Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bekämpningsmedel?  (läst 3928 gånger)

Birger_rödskägg

• Värmland
    • www.asenfolkets.se
bekämpningsmedel?
« skrivet: 08 mar-11 kl 11:21 »
Vi skall odla en massa grönsker denna sommar.
Men det är en massa prata om att vi skall ha bekämpningsmedel.
Jag vill inte ha kemikalier i mina grönsaker.

Finns det inget natur medel man kan ha istället?

MVH Birger
Det man sår får man skörda.

kraut

• Skåne
    • postannelund
SV: bekämpningsmedel?
« Svar #1 skrivet: 08 mar-11 kl 11:47 »
det beror sig vad du ska bekämpa. kolla in på http://www.nyttodjur.se/ så kan du läsa lite mer.

ett bra antagande att ha med sig är att skaffa så stor biologisk mångfald i eller runt omkring ditt land som möjligt. det drar till sig alla dess olika djur och insekter som förhoppningsvis hjälper dig att få en bra balans.

tench

• -
    • Solrot
« Svar #2 skrivet: 08 mar-11 kl 12:01 »
Vad ska ni odla och är det viktigt att ni inte får något svinn över huvud taget?
Fråga alla mindre trädgårdsodlare som plockar upp finfin färskpotatis, plocksallat, lökar och allt möjligt. Inte känner väl de något starkt behov av bekämpningsmedel?
Det är väl snarare ifall man är ekonomiskt beroende av sin odling där det är viktigt med ett fungerande växtskydd.
En bra början för ett integrerat växtskydd är att arbeta fram en bra växtföljd med just växtskyddet i åtanke. Här är det bra att läsa på en del.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

leffe ulla

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 16 mar-11 kl 09:45 »
Hej ,läs om kolmaskproblem hotsauce kan funka. ;D

Moëll i Trädet

• -
« Svar #4 skrivet: 16 mar-11 kl 10:01 »
Problemen i odling varierar ofta från plats till plats, så man får helt enkelt prova sej fram.
Odla ett år helt utan bekämpning och se vad som fungerar.
När man identifierat sina lokala problem kan man ta kontakt med exempelvis:http://www.predator.se/
och söka en lämplig lösning. Lycka till! Odling är nåt man lär sej den "hårda vägen" så ge inte upp.
"Kärleken är livets bäste vän"

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 18 mar-11 kl 10:11 »
Själv använder jag inga kemiska bekämpningsmedel. Odlar man rimligt småskaligt så behövs det inte, odlar man storskaligt kan man odla ekologiskt i alla fall, det blir bara mer besvärligt.

Täck med fiberduk över selleriväxter (tex morot) och kålväxter så slipper man de flesta skadedjuren. Även annat kan tjäna på att odlas under fiberduk, eller i odlingstunnlar av plast, men det är mer för att ge bättre odlingsförhållanden och större skörd.

Det största problemet för odling är på många håll sniglar. Själv satsar jag på ankor och höns för att hålla nere antalet sniglar. Kan man ha inhägnad för ankor runt hela sina odlingar så får man i princip inga sniglar. Dessutom äter ankorna ogräsrens, och de ger gott kött när man slaktar överskottet. Goda ägg får man från dem också.

Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ilahinoor

• http://gronavagen.blogspot.com/
    • Småland
    • Min blogg, neogrönvågare
« Svar #6 skrivet: 20 mar-11 kl 22:54 »
Neem-olja! Tänkte jag prova iaf. Och sen samodling förståss, odla tagetes och örter blandat med andra grönsaker. Och att skapa bra vibrationer i trädgården såklart. Massa sång och kärlek  :D

Lycka Till!

Dalton

• Dalsland
« Svar #7 skrivet: 20 mar-11 kl 23:04 »
Jag får hyfsad utdelning på det jag odlar, tiden räcker oftast inte till för att ta hand om odlingarna så jag kan inte klaga. (Katterna är usla på att vattna trädgårdslandet ;) )
Det enda jag häller ut som inte är naturligt förekommande är snigelmedel, jag fullkomligt hatar de små kräken! Någon gång kanske jag kan skaffa ankor men tills dess är det mitt enda hopp. Går en runda varje kväll med "The Mighty Slug Slayer" vilket är pappas gamla murarslev som snabbt och lätt delar kräken i två men jag för en hopplös kamp med åkrar runt tomten. Ölfällor har jag provat men det hade inte alls samma effekt som en sträng snigelmedel utmed odlingarna samt i sniglarnas favorittillhåll. Så jag föredrar att dricka ölen själv. :)
Måttet var rågat när en hade krupit tvärs över ytterdörren för att komma åt en blomma som hängde på väggen!  :o Dö skall de, döden dö...

Små söta sniglar med snäckor på ryggen har jag inget emot men de spanska skogssniglarna... *ryser*

Dela detta:

* Inloggade just nu

925 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser