Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sterilisera en get?  (läst 14252 gånger)

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
Sterilisera en get?
« skrivet: 27 feb-11 kl 22:02 »
Undrar om man kan sterilisera en get och vad det kostar?

Den ena av två getter har problem med balansen då muskelmassan i ena låret är underutvecklad. Hon får selen regelbundet  men jag tror inte hon blir bättre än hon är nu och då orkar hon inte bära en graviditet. Har hon bråttom hänger det ena benet inte med och ska hon vända på en femöring så stupar hon i kull i bland. Vill inte göra av med henne för även en handikappad get ska få ha ett bra liv. Å hon är så rar.  :-*

Så när en bock gör entré så blir det problem. Förklä på bocken för alltid eller?

Sussilo

• Gäst
SV: Sterilisera en get?
« Svar #1 skrivet: 28 feb-11 kl 07:07 »
Undrar om man kan sterilisera en get och vad det kostar?
(...)
Förklä på bocken för alltid eller?

Det där låter mycket dyrt, men visst går det. Förkläde på bocken ska nog ses som en tillfällig lösning. Jag skulle låna en bock ett par månader på hösten och hålla undan den "handikappade" geten. Ev. lämna geten som ska betäckas hos någon som har bock.

Lindhultsoriginal

• Sluta aldrig le!
    • Halland
    • Drömträdgård
« Svar #2 skrivet: 28 feb-11 kl 07:37 »
Men snälla du! Har du en get med dom problemen så är det avlivning som gäller! Du har inte rätt att behandla djur på det sättet. Om du inte klarar av att avliva pga dina egna känslor så ska du sluta med djur. Skärpning!
Självhushålls & kulinarisk lantrasfantast! Bor med min underbara fru Ulrika på gården Lindhult. Håller Jakthundar(Basset artesien normand), Gutefår, Linderödssvin, Myskankor, Höns(blandad kompott), Japanska Jumbovaktlar och Gotlandskanin.....

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #3 skrivet: 28 feb-11 kl 08:25 »
Avlivning för att ett ben släpar efter, och lite balanssvårigheter vid tvära vändningar?  Hur många av oss skulle överleva då?

Om geten inte verkar lida kan jag inte förstå varför hon inte skulle kunna vara kvar.  Men en grossess, det är ju en annan sak.  Jag tycker Getalina tar sitt ansvar föredömligt.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #4 skrivet: 28 feb-11 kl 14:36 »
Svar till trådskaparen:  Visst går det att sterilisera geten, men det är ett öppet operativt ingrepp, och geten måste sövas och smärtstillas.  Eftersom getter är mycket känsliga för de läkemedel som kan bli aktuella, är det ett ganska riskfyllt företag, som jag av medicinska skäl vill avråda ifrån.  Ingreppet går troligen på mellan 1500 och 3000 kronor - utan garanti för att geten överlever.  Dessutom skyddar inte sterilisering geten från att bli "bestigen" av bocken, vilket skulle kunna medföra ökad påfrestning på hennes bakparti.  Alltså bättre att flytta den get som ska paras till bocken.  För övrigt så vet jag inte vilken behandling Du har satt in på geten, men en kombination av selen, ett multivitaminpreparat, foderjäst enligt dosering på förpackningen (och eventuellt extra koppar; signaturen "Bergsblomman" vet mycket om koppar och getter!) samt massage och gåträning kan aldrig skada!  Det är märkligt hur mycket en väl sammansatt kost och fysisk aktivitet kan göra för att förbättra både hälta och nedsatt muskelstyrka hos däggdjur!  :D

Lite OT tankar: Naturligtvis finns det obotbara tillstånd, då avlivning är påkallat av djurskyddsskäl.  Det är därför djurägarens ansvar, menar jag, att antingen själv kunna, och ha utrustning för "nödavlivning", eller i förväg ha vidtalat någon som kan göra det utan förberedelsetid.  Däremot kan jag inte förstå att avlivning är det första verktyg vi tar till i lådan för djurskydd.  Om djurägaren har emotionell kraft, intellektuell förmåga, rationella skäl och materiella tillgångar tillräckligt för att bereda djuret en annan verksam behandling, är det fullt i enlighet med ett adekvat djurskydd och gällande lagstiftning att först vidta dessa.  Att trådskaparen ställer frågan om sterilisering eller andra alternativa åtgärder för att skydda geten vid en eventuell betäckning av det andra djuret, vittnar ju om att det mesta av detta är för handen.  Att inte vilja avliva ett djur kan jag inte förstå skulle tyda på att det uteslutande rör sig om bristande psykisk förmåga hos djurägaren.  Det kan ju faktiskt också röra sig om att behovet av avlivning inte föreligger, om andra verksamma åtgärder vidtas.  Jag känner stor tveksamhet inför inställningen att alla sjukdomar/bristtillstånd/handikapp/oförmågor bäst åtgärdas genom avlivning av berörd individ.  - Kanske med det grumliga motivet att allt som inte är perfekt medför ett ovärdigt liv.  Om man genomför dessa tankar konsekvent i ett samhälle eller djurbesättning, blir utrymmet för individer som tillfälligt eller varaktigt är "svagare" näst intill obefintligt.  Jag tror att historien har visat oss vart sådant kan leda.
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

getalina

• Halland
« Svar #5 skrivet: 28 feb-11 kl 15:18 »
Ok. Men då ska jag se till att skilja på den handikappade geten och geten som ska betäckas när bocken är i farten. När jag vet att han har gjort sin plikt så kan jag antingen sälja han vidare till någon som behöver honom eller så kastrerar jag honom och låter han gå som sällskap. Vilket låter mer troligt, bockar verkar svårsålda och han ska INTE gå till slakt!!!

Jag har aldrig gett/ sålt bort ett djur jag tagit hand om om jag inte ansett att de fått det bättre i en annan vård. Två papegojor fick flytta till en hembygdspark där de har fågelpark. De började väsnas 4 på morgonen trots filt över buren och det gillade inte grannarna.

Vår schäfer tik flyttade till  mamma o pappa då sonen föddes med en mycket svår pälsallergi. Han har gudskelov växt i från den. Men tiken trivdes bättre på landet än i lägenheten så hon blev glad.
Och vi hälsade ju på hela tiden.

Vi har alltid tagit hand om utsatta djur som behövt hjälp. Ärvt en hel del djur från släkten och tamat upp utekatter för omplacering. Adopterat katter från djurcenter. En katt kom från en kattsamlare och det ska jag säga efter att ha sett de bilderna som var tagna på gården så huga. Där skulle jag inte velat bo  :(

Och veterinären har undersökt geten när vi fick henne och då fick hon en selenspruta och sedan kör jag med selen på recept och hon har blivit mycket starkare och stadigare än när hon kom hit. Och är inte veterinären orolig så tror jag ingen annan behöver vara det heller. Han är anlitad som veterinär för djurparkerna i Sverige. Och har blivit erbjuden fast jobb i England på studs när han mejlade sitt CV. Nu ville han bara jobba där över jul men han var eftersökt. Så han kan nog sin sak.

Tack för de svar jag fick och jag förstår din synpunkt Lindhultsorginal. Du får gärna komma hit och bilda dig en uppfattning på plats.

ThinaA

• Västergötland
    • HjulTantens hemsida
« Svar #6 skrivet: 28 feb-11 kl 16:53 »
Svar till trådskaparen:  Visst går det att sterilisera geten, men det är ett öppet operativt ingrepp, och geten måste sövas och smärtstillas.  Eftersom getter är mycket känsliga för de läkemedel som kan bli aktuella, är det ett ganska riskfyllt företag, som jag av medicinska skäl vill avråda ifrån.  Ingreppet går troligen på mellan 1500 och 3000 kronor - utan garanti för att geten överlever.  Dessutom skyddar inte sterilisering geten från att bli "bestigen" av bocken, vilket skulle kunna medföra ökad påfrestning på hennes bakparti.  Alltså bättre att flytta den get som ska paras till bocken.  För övrigt så vet jag inte vilken behandling Du har satt in på geten, men en kombination av selen, ett multivitaminpreparat, foderjäst enligt dosering på förpackningen (och eventuellt extra koppar; signaturen "Bergsblomman" vet mycket om koppar och getter!) samt massage och gåträning kan aldrig skada!  Det är märkligt hur mycket en väl sammansatt kost och fysisk aktivitet kan göra för att förbättra både hälta och nedsatt muskelstyrka hos däggdjur!  :D

Lite OT tankar: Naturligtvis finns det obotbara tillstånd, då avlivning är påkallat av djurskyddsskäl.  Det är därför djurägarens ansvar, menar jag, att antingen själv kunna, och ha utrustning för "nödavlivning", eller i förväg ha vidtalat någon som kan göra det utan förberedelsetid.  Däremot kan jag inte förstå att avlivning är det första verktyg vi tar till i lådan för djurskydd.  Om djurägaren har emotionell kraft, intellektuell förmåga, rationella skäl och materiella tillgångar tillräckligt för att bereda djuret en annan verksam behandling, är det fullt i enlighet med ett adekvat djurskydd och gällande lagstiftning att först vidta dessa.  Att trådskaparen ställer frågan om sterilisering eller andra alternativa åtgärder för att skydda geten vid en eventuell betäckning av det andra djuret, vittnar ju om att det mesta av detta är för handen.  Att inte vilja avliva ett djur kan jag inte förstå skulle tyda på att det uteslutande rör sig om bristande psykisk förmåga hos djurägaren.  Det kan ju faktiskt också röra sig om att behovet av avlivning inte föreligger, om andra verksamma åtgärder vidtas.  Jag känner stor tveksamhet inför inställningen att alla sjukdomar/bristtillstånd/handikapp/oförmågor bäst åtgärdas genom avlivning av berörd individ.  - Kanske med det grumliga motivet att allt som inte är perfekt medför ett ovärdigt liv.  Om man genomför dessa tankar konsekvent i ett samhälle eller djurbesättning, blir utrymmet för individer som tillfälligt eller varaktigt är "svagare" näst intill obefintligt.  Jag tror att historien har visat oss vart sådant kan leda.

Läs gärna detta inlägg flera gånger.Mycket bra skrivet!
Disability is an attitude

Sussilo

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 28 feb-11 kl 17:07 »
(...) veterinären har undersökt geten när vi fick henne och då fick hon en selenspruta och sedan kör jag med selen på recept och hon har blivit mycket starkare och stadigare än när hon kom hit. Och är inte veterinären orolig så tror jag ingen annan behöver vara det heller. Han är anlitad som veterinär för djurparkerna i Sverige. (...)
Tack för de svar jag fick och jag förstår din synpunkt Lindhultsorginal. Du får gärna komma hit och bilda dig en uppfattning på plats.

Getalina är en ansvarskännande djurägare och skulle aldrig låta ett djur lida. Det framgår bl.a. av hennes fråga i första inlägget om planering inför betäckning av den friska geten.
« Senast ändrad: 28 feb-11 kl 17:10 av Sussilo »

Djursam

« Svar #8 skrivet: 28 feb-11 kl 18:08 »
Håller verkligen med er Torptomten óch ThinaA!!!

"There is a crack in (everyone) everything
That's how the light gets in"

getalina

• Halland
« Svar #9 skrivet: 28 feb-11 kl 19:09 »
Påtal om djurskydd så blir jag upprörd när jag läser folk som gör så här:

En kvinna hade kört iväg med bilen och upptäckte inte förrän senare att hennes katt satt i motorrummet. Den var svårt bränd, något ben var av + svansen och hon kör den till djursjukhuset. Inte för att snabbt avliva den utan hon ville tvunget att de opererade den.

Det kostade en massa pengar och svårt onödigt lidande för katten som bara levde ett par dagar efter operationen.  Jag nästan kräktes när jag läste hennes rapporter. (INTE detta forum.)

En av våra omhändertagna kattungar bröt knäleden i en olycka, efter konsultation så blev det avlivning. Det var mest humant. Och eftersom vi haft många gamla/sjuka individer att ta hand om så har det blivit avlivning när veterinären rekommenderat.

Jag är för dödshjälp om man har svåra cancersmärtor oxå. En bekant drev frågan i medierna för några år sedan och kämpade för det. Jag önskar att han hade fått det när han låg för döden. Det var ett utdraget lidande som man inte önskar någon. Men det är upp till var och en. Andra har kanske inte den graden av smärta. Och det får inte urarta till något godtyckligt dödande. Alla har ett värde.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #10 skrivet: 28 feb-11 kl 19:21 »
Men snälla du! Har du en get med dom problemen så är det avlivning som gäller! Du har inte rätt att behandla djur på det sättet. Om du inte klarar av att avliva pga dina egna känslor så ska du sluta med djur. Skärpning!

Helt rätt och framför allt sluta med avel, det är för många djur som lider för att vi inte kan ta ansvar.

Eller möjligen att kastrera bocken och sen ha kvar djuren som så sällskapsdjur, risken är annars stor att man står med en massa killingar och blir en blödig djursamlare med för många djur
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Trollmor

• -
« Svar #11 skrivet: 28 feb-11 kl 19:49 »
Helt rätt och framför allt sluta med avel, det är för många djur som lider för att vi inte kan ta ansvar.

Eller möjligen att kastrera bocken och sen ha kvar djuren som så sällskapsdjur, risken är annars stor att man står med en massa killingar och blir en blödig djursamlare med för många djur
Ett tips:  Läs det inledande inlägget.

ninna b

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 28 feb-11 kl 19:56 »

Ja, just det och ge sen upp !
Fråga lilla geten hur hon vill ha det .. vara en lite muskelsvag men väl omhändertagen get eller vara en stendöd get.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #13 skrivet: 28 feb-11 kl 20:23 »
Trollmor, jag menar avel på alla djuren, det är så lätt att bli för blödig så helt plötsligt står man men för många djur.

Kastrerar men handjuret så är saken fixad en gång för alla.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Månvargen

• www.freedomranch.se
    • Östergötland
« Svar #14 skrivet: 28 feb-11 kl 21:20 »
Getalina! Bra att du gör vad du kan och försöker göra det bästa för djuren.
Har själv djur (hästar,katter,hund och marsvin) som farit illa tidigare men inte är
redo för att avlivas. Vi lever i en harmonisk tillvaro nu. Några av djuren har jag haft
i 8-10 år och de är de bästa individerna. Skulle ALDRIG byta ut dom.
Kämpa på och lycka till!
Hästar, katter,gula ankor och åsbohöns i genbank, mellerudskaniner i genbank. Odlar örter och gör egna salvor.

getalina

• Halland
« Svar #15 skrivet: 28 feb-11 kl 22:56 »
OK: vi har två hundar. En gammal som har gjort din plikt som vakthund och som nu tar det lugnt medans unghunden blivit upplärd av den gamla och tagit över vaktandet. Så hade vi det med tidigare hund också.

Tre katter. En ca 10 år som vi fann på mammas höränne tillsammans med en hel massa syskon. Inte hennes katter. De ville hon slå ihjäl men vi omplacerade alla hos bra familjer utom denne som blev över. En katt ca 8 år, omplaceringskatt från vår veterinär. En källing upphittad på en lokal affär. Sommarkatt? Annonserat,  ingen saknade den. Så den får bo här.

Skriver mer senare har lite å göra nu.

Så är tillbaka.

2 tuppar 3 hönor. Inköpta i fjol. Vill ha egna ägg och slakt-tuppar.

2 getter inköpta i fjol vill ha egen mjölk.
Har bara tänkt betäcka en, den andra har planerats vara till sällskap redan vid inköpstillfället, man får inte ha en ensam get. Ska ha bock, han ska göra en omgång killingar så jag får igång mjölkproduktionen sedan kastreras och gå med de andra som landskapsvårdare om ingen vill ha honom. Ev. killingar ej slaktas. Planerar att sälja den/dessa. Sedan inga nya på ett par år. Vill vänja mig vid mjölkning och allt däromkring med en get. Sedan får vi se om jag sinar henne och de ska gå enbart som landskapsvårdare.

Så nu hoppas jag alla vet hur det ser ut här på gården och att jag inte är någon djursamlare.
Dessutom steriliserar/kasterar vi alla katter och har aldrig haft källingar på våra egna katter. Inga valpar heller. Däremot födde jag upp Gerbil ett tag när det fanns ont om dem och de var nya i Sverige. 
« Senast ändrad: 01 mar-11 kl 00:03 av getalina »

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #16 skrivet: 01 mar-11 kl 12:49 »

Va inte så snabb att döma!   Om djuret inte lider eller far illa varför avliva?  Man kan ju dock som getalina inte avla vidare......

getalina

• Halland
« Svar #17 skrivet: 01 mar-11 kl 16:57 »
Va inte så snabb att döma!   Om djuret inte lider eller far illa varför avliva?  Man kan ju dock som getalina inte avla vidare......

Nä inte på den som har ett sämre ben och det var ju det som var frågan från början inte avlivning. Då får ni avliva mig med som har en skånk på vinge å scolios. Någon måtta får det väl vara. Ilsken käring ska man inte reta upp.  >:( Då kommer jag å sätter mig på er med alla mina överviktskilon. Så det så.

Man kan väl få lov att fråga utan att det blir så väldans rabalder. Jag har nämligen varit på studiebesök på Djursjukhuset i Helsingborg där en bonde hade in sina smågrisar för kastraktion under nersövning vilket förvånade mig mycket. För det här var på 80-talet och det hade jag aldrig hört talas om att någon bonde la ner så mycket pengar på sina grisars väl o ve så jag tänkte att kanske man kunde göra det med en get som man är rädd om som sällskap.

Men nej avlivning ropas det högt. 

Dessutom har vi kastrerat en hanhund som led svårt av att bo vid sidan om en inflyttad collieuppfödare i villakvarteret. Han vägrade att äta när tikarna löpte och  höll på att svälta ihjäl och ylade som en galning. Efter kastreringen var han sitt gamla jag igen.

Men med tanke på att getter inte tål nedsövning som ni säger så utesluter jag detta.

Sussilo

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 01 mar-11 kl 17:58 »

Ninna b:
Ja, just det och ge sen upp ! (...)

Ja, läs första inlägget!!! Vi måste få ställa frågor på forumet utan att pekpinnar viftas och utskällningar haglar, dessutom i det här fallet helt obefogat  >:(.
« Senast ändrad: 01 mar-11 kl 18:01 av Sussilo »

Trollmor

• -
« Svar #19 skrivet: 02 mar-11 kl 14:43 »
Getalina skriver:  "Man kan väl få lov att fråga utan att det blir så väldans rabalder."  Ja, här på gettavlan har vi varit vana vid att kunna fråga varandra om allt möjligt, och få vänliga svar.  Jag hoppas att vi kommer att ha det så i fortsättningen också.

Nå, nu har alltså alla läst det inledande inlägget av Getalina.  Bra.  (Fast, Getalina, om Du behöver hjälp att hålla innan Du sätter Dig med alla kilona, så ropa på mig!  ;) Även troll kan bli retade ...)

Till saken:  Vi ska kanske notera att det är skillnad på kastrering av ett handjur och sterilisering av ett hondjur.  Mycket mera "operation" på en flicka.

Dela detta:

* Inloggade just nu

649 gäster, 1 användare
beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser