Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Handboken Äpplen.  (läst 2851 gånger)

Jan lindgren

Handboken Äpplen.
« skrivet: 02 mar-11 kl 18:47 »
Hej!
Det står inget på sidan om äpplen i handboken. Hjälp till och skriv något. Jag har börjat lägga in en lista på äppelsorter i bokstavordning. Har du nåon äppelsort så gå in på sidan och beskriv din sort/er. Det finns enormt många sorter som odlas i Sverige. Varje ort tycks ha en egen lokalsort men det finns ingen bok där alla finns med. Om vi hjälps åt kanske vi så småningom kan få ihop en beskrivning av alla äppelsorter i Sverige.
MVH
Jan

Jessie Hillbilly

• -
SV: Handboken Äpplen.
« Svar #1 skrivet: 07 mar-11 kl 06:25 »

Jag fullkomligt älskar äpplen och skall hjälp till skriva lite i handboken om vad jag kan. Det finns två fantastiska böcker för oss som vill veta mer om den svenska äpple sorter. Äpplen i Sverige (240 sorterare) av Håkan Svensson och Svenska äpplen av Görel Kristina Näslund. (245 sorter).  Det skulle vara fantastiskt om vi kunde identifiera ännu fler sorter! //Jessica

Jan lindgren

« Svar #2 skrivet: 07 mar-11 kl 17:07 »
Hej!
Kul att det finns någon mer  som är intresserad. Jag kan inte så mycket om äpplen än. Jag har gått på kurs och planterat ca 160 sorter så jag håller på och lär mig. Fick in en kanin i trädgården så jag får nog ympa om en del sorter.  Det tar lång tid innan jag kan dra några slutsatser om mina äppelsorter.
 Näslunds bok har jag ännu inte. Jag gillar Blomqvists böcker fast de är förödande för ekonomin. Det är omöjligt att låta bli att beställa särskilt när jag sett bilden på Gyllene Kitajka.
MVH
Jan

Jessie Hillbilly

• -
« Svar #3 skrivet: 08 mar-11 kl 06:52 »
Hej Jan!
Det låter som vi måste träffas...vart bor du?  Jag bor på Ekerö, just utanför Stockholm.  Jag kom precis hem från Julita gård och tog med med lite ymp ris.  Jag ska ha en ymp & beskärningskurs på 10 April med Rosenhill och tycker att det är kul med lite udda sorter.  Visst vill man har typ 2 träd av varje sort? Ja, vad ska man göra med alla de vilda djur som vill skada våra träd?  Har du sorten Drakenberg?  Jag letar efter sorten till min son.  Julita hade ett träd men det var så pass sjukt att jag tog ingen ris från trädet. 

Mvh
Jessica

Jan lindgren

« Svar #4 skrivet: 09 mar-11 kl 14:06 »
Hej Jessica!
Vi bor långt ifrån varandra. Jag bor i Osby som ligger i norra Skåne. Mina ätliga växter har jag hos min kompis www.denningarumsgard.nu . Jag ympar mycket på B9 som jag sedan sätter med en meters mellanrum, då får man plats med många sorter. Jag köper mina ympar på Balsgård. De har ett bra sortiment men det är dyrt.
MVH
Jan

Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 1 användare
skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser