Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Para honan igen?  (läst 14588 gånger)

JBF

• Småland
Para honan igen?
« skrivet: 24 feb-11 kl 21:17 »
Hej, ny på kaniner, ska bli spännande med dessa fina och roliga djur!
Hur gör ni när ni parat kaninerna? Släpper ni in honan igen efter dessa X antal dagar för att se huruvida hon låter sig paras eller litar ni på att hanen gjort sitt och att ägglossning sker hos honan efter de första kärleksstunderna? Enligt en Amerikansk bok rekommenderas att släppa in honan igen 8-10 timmar efter första parningen för då sker ägglossningen.

Kom gärna med era tips!

Ps, finns kanske trådar längre ner som beskriver detta.. Förlåt i så fall!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Liro

• Gäst
SV: Para honan igen?
« Svar #1 skrivet: 24 feb-11 kl 23:51 »
Vet inte rekommendationerna men jag släppte ihop mina dagen efter, då parade de sig igen, ganska direkt efter det så blev hon ilsk på honom och sendess morrar hon så fort han visar sig. Hoppas du får nåt bra svar, undrar också lite hur andra gör.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 25 feb-11 kl 11:53 »
Jag låter dom para sig tre gånger. Vilket vanligtvis sker inom fem minuter efter att dom släppts ihop...  ::)  ;D
Sen får honan flytta tillbaka till sig, och 31 dagar senare brukar det komma en drös ungar.

Jag har aldrig släppt ihop dom igen dan efter parning eller x antal timmar efter. Känns inte som att det är särskilt nödvändigt faktiskt... ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 25 feb-11 kl 12:42 »
Jag gör det om jag är osäker på att "det tog". Men jag brukar märka på mina honor om det blivit nåt.
//Lina

Leontina

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 25 feb-11 kl 13:13 »
Hej,  :)

Det där med att honan inte får ägglossning förrän hon träffat hanen, är inte det bara en myt? Kaninerna fungerar väl som dom flesta andra djur med en återkommande brunstcykel?

Någon som vet?

//Också ganska ny på det här med kaniner :P

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #5 skrivet: 25 feb-11 kl 13:27 »
Hejsan!
Jag brukar faktiskt låta de bo kvar tillsammans i 28 dagar dvs 4 veckor & så borde det ju komma ungar efter ca 3 dagar efter det att de blivit särbos. De måste ju få ha det lite mer mysigt tillsammans anser jag om de verkar trivas ihop utan att bråka & nu när det dessutom har varit så kallt under längre perioder så har de ju på så vis även kunnat värma varandra...

Mvh Jordbron´s Birgitta :-D
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 25 feb-11 kl 13:40 »
Hej,  :)

Det där med att honan inte får ägglossning förrän hon träffat hanen, är inte det bara en myt? Kaninerna fungerar väl som dom flesta andra djur med en återkommande brunstcykel?

Någon som vet?

//Också ganska ny på det här med kaniner :P

Kaniner har precis som katter inducerad ägglossning. Givetvis har dom brunst, men brunsten betyder bara att dom är redo att släppa ägg - dom släpper inga ägg föränn efter att slidväggen blivit stimulerad.
//Lina

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #7 skrivet: 25 feb-11 kl 13:43 »
Jag låter dom para sig tre gånger. Vilket vanligtvis sker inom fem minuter efter att dom släppts ihop...  ::)  ;D
Sen får honan flytta tillbaka till sig, och 31 dagar senare brukar det komma en drös ungar.

Jag har aldrig släppt ihop dom igen dan efter parning eller x antal timmar efter. Känns inte som att det är särskilt nödvändigt faktiskt... ;)

/Sara
Samma här  :)

Men nu har jag också 3 honor och en hane som bor tilsammans i en hästbox. Då jag såg att honorna startade å bygga reder (bo?), satte jag hannen i ett hundbur (i hästboxen så han inte är ensam  ;D) 2 vecker efter var det kommit ett kull  :D
Vet inte om dom andra honorna väntar kullar, vi får vänta och se.

Dessa är mina "Självhushållningskaniner" och jag testar att ha honor tilsammans vid avel.
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #8 skrivet: 25 feb-11 kl 14:47 »
Samma här  :)

Men nu har jag också 3 honor och en hane som bor tilsammans i en hästbox. Då jag såg att honorna startade å bygga reder (bo?), satte jag hannen i ett hundbur (i hästboxen så han inte är ensam  ;D) 2 vecker efter var det kommit ett kull  :D
Vet inte om dom andra honorna väntar kullar, vi får vänta och se.

Dessa är mina "Självhushållningskaniner" och jag testar att ha honor tilsammans vid avel.

Intressant! Lever ungarna än?
//Lina

Leontina

• Västmanland
« Svar #9 skrivet: 25 feb-11 kl 15:13 »
Kaniner har precis som katter inducerad ägglossning. Givetvis har dom brunst, men brunsten betyder bara att dom är redo att släppa ägg - dom släpper inga ägg föränn efter att slidväggen blivit stimulerad.

Aha, på så vis. :-[
Tack för svaret  :)

JBF

• Småland
« Svar #10 skrivet: 25 feb-11 kl 16:15 »
Hejsan!
Jag brukar faktiskt låta de bo kvar tillsammans i 28 dagar dvs 4 veckor & så borde det ju komma ungar efter ca 3 dagar efter det att de blivit särbos. De måste ju få ha det lite mer mysigt tillsammans anser jag om de verkar trivas ihop utan att bråka & nu när det dessutom har varit så kallt under längre perioder så har de ju på så vis även kunnat värma varandra...

Mvh Jordbron´s Birgitta :-D

Hej Jordbron  ;) Nu vart jag avslöjad va...
Ska bara ha i mig en kopp kaffe sen blir det åka av i kaninstallet..

"Nu är det slut på veckan, det är dags för fredagsmyyyyyyyys... "

Tack för svar alla! Jag återkommer ifall han inte ramlar av henne.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #11 skrivet: 25 feb-11 kl 18:40 »
hej,

jag brukar har min hane och hona ihop i 24 timmar, sen får hon bor själv tills ungarna föds. När de är 8 veckor får ungarna flyttar till egna utrymmen och mamman kan om så önskas paras om. Nu tar jag bara 2 kullar på hona och år så de får vila ett bra tag. Om hon visar att hon är inte less på tjej ungarna får de bor med henne en bit längre. Hanarna slaktas vid 12-14 veckor beroende på vikten och honarna vid 16-18 veckor. Helst säljer jad de som avels djur men om det inte går blir de mat.

om du har möjlighet rekommenderas en uppfödare utbildning hos gösta i vreta.

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #12 skrivet: 25 feb-11 kl 22:27 »
Intressant! Lever ungarna än?

I kväll kom den andra kullen. Honan hadde lagd all pälsen i ett hörn av lådan och ungarna i det andra hörn (förstegongsfödande hona). Men jag fick packa dom inn och dom var varme innan jag gick från stallet.

Men, två i den äldsta kullen låg på utsidan (den ena mer enn två meter bort) och var döda. Jag vet inte om detta kan ha samanhäng med födselen i nabolådan?

Mina honor är sysken, men det finns även kaninuppfödare som med stort hell har obeslektade honor tilsammans vid avel. Här kan ni läsa mer http://www.myosotiskanin.com/sammenavl.html
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

JBF

• Småland
« Svar #13 skrivet: 25 feb-11 kl 22:34 »
Hmm, jag stötte på problem...
Släppte in honan till hanen som för tillfället var inne i sin bolåda. Honan skuttade runt lite och jag väntade på att hanen skulle komma ut och "do his thing"... Efter en liten stund stoppade honan in huvudet i bolådan och dö bröt ett  >:D:s helvete ut. De fullkomligt rullade runt morrande på burgolvet och klöste och bet varann.. Jag avvaktade ca 5 sekunder i hopp om att de kanske skulle komma på andra tankar men inte då.. Jag grabbade tag i honan och flyttade tillbaka henne, och hanen försvann in i sin bolåda. Hmm.. funderade lite innan jag tog ut honan och vände på henne för att säkerställa att jag verkligen fått en hona. Hon är ju svart, och det var lite skumt i stallet, och (framförallt) är jag nybörjare och vet inte riktigt hur jag skall se skillnad på könen. Men jag tror minsann att jag hittade en pung???Jag ville inte rota runt för mycket då djuren var stressade...
Verkar deras reaktion stödja teorin om att det var två hannar jag släppte ihop?
Jag skall kolla kön närmare i morgon, tips om hur jag lättast ser detta mottages tacksamt... Honan (som jag hämtade tidigare idag tillsammans med hanen) har ju ett mycket nättare ansikte än vad min ursprungliga "hona" har (henne har jag haft i två veckor).

Jösses, hjälp en förvirrad nybörjare...

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #14 skrivet: 25 feb-11 kl 22:37 »
Om du trycker på hålet framför analöppningen, så blir det runt på en hane, och på en könsmogen hane kommer penis fram. På en hona blir det avlångt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #15 skrivet: 25 feb-11 kl 22:42 »
Hmm, jag stötte på problem...
Släppte in honan till hanen som för tillfället var inne i sin bolåda. Honan skuttade runt lite och jag väntade på att hanen skulle komma ut och "do his thing"... Efter en liten stund stoppade honan in huvudet i bolådan och dö bröt ett  >:D:s helvete ut. De fullkomligt rullade runt morrande på burgolvet och klöste och bet varann.. Jag avvaktade ca 5 sekunder i hopp om att de kanske skulle komma på andra tankar men inte då.. Jag grabbade tag i honan och flyttade tillbaka henne, och hanen försvann in i sin bolåda. Hmm.. funderade lite innan jag tog ut honan och vände på henne för att säkerställa att jag verkligen fått en hona. Hon är ju svart, och det var lite skumt i stallet, och (framförallt) är jag nybörjare och vet inte riktigt hur jag skall se skillnad på könen. Men jag tror minsann att jag hittade en pung???Jag ville inte rota runt för mycket då djuren var stressade...
Verkar deras reaktion stödja teorin om att det var två hannar jag släppte ihop?
Jag skall kolla kön närmare i morgon, tips om hur jag lättast ser detta mottages tacksamt... Honan (som jag hämtade tidigare idag tillsammans med hanen) har ju ett mycket nättare ansikte än vad min ursprungliga "hona" har (henne har jag haft i två veckor).

Jösses, hjälp en förvirrad nybörjare...

Hej och hå! En del honor kan ju vara jäkligt aggro på hanar, så det behöver ju inte vara en hane, men om det är en hane så ser du det ganska enkelt genom att vända den på rygg, hålla tillbaka svansen lite och trycka lite lätt precis framför könet. Då "viks" könet liksom ut, och om det är en könsmogen hane så tittar snoppen ut. Går inte att missa. ;)
Om det är en hona så har hon ett droppformat, vaginaliknande kön som vecklas ut när man trycker fram det. Det är rätt så lätt även för en nybörjare att se skillnad på vuxna hanar och honor. Det är BETYDLIGT svårare att skilja könen från varandra på ungar... ;)

/Sara

Attes matte

• Jämtland
« Svar #16 skrivet: 25 feb-11 kl 22:43 »
He he... Ieenilorac tog den korta versionen, jag tog den långa...  ;D

/Sara

JBF

• Småland
« Svar #17 skrivet: 25 feb-11 kl 22:50 »
Både korta och långa versioner uppskattas i detta nybörjarläge..
Hmm, vad gör man med en hona som är lite aggro mot hanar då? Hanen ifråga har inte betäckt tidigare, finns det risk att han blir avskräckt av en jobbig hona? Och borde han ha bråkat som f*n idag då? Tussarna verkligen flög runt i buren...  :-\

Ja det blir till att vända upp och ner på alla kaninerna i morgon... Återkommer säkerligen!

Stort tack för er snälla hjälp!

Attes matte

• Jämtland
« Svar #18 skrivet: 25 feb-11 kl 23:29 »
Om det flög pälstussar så vete tusan... En överbrunstig hona kan gå hårt åt en hane, och ibland kan man behöva hålla henne för att han ska komma till. Min unga Blå Wiener-hane klarade inte av en av mina gotlänningar som var så brunstig att hon red honom hela tiden.  ;D Hon jagade även runt honom en hel del, men dom bråkade inte på det sätt du beskriver. Rex-hanen kirrade biffen däremot... ;)
Men det kan ju även ha varit två honor du släppte ihop. Honor försvarar sina revir väldigt aggressivt, och dom kan slåss som bara fan om dom kommer ihop sig.
Kolla båda kaninerna imorgon. Ska bli spännande att se vad du "hittar". ;)

/Sara

JBF

• Småland
« Svar #19 skrivet: 26 feb-11 kl 10:33 »
Könen är nu fastställda, och nog var det allt en hona jag släppte in till hanen! Provade idag igen, och det gick mycket bättre, inget gruff alls. Dessvärre ingen älskog heller... Inte ens en ansats till amour.
De skuttade mest runt, ibland satt de ihop och ibland i var sin ände av buren. De åt t o m tillsammans, men nuppa, nä!

Vad göra? Vänta och prova igen i morgon? Hålla honan framför hanen så han förstår vad som skall göras? Han är ju ny och oprövad medan hon har haft en kull tidigare. Kanske fattar han inte riktigt vad han ska göra medan hon blir frustrerad över sin toy boy?

/JBF

Dela detta:

* Inloggade just nu

415 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser