Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Para honan igen?  (läst 14590 gånger)

JBF

• Småland
SV: Para honan igen?
« Svar #40 skrivet: 13 mar-11 kl 21:19 »
Gösta; jag ber allra ödmjukast om ursäkt ifall jag ställer idiotiska frågor. Mitt problem är ju som sagt att parning inte sker, och som helt knallgrön nybörjare börjar man ju givetvis undra om allt är som det ska.

Självklart inser jag att mina frågor ter sig naiva och tjatiga för gamla rävar, men med tanke på vilket rykte kaniner har, och med tanke på att hela förbannade forumet bara verkar behöva visa ett foto på en kaninhane för att få honan dräktig mitt i januari så undrar jag ju givetvis återigen om allt är som det ska. Nu har jag med ca 3-4 dagars mellanrum i 16 dagar försökt para utan att något händer. Enligt din mycket goda sammanfattning så borde alltså honan brunsta inom kort eftersom vi snart passerat en brunstcykel.

/ JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Gösta

« Svar #41 skrivet: 13 mar-11 kl 21:32 »
JBF inte ska du be om ursäkt! Kanske jag var lite brysk i tonen o:)
Som nybörjare är det svårt med aveln. Minns när jag startade för 30 år sedan. Fick inga lyckade parningar alls! Jag åkte runt en hel del till andra gårdar för att lära mig och ta intryck. Överallt kryllade det av kaninungar :'( men inte hos mig.
Det tar något eller några år att få till det så det löper (!) på ett bra sätt.
Studera kaninhonan efter de tecken jag skrev i förra inlägget. Att prova för ofta med att ta in henne till hanen kan störa brunstcykeln negativt!
När du blir erfaren så kommer du att få 90% lyckade parningar!
Lycka till
Gösta

JBF

• Småland
« Svar #42 skrivet: 13 mar-11 kl 21:43 »
Tack Gösta!
Man blir ju lätt lite ivrig när det gäller ett helt nytt djurslag på gården, jag avvaktar och iakttar säkra tecken!

//JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

JBF

• Småland
« Svar #43 skrivet: 06 apr-11 kl 20:39 »
Nä nu jäklar ger jag snart upp mitt kaninhållande. Honan hade i dag bökat runt i hela sin bur, vilket ju ska vara ett tecken på brunst. Jag släpper in henne hos hannen som genast börjar nosa på henne och verkar vara väldigt intresserad. Hon gnyr och piper lite vilket jag inte vet om jag ska tolka såsom varande positivt eller negativt  ??? Samtidigt så står hennes svans rätt upp och hon höjer upp bakkroppen. Borde inte detta vara en invit? Inget händer ändå.. Jag avvaktar i 20 minuter på lite halvbehörigt avstånd, men ser ändå ingen parning ske. Jag blev så trött på skiten att jag tänkte testa ett sista knep innan jag ger upp helt och hållet. Så jag lät honan vara kvar i hanens bur och tog hanen till honans.

Är det verkligen såhär svårt att få kaniner parade eller?

/JBF, snart föredetta kaninägare om det inte börjar hända grejer.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #44 skrivet: 06 apr-11 kl 21:05 »
Försökte inte hanen sätta på henne fast hon la upp sig?
//Lina

JBF

• Småland
« Svar #45 skrivet: 06 apr-11 kl 21:09 »
Försökte inte hanen sätta på henne fast hon la upp sig?
Nej, det var precis som om han inte vågade, eller inte fattade.. Samtidigt gnydde hon ju lite, och "flydde" undan när han blev för närgången? Jag vet inte hur man skall tolka hennes gnyende?

Kanske skulle jag ha vågat lämna dem i samma bur men jag är ju rädd att hon ska skada honom ifall han blir för ivrig.

(Hanen har ju inte parat tidigare, men det ska ju inte spela någon roll)

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #46 skrivet: 06 apr-11 kl 22:02 »
Jo det spelar roll, han är ju oskuld! Han vet inte hur man gör och är nog rädd för honan. En del hanar är också timida till personligheten och vågar inte para bestämda honor. Om hon är jättebrunstig och han oerfaren kan du prova hålla fast henne över skuldrorna, då borde han våga kliva på.
//Lina

JBF

• Småland
« Svar #47 skrivet: 07 apr-11 kl 08:16 »
Jo det spelar roll, han är ju oskuld! Han vet inte hur man gör och är nog rädd för honan. En del hanar är också timida till personligheten och vågar inte para bestämda honor. Om hon är jättebrunstig och han oerfaren kan du prova hålla fast henne över skuldrorna, då borde han våga kliva på.
Ja den tanken har slagit mig. Han är ju intresserad men verkar inte riktigt ta steget.. Jag ska prova idag att lägga en hand på henne. Han har ju försökt bestiga henne vid ett tillfälle men då var hon ju inte sugen alls.. Kanske blev han lite skrämd då, även om hon inte gjorde annat än sprang iväg då.

neppelina

• Det blir inte roligare än man gör sig =)
    • Västergötland
« Svar #48 skrivet: 07 apr-11 kl 08:41 »
Ha ha ha Det låter som min hane 1:a gången.
Han va ca 2,5 år å hade aldrig parat vad jag vet. Världens snällaste kanin, även mot honorna.
Hon la upp sig men när han kom för nära så hoppa hon i väg......
Han satt i mitten å bara titta på henne :-\
Så till slut höll jag henne å då fatta han galoppen ;D.
30 dagar senare kom det 12 småkrabater  :D
Bor på landet med man, 3 barn, finulls får, belgiska jättar, franska vädurar, rexar & vita lant kaniner, höns & myskankor, 5 katter & 2 hundar......fullt upp mao =)

JBF

• Småland
« Svar #49 skrivet: 21 apr-11 kl 21:05 »
Ödmjukast får jag erkänna att jag borde litat på att kaniner är kaniner och att naturen har sin gång.. Inte konstigt att honan inte ville para sig, hon måste ju blivit speedy-gonzalez-betäckt när jag vände ryggen till en sekund eller två för sisådär 5 veckor sen redan.  ;D

För en och en halv vecka sen satte jag henne hos hannen och lät dem bli sambos trots att jag inte sett någon parning. Iom att de höll sams fick de hållas. Idag skulle jag så flytta ut djuren i sina nybyggda betesburar och skulle då plocka ut bolådan. Jag höll på att smälla av när jag såg att där låg en hög med ungar. 5 st pälsklädda och med nästan öppna ögon. (Ålder: ca en vecka eller?) Hanen fick flytta ut på sommarbete, och honan bo kvar med sina ungar i ladan ett tag till.
Risken är väl att hon är parad igen när hon födde ungarna, vilket borde innebära ungar igen om ca 4 veckor? Borde man vidta speciella åtgärder eller?

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #50 skrivet: 21 apr-11 kl 23:07 »
 ;D ;D ;D ;D ;D

GRATTIS!!!

O stackars din hona som förmodligen kommer att ha 2 kullar med ungar inom 1 månad...
Rena ketchup effekten.... först ingenting sen ingenting & sen massor i två omgångar...

Lycka till!

/B
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

nunnunn

• Bohuslän
« Svar #51 skrivet: 21 apr-11 kl 23:39 »
Om det är till någon tröst så kan jag berätta att jag gjort exakt samma misstag, men upptäckte det samma dag första kullen föddes. En dryg månad senare fick de fem  äldre flytta ut och två dagar senare blev de storasyskon till en kull där nio överlevde. Nu får mammakanin semester ett tag.
Man måste skynda sig medan man har lust

JBF

• Småland
« Svar #52 skrivet: 22 apr-11 kl 09:08 »
Ja stackars hona som hamnat i mina taffliga nybörjarhänder  ;D ;D  ;D Efter detta blir det semester fram till nästa vår...
Hur gör jag om/när hon ynglar igen? Måste de gamla ungarna bort trots sin olagligt låga ålder, eller får hon ha båda kullarna tills kull 1 kan skiljas ifrån? Stackars hona  :'(

nunnunn

• Bohuslän
« Svar #53 skrivet: 22 apr-11 kl 22:34 »
Jag vet inte vad som är bäst för dina kaniner, men min honas ungar fick flytta eftersom de förstörde honans boande. Det var det minst dåliga alternativet och det gick jättebra. Nu skuttar de med en annan kull, äter pellets, hö och grönt som barnen matar dem med och verkar trivas. Lagar är till för att efterlevas så länge de inte gör mer skada än nytta. Vi kanske skulle skicka våra honor på SPA-weekend ihop när deras nr 2-kullar flyttat ut ;)
Man måste skynda sig medan man har lust

JBF

• Småland
« Svar #54 skrivet: 23 apr-11 kl 09:31 »
Jag vet inte vad som är bäst för dina kaniner, men min honas ungar fick flytta eftersom de förstörde honans boande. Det var det minst dåliga alternativet och det gick jättebra. Nu skuttar de med en annan kull, äter pellets, hö och grönt som barnen matar dem med och verkar trivas. Lagar är till för att efterlevas så länge de inte gör mer skada än nytta. Vi kanske skulle skicka våra honor på SPA-weekend ihop när deras nr 2-kullar flyttat ut ;)

Ja, jag vet varken ut eller in hur man skall gå tillväga, så jag tar tacksamt emot alla tips gällande att flytta/ha kvar första kullen, när andra kullen kommer...
Jepp, min hona får slappa resten av året. Kanske skulle jag hägna in hela morotslandet och låta henne skutta runt där, det är hon ju värd efter denna prestation...
/JBF som onekligen lär så länge han lever  ;D

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #55 skrivet: 23 apr-11 kl 10:45 »
Första kullen ska flyttas innan hon får kull nummer två.
Beror dels på honans mjölktillgång och de olika kullarnas förbrukning,
dels på att honan behöver lugn och ro för att sköta om de nyfödda,
och för att förstakullen stör och fördärvar bo etc för andrakullen

JBF

• Småland
« Svar #56 skrivet: 23 apr-11 kl 13:40 »
Ja, jag antar att jag inte har några val mer än att flytta kull 1. Men har de chanser att klara sig väl ändå? När klarar de sig på enbart fast föda? Kan jag ha hela kullen ihop fram till normal avskiljningstid och sära på könen då?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #57 skrivet: 23 apr-11 kl 14:35 »
Jag skulle skilja kullen från mamman så sent som möjligt, typ 2-3 dagar innan beräknad födsel på nästa kull. Se till att de fått samma hö och kraftfoder hos mamman som de ska få sedan. De börjar smaka redan vid 2 v ålder, så de ska vara någorlunda vana vid fast mat redan då, oftast dricker de inte mycket mjölk från honan efter 5 v ålder, så det är ju inte mycket tidigare som du måste flytta dem.

Jag skulle ha hela kullen tillsammans tills de är 8-9 veckor, och under tiden vara extra noga med hygienen och med att inte göra några snabba foderbyten. Matsmältningssystemet är känsligt på små kaniner. Efter 8-9 veckor bör de kunna hanteras som alla andra kaninungar. Troligen kommer de att växa lite långsammare än vanligt, när de skiljs så tidigt från mamman.

Men kaniner är trots allt ganska tåliga djur, så det löser sig nog. Var bara uppmärksam på att de inte får matsmältningsproblem, så ska ungarna klara sig utmärkt.

Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #58 skrivet: 25 apr-11 kl 07:28 »
Så bra att han ändå hade fattat vad det hela rör sig om och lycka till med alla dina kaniner
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #59 skrivet: 25 apr-11 kl 07:30 »
Förstår faktiskt inte vad ni håller på med ???
Brunstcykel för kanin är 21 dagar. Brunsttid 5 - 7 dagar.
Brunst ses lättast genom att kolla vagina. Mörkt röd och svullen. Beteende i buren: Rastlös, gnider undersidan av hakan mot bursidor och allmänt sprallig.
Vid brunst, släpp in henne till en hane. Vänta för att se om parning sker. Är honan i brunst sker parning inom 2 minuter. Sker detta så kan ni lämna kaninerna i fred. Skall sitta tillsammans minst 24 timmar, max 3 veckor. Sker inte parning inom 2 minuter så ta ut honan igen annars kan hon kastrera hanen.
När honan är i produktion brunstar hon endast samma dygn hon föder. När ungarna tas bort vid 8 veckor skall honan vila en vecka. Under den veckan går hon i brunst och är villig för parning.
Gösta
Tack Gösta! Det här ärutskrivit o insatt i kaninpärmen under "Bra att veta" fliken.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 4 användare (2 dolda)
Själv är bäste dräng, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser