Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Para honan igen?  (läst 14589 gånger)

Attes matte

• Jämtland
SV: Para honan igen?
« Svar #20 skrivet: 26 feb-11 kl 10:42 »
Då var det nog helt enkelt så att dom båda blev tagna på sängen när hanen helt plötsligt kom ut från sitt hus igår.

En honas kön är rött och uppsvällt när hon är brunstig. Är hon inte brunstig så kommer hon inte att släppa till, hur mycket hanen än försöker. Jag tycker att det enklaste sättet att få honor brunstiga är att ge dom plusgrader (om dom inte haft det tidigare) och sätta dom på andra sidan gallret från en kåt hane. Efter en vecka brukar det inte vara några som helst problem att få dom att para sig. ;)

Men visst, en hane som aldrig gjort bebisar förut kan vara lite tafatt och fumlig (precis som alla andra karlar  ;D ), men dom brukar få kläm på det ganska fort om bara honan lägger upp sig. ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #21 skrivet: 26 feb-11 kl 10:43 »

Prova att låta de mötas på neutral plats?
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

JBF

• Småland
« Svar #22 skrivet: 26 feb-11 kl 10:49 »
Ja hennes kön var varken rött eller uppsvällt så hon hade väl ont i huvudet antar jag... Då får jag invänta lite blidväder och hoppas att hanens underbart manliga doft får det att rinna till  :-X. Nu bor de mittemot varann med en ca 1,20 meter bred gång mellan. (Två tvåfackare mittemot varann, med hanarna i ena längan och honorna mitt emot) Borde jag byta bur på lillhanen (den andra stackaren på 5 månader som bor granne med stora hanen- och som när hustrumisshandeln började igår formligen störtdök tvärs igenom buren in i sin bolåda) och den ännu oparade honan. Då hamnar det tilltänkta paret bredvid varann åtskilda endast av den gemensamma höhäcken?

OT: Kan man ha två vuxna hannar i burar brevid varann så att de kan se varann genom galler eller höhäcken, eller kommer de försöka slåss då?

Spännande värld, kaninvärlden..
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

JBF

• Småland
« Svar #23 skrivet: 26 feb-11 kl 10:50 »
Prova att låta de mötas på neutral plats?
Tanken slog mig, men hanen hade precis flyttat in i sin bur,  typ 20 minuter tidigare, och ingen annan kanin har tidigare lämnat sin doft där då det är en ny bur... Brukar det fungera med neutral plats annars? Jag läste i min amerikanska bok att man i "värsta" fall kan låta hanen och honan byta bur någon dag så att de får känna varandras underbara dofter..
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #24 skrivet: 26 feb-11 kl 10:55 »
Jag skulle inte anstränga mig med några omflyttningar och bök om dom bor såpass nära varandra. Prova sätta in honan hos hanen nån gång i veckan. Förr eller senare kommer det att bli nuppa av... ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Sussilo

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 26 feb-11 kl 10:58 »
Jag skulle inte krångla runt med dem eller byta burar utan låta hanen installera sig och bli trygg och säker i sin bur, innan han får ta emot honor. En brunstig hona låter sig normalt betäckas.

JBF

• Småland
« Svar #26 skrivet: 26 feb-11 kl 11:07 »
Nej, ni har rätt! De får sukta efter varandra tvärs över gången och skicka släng- :-* :-* ett tag!

ila

« Svar #27 skrivet: 03 mar-11 kl 09:58 »
Hej,  :)

Det där med att honan inte får ägglossning förrän hon träffat hanen, är inte det bara en myt? Kaninerna fungerar väl som dom flesta andra djur med en återkommande brunstcykel?

Någon som vet?

ingen myt och det är därför man inte skall göra en omparning efter x antal dagar då det kan hända att man får två kullar med olika födelsedatum.  likaså med katter, ägglossning vid parning.

JBF

• Småland
« Svar #28 skrivet: 10 mar-11 kl 18:06 »
Jag börjar med att återupprepa att jag är nybörjare på kaniner  :-[, men jag har sedan de första inläggen skrevs provat att släppa in honan till hannen 3 ggr. Inget händer.. Är det så enkelt att hon inte brunstar? Senaste gången jag kollade henne kunde jag inte på könet se att hon brunstade, men som sagt: se första meningen igen  ;).

Jag antar att jag inte borde oroa mig, men jag trodde att de nuppade som kaniner.. Är ni många därute i landet som inte har fått honor i brunst än? Jag bor ju i Småland och både ljuset och "värmen" har ju kommit litegrann...

Tacksam för peppning!

//JBF

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #29 skrivet: 10 mar-11 kl 18:10 »
Jag har fått min första kull för två veckor sedan, på kaniner som hålls i våningsburar utomhus. Så jag har inga problem med brunsten. Har även ungar som är ca 1 v.

Ibland är de bara svårstartade. Då brukar jag låta dem bo i samma bur tills jag sett att de parat sig. Brukar gå bra för de flesta kaniner, men kolla så att de inte bråkar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

JBF

• Småland
« Svar #30 skrivet: 11 mar-11 kl 17:30 »
Tack Jenny-lorrak!
Jag provade idag igen, det är ju ändå fredag. Inget hände.. Inte ett skit. De inte så mycket som sniffade på varann. Jag undrar om hanen är osäker? Han är född 15/5 och borde väl verkligen veta vad livet går ut på vid det här laget?
I alla fall så bråkar de absolut inte, utan verkar komma väl överens. De åt en morot ihop och skuttade runt lite. Jag observerade dem till och från i en halvtimme. Vågar jag låta dem bo ihop ett tag? Och hur länge i så fall? Till jag ser att honan morrar åt hanen (Att det är parat och klart då) eller tills hon börjar att boa?

//JBF

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #31 skrivet: 11 mar-11 kl 20:48 »
Mina är så brunstiga att dom skrämmer hanarna, har varit så hela vintern  ;D.

Men om honan inte är brunstig och hanen är skygg så blir det inga barn gjorda, inte ens försök till barn.

Du kan uppmuntra en brunst genom att öka antalet kalorier honan får i sig och att ge extra e-vitamin, färsk persilja är helt perfekt till det =)!
//Lina

Gösta

« Svar #32 skrivet: 11 mar-11 kl 21:25 »
De kanske inte ville ha åskådare :-[
Skämt åsido. Är de sams så ha dem tillsammans minst 12 timmar, helst 24 timmar. parning kommer då att ske om honan är i brunst. Lyckad parning 95%.
Max tillsammans i 21 dagar. Honan behöver lite lugn och ro före nedkomst.
jag har under åren sålt ganska många avelsdjur. Nya kaninägare har ringt mig och sagt att honorna är sterila. Vid fråga så har de släppt in honan till hanen. Sett en parning och sedan tagit ut henne.=inga ungar. Vid ett dygns samvaro = ungar. Sterila kaniner är extermt sällsynt.
Det gäller att ta bort den mänskliga aspekten och låta kaninerna vara kaniner (:)
Gösta

JBF

• Småland
« Svar #33 skrivet: 11 mar-11 kl 22:27 »
Haha, tack Gösta och co!
Jag brukar inte ta med de mänskliga aspekterna ut till djuren, men vad gäller kaniner så känner jag mig som en 7-årig nybörjare och får lust att kasta mig i en snödriva så fort de inte vill nuppa. Honan har nu varit tillsammans med hanen i 7 timmar, men jag plockade in henne i sin egna bur nu. Hon verkade dock lite upplivad och skuttade runt som en toka i sin bur (annars brukar hon sitta och sur-glo i sin bolåda eftersom hon är rädd att jag skall plocka ut henne till hanen (känslig dam, jag har ju bara plockat upp henne 4-5 ggr på 14 dagar) )
I morgon åker de ihop igen och jag ska tömma Coops lager av persilja!
Om det nu inte blir åka av i morgon för paret så kanske hanens närvaro triggar honan lite i alla fall?

Tackar ödmjukast för er hjälp!
//JBF

JBF

• Småland
« Svar #34 skrivet: 12 mar-11 kl 13:15 »
Ja, återupprepade idag igen, släppte in honan utan att något hände. Inget gruff alls utan allt verkar frid och fröjd.
Hade ni vågat låta henne bo ihop med hanen ett tag enligt Göstas rekommendation, trots att jag inte sett någon "första parning"? Eller finns det risk att de börjar bråka hux flux fastän de verkar komma överens nu?

Persilja inhandlas under dagen.

Ps; när brukar en Mellerudshane bli könsmogen? Jag har en liten hane som är 6 månader. (Alltså en annan hane en denna jag skrivit tidigare om) Det är lätt att hitta info om när honorna är könsmogna, men hannar står det sällan något om.

//JBF

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #35 skrivet: 13 mar-11 kl 16:33 »
Mellan 8 veckor och 8 månader... En del blir mogna tidigare än andra, en del tar jättelång tid på sig innan dom börjar visa intresse för honor.

Sen så verkar en del hanar nästan vara "gay", dom bryr sig inte om honor överhuvudtaget, möjligtvis om man tar hanen och sätter han på honan som ligger och lägger upp sig. Då kanske dom orkar sätta på na, men dom hade aldrig gjort det på eget bevåg. Värdelösa som avelshanar såklart :P.
//Lina

JBF

• Småland
« Svar #36 skrivet: 13 mar-11 kl 17:01 »
Jaha, det är så stor spännvidd.. Nej, ingen gayhane tack, det räcker att husse är gay  ;D ;D ;D
Finns det risk att man skrämmer hanen om man släpper in honan för tidigt? Kan han bli lite avogt inställd till parning då? För det är väl ändå enda sättet att se huruvida han är könsmogen?

Nu matas det med persilja i alla fall, får se om det gör susen till nästa helg. Jag satte honan i sin egna bur igen igår, även om de verkade komma OK överens. Jag vill gärna veta när parningen skett så då väntar jag hellre.. Men hur mycket mer vår skall de behöva innan lustarna kommer igång igen?

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #37 skrivet: 13 mar-11 kl 17:08 »
Mina har som sagt brunstat hela vintern :P... Så jag kan tyvärr inte ge dig någon uppskattning av hur lång tid det kommer ta, för mina tar det några dygns "flushing" bara innan honan börjar gräva runt och hennes kön blir allt mer rött.
//Lina

JBF

• Småland
« Svar #38 skrivet: 13 mar-11 kl 20:42 »
OK, så att honan bökar runt i buren tyder också det på brunst? Andra tecken som man enkelt kan se (utan att vända upp och ned på honan?) Jag kör vidare med persilja så får vi se vad som händer! Hoppas att hon piggar till sig lite. Och att hanen då är med på noterna!

Gracias
//JBF

Gösta

« Svar #39 skrivet: 13 mar-11 kl 21:05 »
Förstår faktiskt inte vad ni håller på med ???
Brunstcykel för kanin är 21 dagar. Brunsttid 5 - 7 dagar.
Brunst ses lättast genom att kolla vagina. Mörkt röd och svullen. Beteende i buren: Rastlös, gnider undersidan av hakan mot bursidor och allmänt sprallig.
Vid brunst, släpp in henne till en hane. Vänta för att se om parning sker. Är honan i brunst sker parning inom 2 minuter. Sker detta så kan ni lämna kaninerna i fred. Skall sitta tillsammans minst 24 timmar, max 3 veckor. Sker inte parning inom 2 minuter så ta ut honan igen annars kan hon kastrera hanen.
När honan är i produktion brunstar hon endast samma dygn hon föder. När ungarna tas bort vid 8 veckor skall honan vila en vecka. Under den veckan går hon i brunst och är villig för parning.
Gösta

Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser