Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vad har hänt med denna duvan?  (läst 12279 gånger)

Csilla75

• Skåne
    • mina husdjur
SV: vad har hänt med denna duvan?
« Svar #40 skrivet: 28 feb-11 kl 20:50 »
jag tycker faktiskt inte att det är ok att måla duvorna bara för att de "inte tar skada". kanske de inte skadas rent fysiskt men kan någon garantera att de inte lider av det på nåt sätt? kanske duvan går runt o tänker, "hmmmm, ska jag vara grön eller lila idag, är sååååå missnöjd med min naturliga färg". jag tycker det finns grader av djurmisshandel...  att det görs i vissa länder tycker inte jag betyder s**t, Irak t.ex. är inte precis känd för att värna om djurens bästa.  ::)  ibland undrar jag om inte vissa människor har alldeles för mycket fritid för att ens kunna komma på en sådan grej...  :-\
ägare till ett par vita påfågelduvor med spetssvans. har även ett par indiska påfågelduvor, häckpar.

min hemsida med bilder på duvorna: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=120018&gid=2191944

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #41 skrivet: 28 feb-11 kl 20:57 »
jag tycker faktiskt inte att det är ok att måla duvorna bara för att de "inte tar skada". kanske de inte skadas rent fysiskt men kan någon garantera att de inte lider av det på nåt sätt? kanske duvan går runt o tänker, "hmmmm, ska jag vara grön eller lila idag, är sååååå missnöjd med min naturliga färg". jag tycker det finns grader av djurmisshandel...  att det görs i vissa länder tycker inte jag betyder s**t, Irak t.ex. är inte precis känd för att värna om djurens bästa.  ::)  ibland undrar jag om inte vissa människor har alldeles för mycket fritid för att ens kunna komma på en sådan grej...  :-\
Jag tycker att man kan jämföra detta med att ställa ut djur i dag med... ännu en del av människans "vansinne"? Jag står fortfarande på "För".
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #42 skrivet: 01 mar-11 kl 08:42 »
kanske duvan går runt o tänker, "hmmmm, ska jag vara grön eller lila idag, är sååååå missnöjd med min naturliga färg".

Jag tror nog inte riktigt att de går runt och tänker så. =/ Däremot slog en tanke mig nu hur andra duvor ser dem? Fåglar har ju inte samma färgseende som oss människor eller. Måste inte en del undra vid parning och sådant vad sjutton det där är för slags extremt lysande fågel eller något? Att det blir någon form av förvirring för andra duvor när det kommer en sådan där färgsprakande "varelse".
Eller så kanske det blir tvärtom att den får mest tjejer för att den är så färgsprakande... ::) Men så kanske inte duvor hör till den art av fågel där det gäller att vara "grannast" för att få tjejer, jag har inte duvor så jag vet inte. ::)

Svårt att hitta bilder, men här är några iaf. på skillnaden mellan hur en fågel o människas ögon ser världen.

Två välkamouflerade soldater.... Inte så kamouflerade i ett fågelöga. ::)

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Alba

• Södermanland
« Svar #43 skrivet: 01 mar-11 kl 13:34 »
Jag tror nog inte riktigt att de går runt och tänker så. =/ Däremot slog en tanke mig nu hur andra duvor ser dem? Fåglar har ju inte samma färgseende som oss människor eller. Måste inte en del undra vid parning och sådant vad sjutton det där är för slags extremt lysande fågel eller något? Att det blir någon form av förvirring för andra duvor när det kommer en sådan där färgsprakande "varelse".
Dels är det det: hur uppfattar de varandra. Detsamma när människor avlar hundar så konstigt att de inte längre har ett språk - inga öron, konstig kroppsställning, ingen svans, för mkt päls osv. Men det är ju i och för sig ett permanent tillstånd. Färgerna går ju bort. Jag vet inte om färgerna på fåglarna ger såna förändringar i fjädrarna att de syns för fågelögat. Men det låter konstigt när jag tänker det, att de inte skulle märka att de gått från grått till bjärta regnbågsfärger  :P

Sen är det att vi människor tyckeratt det är ok att påverka andra för våra egna syften. Oftast bara som underhållning för oss. Riktigt lågt tycker jag det är när avsikten är att sälja levande färgade kycklingar som påskpynt, då de har små förutsättningar att hamna hos människor som kommer ta väl hand om dem när påsken är över. Jag vet att det är ett djurskyddsproblem i USA, likaså med kaninungar kring påsk... Vågar inte tänka på hur det är i länder utan djurskyddslagar...

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #44 skrivet: 02 mar-11 kl 21:36 »
Vad som är taskigt?  Tja, skulle Du gilla att bli infångad och målad med sprayfärger och andas in en massa lösningsmedel?  Bara för att någon jätte tycker det är kul?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #45 skrivet: 02 mar-11 kl 21:41 »
Vad som är taskigt?  Tja, skulle Du gilla att bli infångad och målad med sprayfärger och andas in en massa lösningsmedel?  Bara för att någon jätte tycker det är kul?
så länge vi inte vet var just denna duvan kommer ifrån kan vi inget säga, men att måla duvor i allmänhet hemma hos sig själv i sitt duvslag ser jag inga problem med.
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Dela detta:

* Inloggade just nu

472 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser