Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vad har hänt med denna duvan?  (läst 13346 gånger)

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: vad har hänt med denna duvan?
« Svar #20 skrivet: 28 feb-11 kl 16:30 »
LUGNA ER :P I Irak är det väldigt vanligt att man målar sina duvor i alla möjliga färger och låter de flyga i området.
Det finns speciella färger för fåglar, men det går även att använda vattenfärg. Detta är HELT ofarligt för fåglarna!!!!

« Senast ändrad: 28 feb-11 kl 17:11 av VarggraV »
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Gert

• Småland
« Svar #21 skrivet: 28 feb-11 kl 16:45 »
Citera
Jag tycker att de är ganska vackra

Tycker jag med.

Citera
LUGNA ER  I Irak är det väldigt vanligt att man målar sina duvor i alla möjliga färger och låter de flyga i området.
Det finns speciella färger för fåglar, men det går även att använda vattenfärg. Detta är HELT ofarligt för fåglarna!!!!

Om inte fåglarna tar nån skada av det så är det väl ok antar jag.

Alba

• Södermanland
« Svar #22 skrivet: 28 feb-11 kl 17:40 »
Men det känns ändå konstigt, att måla/färga sina djur. Som den blålila pudeln vars matte är hårfrisör och spenderar dagarna i skyltfönstret på salongen. Hunden lider kanske inte av det, men jag får blandade känslor!

Undrar lite hur det går till. Målar man dem med pensel, doppar dem i färgen eller vad tror ni?

:P / Alba 
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #23 skrivet: 28 feb-11 kl 17:57 »
Jag målar mina duvor, men bara några penseldrag i nacken för att skillja på könen.
Rött är hanar och blått är honor..
Somsagt så målar jag med pensel, giftfri vattenfärg.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.

Gert

• Småland
« Svar #24 skrivet: 28 feb-11 kl 18:06 »
Man kan väl tänka sej att man har gjort samma sak här.

many multicolored chicks

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #25 skrivet: 28 feb-11 kl 18:09 »
Man kan väl tänka sej att man har gjort samma sak här.

many multicolored chicks

Nej, där går det inte till på samma sätt. Det man gör för att få "färgglada" kycklingar är att man sprutar in en speciell färg i ägget (ger ägget en injektion) så att fostret färgas. Kycklingarna föds alltså färgade och utsätts inte för något "badande, penslande" ir liknande.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #26 skrivet: 28 feb-11 kl 18:10 »
När man färgar kycklingar och ällingar är det inte lika trevlig längre :( I andra länder så färgar man kycklingarna och åker på marknader och säljer till vanligt folk i stan som "tycker det vore kul att ha en kyckling" men som inte räknar med att den blir stor en dag. Man får kycklingen i en plastpåse när man köper den och ibland så har säljarna limmat fast hattar på de små :(

Man sprutar in någon grej i ägget så får kycklingarna den färgen, inte lagligt i sverige om jag minns rätt.

Gert

• Småland
« Svar #27 skrivet: 28 feb-11 kl 18:12 »
Men dom får väl sin naturliga färg när dom växer upp?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #28 skrivet: 28 feb-11 kl 18:14 »
Ja, det är bara dunet som är färgat. Det försvinner ju sedan när de "nya" fjädrarna kommer.
Hittade en beskrivning här på hur det går till... Eller ja... En beskrivning iaf.  :-X

http://www.poultryhelp.com/coloringchicks.html
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #29 skrivet: 28 feb-11 kl 18:15 »
Men dom får väl sin naturliga färg när dom växer upp?

Jo så är det...
Här kan man se när vingarna växt

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #30 skrivet: 28 feb-11 kl 18:16 »
Vart ser man vingarna växt? ;D

turlar

• Skåne
« Svar #31 skrivet: 28 feb-11 kl 18:50 »
Vingpennorna e vita
Den man ligger med får bädda.
Det man inte vet, har man ingen aning om.
Den som bara kollar i backspegeln kör oftare i diket.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #32 skrivet: 28 feb-11 kl 18:56 »
Vingpennorna e vita

Bilden fanns inte där när jag skrev mitt svar. =)

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #33 skrivet: 28 feb-11 kl 18:59 »
Bilden fanns inte där när jag skrev mitt svar. =)
måste den ha gjort??? det står ju inte att den har blivet ändrad....eller?
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #34 skrivet: 28 feb-11 kl 19:12 »
måste den ha gjort??? det står ju inte att den har blivet ändrad....eller?

Om man ändrar inom 1 minut så står det inte att den blivit ändrad. Jag hann att se att Varggrav skrev "fjäderpiggarna" eller "pennorna" först när jag skrev mitt inlägg. När jag hade postat mitt inlägg så hade han hunnit ändra till "vingar och växt" men det var fortfarande ingen bild. Därefter måste han ha ändrat ytterligare en gång så bilden kom fram när jag inte kollat mer... *jag själv har agerat i racerfart att rätta något innan någon annan ska hinna skriva något ;D och om man klarar det innan 1 minut så syns det inte att man ändrat*

*exempel NU, har jag ändrat mitt inlägg*

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #35 skrivet: 28 feb-11 kl 19:15 »
Och för att göra det klarare så menade jag med "exempel - Nu" att jag hade skrivit något annat i inlägget ovan som inte stod där vid första "posta", kom på en grej jag ville lägga till, tröck på redigera och skrev till det, postade... Det syns inte att jag redigerat det. :)

turlar

• Skåne
« Svar #36 skrivet: 28 feb-11 kl 19:20 »
Ja de va fult gjort
Den man ligger med får bädda.
Det man inte vet, har man ingen aning om.
Den som bara kollar i backspegeln kör oftare i diket.

Njura

• Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #37 skrivet: 28 feb-11 kl 19:39 »
Och för att göra det klarare så menade jag med "exempel - Nu" att jag hade skrivit något annat i inlägget ovan som inte stod där vid första "posta", kom på en grej jag ville lägga till, tröck på redigera och skrev till det, postade... Det syns inte att jag redigerat det. :)
jaha :) man lär sig alltid något nytt! :D

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #38 skrivet: 28 feb-11 kl 19:45 »
tror inte det är så, ser för vällplanerat ut i  målningen. antingen hade någon en tråkig dag och ville plåga den, eller så har den varit med i någon form av "festlighet", så som att vi släpper ut vita duvor vid bröllop osv,
i vilket fall som helst så är det taskigt, för nu är den lättare byte för  rovfåglar, och om inte det så har den kanske en långsam död till mötes pga förgiftning av färgerna som säkert kommit i kontakt med huden och kanske är giftiga. idioter.
Jag tyckte också det såg "noga" ut.  Men helt klart mycket taskigt.  Bläää!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Njura

• Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #39 skrivet: 28 feb-11 kl 20:23 »
Jag tyckte också det såg "noga" ut.  Men helt klart mycket taskigt.  Bläää!
Jag förstår inte riktigt vad ni tycker är taskigt med att fåglarna målas.... det är ju helt ofarligt. Eller hmmm..... de kanske blir lite sura över att det kanske inte är så inte med färger i 2011:s vårmode för duvor?  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

497 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser