla) som är i typ brösthöjd, där kan man ju knappast räkna hektarpriset i kubik för då blir det ju inte många kronor..

Ska evventuellt byta 2.5 hektar åker och 2.5 hektar bete mot 2.5 hektar bete och X hektar av denna granplantering men jag vet ju inte riktigt hur man ska lägga fram ett förslag utan att veta värdet på marken. Betesmarken går ju byta i princip rakt av, de är ungefär likvärdiga. Min åkermark är värderad till 60 000/hektar och frågan är ju hur många hektar som är rimligt att dessa 2.5 ha åkermark ger i granplanteringen..

trädman

SV: Hektarpris för granplantering?
« Svar #1 skrivet: 11 mar-11 kl 23:08 »
Det är "alltid" svårt att värdera skog, i synnerhet om skogen avviker mycket från "det normala" Priserna som råder idag är naturligtvis inte enbart kopplade till virkesvolymen. I så fall vore kalmark gratis, och det är den inte. I våra trakter, som liknar dina en hel del, skulle jag gissa att det är svårt att köpa även kal skogsmark för mindre än 30000 kr/ha.
Vid en bytesaffär beror det naturligtvis också mycket på den andra partens intressen och prioriteringar. Och hans skogstillstånd. Skulle det vara så lyckligt (för er) att motparten ligger nära gränsen för tillåten areal skog under 20 år (max 50% på fastigheter över 50 ha) kan ett markbyte där han gör sig av med ungskog innebära att han kan avverka annan skog ett antal år tidigare än vad som annars varit möjligt. Det kan naturligtvis påverka hans värdering av ungskogen på ett för er positivt sätt.

Gångtrött

• Gäst
SV: Hektarpris för granplantering?
« Svar #2 skrivet: 12 mar-11 kl 08:54 »
Tack för svar!
Pratade med LRF-konsult för någon dag sedan för att vara på den säkra sidan och de värderade skogsmarken till knappt halva åkermarksvärdet, fast deras uppfattning var att åkermarken var värd runt 90 000 per hektar. Så nu har jag ritat ihop ett förslag på orådena för markbytet och så får vi se hur det slutar.. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser