Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ström till datorn  (läst 8022 gånger)

mortb

  • Gäst
Ström till datorn
« skrivet: 05 mar-04 kl 11:08 »
Hej!

Tänkte försöka mig på att fråga om det är någon som vet vad som krävs för att driva en dator på solenergi.

Nu förtiden är det ju inte ovanligt att man har en dator som alltid står på, t.ex. som server, och det är ju ett onödigt slöseri med resurser eller pengar för den delen.
En glödlampa kan man ju spara på genom att slå av, men en dator som alltid ska vara uppkopplad måste ju ha sin ström.

Att driva skärmen behöver man ju inte, det kan man ju reglera hur ofta man har den på och hushålla med tillfällena.
Har man magra behov vad gäller sekundärminne behöver ju egentligen inte någon hårddisk vara igång och dra ström utan allt skulle ju kunna ligga i minnet. Minne blir ju billiagre och billigare.

Jag har funderat på växelriktare, men det verkar ju vara ett onödigt steg eftersom spänningen som krävs för moderkort och nätverkskort borde ligga rätt nära det volttal som man får från en solpanel.

Frågan är teoretisk för mig.
Jag kommer nog aldrig att bygga något dylikt.
Ändå tycker jag att det är intressant och skulle vilja veta om det finns någon som har mer tankar kring idéen.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Ström till datorn
« Svar #1 skrivet: 05 mar-04 kl 12:43 »
Snubblar du på nått i ämnet eller får några privata tipps så får du gärna föra dom vidare  ;D

deepdiver

  • Gäst
Re:Ström till datorn
« Svar #2 skrivet: 06 mar-04 kl 15:33 »
Jag har erfarenhet av ämnet då jag byggt in en hemmabyggd MP3-spelare baserad på en PC i bilen.

Det absolut enklaste är en växelriktare. Dessutom kan man då driva alla andra apparater som går på 230V. Det blir dessutom säkrare  iochmed att datorns nätaggregat innehåller skyddselektronik.

Det andra alternativet som jag provade var att bygga en kets som transformerade om 12V-spänningen till stabiliserad 12V, -12V, 5V och -5V.
Kretsen var ganska enkel att bygga och var något energisnålare, men var inte lika stabil som växelriktaren och det kräver större ingrepp i datorn.

Om man vill spara på ström kan man använda datorns inbyggda energisparfunktioner. Har man Windows XP så finns funktionen i kontrollpanelen. Men datorn drar dock inte så myket.


////Johan

mortb

  • Gäst
Re:Ström till datorn
« Svar #3 skrivet: 08 mar-04 kl 15:40 »
Jag har hittat specialbyggda strömsnåla datorer för att använda i bilen.
http://www.serdexsolutions.fi/index.htm
eller http://www.karpc.com

men det kostar ju förstås en del pengar.

nimbra

  • Gäst
Re:Ström till datorn
« Svar #4 skrivet: 02 apr-04 kl 22:44 »
Detta borde inte vara något problem, det finns ju radioapparater som drivs med uppdragning, typ gammaldags väckarklocka, det borde gå att göra ett en uppdragbar fjäder som driver nån dynamo eller nått.

kjove

  • Gäst
Re:Ström till datorn
« Svar #5 skrivet: 12 aug-04 kl 20:49 »
Jag blir snart med bredband och då ska jag ha en dator som står på för jämnan. För att den ska dra så lite ström som möjligt ska jag ha ett Mini-ITX-moderkort, se t ex www.komplett.se.

Det strömsnålaste drar ca 11W i tomgång och ca 25W i fullt arbete.

Den ska boota över nätverk och sedan köra operativ och programvara i RAM, så den inte behöver någon hårddisk.

Den ska heller inte ha någon bildskärm utan jag ska styra den över nätverk från en annan dator, med t ex TightVNC, www.tightvnc.com

Den ska drivas med en DC/DC-omvandlare från mitt 12V-system, som tyvärr ännu inte är soldrivet. Men nu har jag sett solpaneler i Tyskland, www.solarladen.de för ca 40 kr/W, så snart kanske...

Kjell-Ove

OliK

  • Inlägg: 330
  • Dead-ends tend to get you dead, in the end.
    • Uppland
Re:Ström till datorn
« Svar #6 skrivet: 27 aug-04 kl 21:37 »
Hej,
såg på sista ISE mötet nåt om bränsleceller. Första generation (metanoldrivna) bränsleceller till (bärbarer) datorer borde vara på marknaden.
/droliver

Mikael Perman

  • Gäst
Re:Ström till datorn
« Svar #7 skrivet: 04 apr-05 kl 07:17 »
Hej.
Jag håller själv på att installera ett eget 12-voltssystem  parallellt med mitt vanliga 230/400 volts system i huset. En av ideerna är just att få obruten drift till mina datorer. Samt inte att glömma, mitt ADSL-modem, trådlösa telefonen, osv.

(Jo jag är tekniker förstås, som är behörig elektriker och har arbetat 10 år med batteriel, dieselgeneratorer, solel, invertrar. MEN jag har inte arbetat med hemanläggningar, så jag håller på att lära mig mer om vad som finns tillgängligt att skaffa för mer normala användare.)

Första svaret är enkelt, skaffa helst en väldigt energisnål dator, typ LAP-top (begagnad är inte så fasligt dyr).

Den är dessutom ofta försedd med en lös yttre batterieliminator, och för en del datorer är behovet just 12 volt från batterieliminatorn.

Då borde man kunna mata datorn direkt från batteriet, bara man vet vilket variation som datorn klarar av. Det vill säga om det måste vara EXAKT 12 volt, eller om den fungerar lika bra med tex 11-14 volt, vilket är mera troligt. Kolla med datorleverantören bara.

Om elen till batteriet generareras av en solpanel, som i sin tur har en laddningsregulator som fungerar, så är allt säkert frid och fröjd, men det är värre med en del typer av likriktare, eller ännu värre generatorer, för de kan åstadkomma störningar som med tiden förstör din dator.

Att använda energisparfunktionerna i operativsystemet, tex XP är ju också väldigt bra.

Att mata en vanlig dator, alltså EJ lap-top med inverter (DC-AC omvandlare) KAN gå bra. Men det finns ett par fällor.

En del invertrar ger så väldigt dålig och kantig AC-spänning ut till datorn, att datorn kan störas eller eventuellt förstöras av detta. Det gäller alltså att matcha detta, hur dålig ström nätdelen till datorn "tål", och hur "bra" invertern är.

Tyvärr är det så att invertrar som ger bra kurvform är i allmänhet mycket dyrare och dessutom inte alls lika energieffektiva som de som ger en väldigt hackig kurvform.

Dessutom så drar just många bildskärmar av vanlig CRT-typ väldigt stora startströmmar, som kan knäcka invertern, om den inte är överdimensionerad, eller i lindrigare fall, störa datorn.

En LCD-skärm är alltså att föredra, eller helt enkelt se till att bildskärmen startas först, och sedan datorn. Eller så skaffar man en inverter av god kvalitet, som tål kortvariga överlastningar utan att skadas eller sjunka i späningen för mycket.

Att konsturera en ny nätdel som matas direkt med DC, vore ju det ideala. Det finns faktiskt, men inte för enklare utrustning, utan då för mer avancerad och dyr proffesionell utrustning. Och då är det inte 12-volt, utan 24 och 48-voltsdrift som vi talar om från batterierna.

Någon elektronikkunnig har kanske löst detta, och gjort en nätdel som går från 12 volt, och är bra. Omöjligt borde det inte vara. Hittar någon detta, eller vill sätta igång och konstruera, så hör av er. Jag är en köpare, helt säkert.

Ett enklare sätt att göra detta är att skaffa färdiga DC/DC-omvandlarmoduler, och mekaniskt montera in i ev skrotad PC-nätdel.

Men dessa moduler är relativt dyra (men väldigt bra), så det kostar säkert 1000-1500 kronor för en normal köpare.

Mikael Perman


larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:Ström till datorn
« Svar #8 skrivet: 23 apr-05 kl 16:53 »
En bärbar dator drar inte bara mindre ström, plus att du stänger igen den när du inte använder den, bara öppna igen (om man har Mac iaf), har inbyggda batterier som kan laddas mha solpaneler, åtminstone medan datorn är avstängd.

Dessutom så är miljöpåverkan (trots batterierna) mindre än för en stationär, då enbart skärmen på en stationär krävt mer resurser i form av råvaror och energi under sin tillverkning och distribution än vad en bärbar dator gjort.

Vill du strömsnåla, skaffa bärbar. (Har för övrigt två bärbara gamla PC som ligger och vilar i källaren, en P-166, stabil Compaq och en P3-800 (eller ngt) IBM, som behöver ny hårddisk, om ngn är intresserad)
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Tinkerbell

  • Inlägg: 76
    • Östergötland
Re:Ström till datorn
« Svar #9 skrivet: 24 apr-05 kl 08:36 »
Jag har en energimätare kopplad till min startionära dator och den drar ca 300w med bildskärm och 200w utan.

Det är en AMD Barton Mobile 2500+ (överklockad till 3500+), 1024MB RAM, ATI Radeon 9800pro, 2st 7200rpm hårddiskar, DVD-brännare, 500w nätaggregat och 21" CRT bildskärm.

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:Ström till datorn
« Svar #10 skrivet: 30 apr-05 kl 10:40 »
Dina 200-300 W kan jämföras med de 45W som min iBook drar när den är igång och laddar.

Det är billigare att skaffa en laptop än att skaffa alla de extra solpaneler etc som behövs för att försörja en stationär dator. Och laptopen kan du ta med dig ut på altanen och sitta i solen med.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

jalakas

  • Gäst
Re:Ström till datorn
« Svar #11 skrivet: 14 jun-05 kl 12:56 »
Några tips och en fråga :)

Först och främst; om man tänker använda någon typ av konverterare bör man titta lite på verkningsgrader. Dels har många konverterare ganska låg verkningsgrad, vilket i många fall innebär att typ 20% av krämen som kommer in i konverteraren kommer ut som värme och inte el.... Sedan är det också så att de nätaggregat som sitter standard i många datorer är helt perversa vad gäller energihushållning. Om ens dator har nomal eller låg belastning tjänar man mycket på att köpa ett dyrare nätaggregat på 150-200 watt än ett billigt på 400. Det är alltså värt att titta på siffran som talar om hur hög verkningsgraden är BÅDE på datorns nätaggregat och på konverteraren (och man behöver inte vara ũbernörd för att byta nätaggregat i sin dator).

Sedan skall man, precis som Mikael säger, se till att konverteraren lämnar sinusvåg på 230-voltssidan. Många av de billigare lämnar fyrkantsvåg (som är enklare att skapa) och detta är inget problem för glödlampor eller saker med lindade transformatorer (som din radio tillexempel), men det kan vara förödande för en dator...


Så en liten fundering. När man nomralt pratar om ATX-nätagg brukar man säga att de lämar 12 och 5 volt ut men det gör de väl inte riktigt har jag för mig? Om jag inte minns fel länar de +12,-12,+5 och -5. Innebär detta att att "potentialen" alltså som mest är 24 volt? Om det bara handlar om en maximal potentialskillnad om 12 volt är det ju ganska enkelt att driva dem från 12 volt (att sänka spänning är mycket enklare än att höja den, i alla fall för en programmerare som jag :).

Jag får sätta mig och läsa specifikationerna för ATX och se vilka spänningar det är fråga om....  :P Om det finns någon elektro-nörd (jag är bera semi-nörd på elektro, datorer är min påse) här skulle vi kanske kunna rita någon fungerande krets?

--------------

Surfade precis sunt på sidorna mortb länkade. Detverkar svårt att göra en egen lösning som är bättre (eller grymt mycket billigare) än http://store.karpc.com/cat-Opus-Power-Supplies--dcdc
« Senast ändrad: 14 jun-05 kl 13:14 av jalakas »

Mikael Perman

  • Gäst
Re:Ström till datorn
« Svar #12 skrivet: 16 jun-05 kl 07:08 »


---   PROBLEM LÖST   -----

För LAP-top datorer har man ganska nyligen börjat sälja batteriaggregat för alla vanliga LAP-tops. Det finns på Claes Ohlsson i en enklare variant och på PC-Superstore i tre olika varianter, godkända och färdiga.

För LAP-tops är det bara att köpa grunkan och driva sin LAP-top utan problem direkt från ett batteri.

Grunkorna kostar från ca 400 Kr till 1000 Kr beroende på kvalitet och effekt.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

I övrigt.....

Få se om jag förstår din fråga. Jag vet inte exakt vad som står bakom benämningen ATX-nätaggregat, men jag gissar att det är ett normalt nätagg för en desktop-dator eller liknande.

Hur som helst, så vitt jag förstår, vi pratar om standardaggregat, som är avsedda att placeras i en dator, där man kan stoppa in diverse lösa kort, för än det ena, än det andra. Allt ifrån EPROM-programmerare till TV-mottagarkort.

Nåväl, bussen, (dvs kontakten och förbindelserna) där man stoppar in alla dessa extrakort, är "standardiserad", vilket betyder att de är utformade för att var alika, både rent elektirskt, signalmässigt, men också kontaktmässigt.

Något motsvarande, men enklare finns i de kraftuttag där man ansluter tex hårddiskar, floppysar och CD/DVD-Drivers.

För att klara alla upptänkliga kort och enheter som EVENTUELLT kommer att anslutas till datorn, så finns det vissa kombinationer av spänningar på bussarna. Det är alltså inte säkert att alla spänningar kommer till användning idag. En del är kanske kvarlevor från tidigare teknikgenerationer. Detta är något att undersöka, för det kan ju visa sig att de mer udda spänningarna som tex -12Volt  och -5volt hör ihop med äldre gränssnitt som man knappast använder idag, som tex RS 232/V24.

Det är alltså möjligt att en design skulle kunna gå att förenkla avsevärt idag.

Så till frågan om potentialen.
Jag tycker alltså att du är inne på en intressant fundering, för om man nu skulle kunna ta bort -5 och -12 volt, ja då skulle man relativt enkelt kunna åstadkomma ett "nätaggregat" som tar in 12 volt i stort sett direkt och har ett förenklat aggregat som bara switchar ner till +5 volt.

Man vinner massor på detta, för man slipper skapa en god, sinusformad 230-volt, för att först ha ett batteri, sedan en inverter, och sedan PC-ns egna nätaggregat är som att ha kaka på tårta på bulle. Fullständigt onödigt, eftersom i varje extra steg ökar man på komplexiteten, minskar verkningsgraden och adderar felkällor.

Men det finns en liten hake här, vad gäller +12V. Och det är hur stabil den måste vara. För den kommer att variera från en ca +13.5 - 10.75 volt från ett bilbatteri, beroende på batteriets laddningsstatus. Tål en PC en sådan variation, ja då är allt frid och fröjd. Gör den det inte, ja då måste även +12volten vara reglerad/switchad. Här är jag nämligen helt osäker, på om PC-n verkligen tål dessa variationer, det måste någon PC-elektronik-nörd svara på.

Om man nu behöver -12 och -5volt, så får man använda switchade kopplingar också, att använda linjära kopplingar för större strömmar är gruvligt dåliga verkningsgrader på, även om det är enkla och billiga lösningar.

Mikael Perman.


Mikael Perman

  • Gäst
Re:Ström till datorn
« Svar #13 skrivet: 16 jun-05 kl 07:10 »


Hej.
Osså tittade jag på din länk, och det verkar som om de har konstruerat det jag frågar efter, men tyvärr var det ju "out of stock".

Mikael Perman.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

436 gäster, 4 användare (1 dolda)
javill, mommo, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser