Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bocken stångar geten  (läst 4586 gånger)

supersnällasilversara

• hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
Bocken stångar geten
« skrivet: 23 feb-11 kl 20:14 »
Hej!
Jag skaffade en bock och en get i september förra året och allt har gått bra hittills. De är härligt tama och ca 9-10 månader nu.
De har gått inne i stallet sedan i dec på ca 6-8kvm. Nu tycker jag att bocken har börjat att stånge henne hela tiden. Ger jag dem lite gott på marken så trycker han till henne ordentligt i magen. Han ränner ofta runt och jagar henne oxå.
Jag funderar på om han kan fördärva henne och bebisen om hon skulle vara dräktig. Känns synd att dela på dem då jag bara har två.
Killingar hoppas jag att det blir, det är liksom tanken. Tycker bara att han är så elak.
Är det någon fara tror ni?
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

Per Gynt

• Gäst
SV: Bocken stångar geten
« Svar #1 skrivet: 23 feb-11 kl 21:19 »
Getter ska inte vara instängda! Släpp ut dem så blir det bättre för dem. Jamen, det är klart att han kan skada både get och killing på det där viset. Är det mer synd att dela på dem än om geten kastar fostret?

Gumman82

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 23 feb-11 kl 21:46 »
Det vore nog idé att försöka ordna så getterna kan gå ute åtminstonde dagtid. Har du "hyllor" eller ställen där dom kan hoppa upp och ligga på i gethuset? Det uppskattas av getterna och geten har chansen att komma undan då bocken bråkar. Vi har en bock som kan vara lite elak mot vår kastrerade bock och där fodrar vi dom på varsin upphöjd hylla (så stor att dom kan ligga på dom utan problem och så hög så dom kan stå under.) Så varsin hög hö på hyllorna och en hög även på golvet så kan dom avgöra själv vart dom vill äta och båda får mat eftersom bocken inte kan ha koll på alla högarna samtidigt. Kraftfoder fodrar jag endast då jag är med så jag kan styra upp lite.

Får dom tillgång till hage på dagarna så kan dom ju sysselsätta sig och hitta på lite kul = mindra bråk.
Getter blir ju lätt utråkade så när knoppar och löv kommer så uppskattas lite grenar att pyssla med.

Självklart finns risken att bocken skadar både get och killing om han stångar hårt och mycket.

supersnällasilversara

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 24 feb-11 kl 13:14 »
Anledningen till att jag tog in dem var 25 minusgrader plus att snön var så hög så de kunde hoppa över stängslet. Jag har hört att när man väl har tagit in dem så ska man ha dem inne tills det blivit lite varmare för att deras päls redan anpassat sig efter hur varmt det är i stallet. Stallet är oisolerat så jag kan inte skyta med att där är så himla varmt precis. Blir ganska många minus där med när kylan trycker på ordentligt.

De har bord och bankar att hoppa på i boxen och hon brukar krypa under lite för att få vara ifred tror jag. De viftar på svansarna båda två när de stångas. Hon ger igen lite grann men inte alls i den utstäckningen som hon får. Kanske skulle fixa till elen i hagen igen så de kunde vara där dagtid och inne på nätterna. Jag har ett skjul i hagen som är torr och dragfri.
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

Per Gynt

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 24 feb-11 kl 13:37 »
Getterna vill kunna gå ut och in som de vill. Kyla är inga store problem för dem bara de har torrt och dragfritt ställe att gå in i. Fixa elen i hagen, lägg strö och halm i skjulet, sätt upp en höhäck, vattenhink, viltsaltsten och låt dem gå ut och in som de vill. De kan vare där dygnet runt.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #5 skrivet: 27 feb-11 kl 13:10 »
En fundering bara:  Om bocken är så elak, ska Du verkligen avla på honom?  Landet vimlar ju av bockkillingar som ingen vill ha ...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

supersnällasilversara

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 28 feb-11 kl 13:07 »
Kommer antagligen att kastrera honom. Har dock ingen aning om beteende kan försvinna. Nu är de ute i hagen igen så nu håller de sig mer sysselsatta.

Trollmor

• -
« Svar #7 skrivet: 28 feb-11 kl 14:42 »
Kastrering brukar för det mesta inte ändra en bocks beteende nämnvärt.  Men ledsen blir han.  Jag har kommit att föredra avlivning hellre än kastrering.

supersnällasilversara

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 28 feb-11 kl 20:18 »
Ojdå blir dom deppiga menar du? Gör det skillnad om man kastrera dem i tidig ålder. Det är ju många som har kastrerade bockar som sällskap till avelsbocken om man tex måste ha dem delade.

Trollmor

• -
« Svar #9 skrivet: 02 mar-11 kl 15:14 »
Ja, jag tyckte allt att de jag lät kastrera blev som nedstämda efteråt.  Och egentligen är ju det inte så underligt, om man tänker efter hur man själv skulle reagera ...

Att ha flera bockar tillsammans har jag aldrig upplevt som något problem.  De brottas dagligen, och mäter sig med varandra, och tränar. men slåss inte på allvar.

Luff

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 02 mar-11 kl 18:09 »
Vår snälla getabock knäckte ryggen på en get vid ett mindre tjafs vid fodring så nog kan bocken skada geten. Vår dog på fläcken. Ett stång på fel ställe så var det kört. Vad en bock som ofta stångar en dräktig get kan ställa till med är väl självklart.
//Luff

Lisen

« Svar #11 skrivet: 08 mar-11 kl 12:21 »
Stångar han henne i magen hela tiden tycker jag du ska separera dem NU.
Jag har själv en bock som är vidrig mot andra, bockar som getter.
Köpte 3 killingar förra sommaren, 2 bockar och en get. Bockarna kastrerades tidigt och jag märkte inte någon förändring i deras temperament alls.
I höstas hittade vi geten död, en månad senare vart ena bocken väldigt sjuk och gick tyvärr inte att rädda. I efterhand har vi förstått att det är bocken som är kvar nu som var orsaken till bådas död, han var väldigt skygg i början så han stod blixtstilla när vi var i närheten. När han sedan blev tamare visade han vad han gick för, jag tog hem en ny get och henne attackerade han direkt! Han tar fart och siktar på buken...
Nu går han själv men alldeles intill geten och hennes killing, det har funkat jättebra för oss men är givetvis lite bökigt.
Vi promenerar mycket med honom för han har ofantligt mycket energi och blir jobbig att hantera om han inte blir ordentligt stimulerad.

Det KAN alltså gå riktigt illa och det är inte normalt att getter beter sig på det viset, visst, kraftmätningar är nödvändiga men när det stångas i buken är det allvarligt och jag kommer aldrig mer våga ha en get med det beteendet ihop med andra getter.
Hoppas du hittar en lösning som passar dig.

Per Gynt

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 08 mar-11 kl 13:59 »
Jag har själv en bock som är vidrig mot andra, bockar som getter.

Avla inte på honom, stoppa honom i frysen i stället.

Lisen

« Svar #13 skrivet: 08 mar-11 kl 14:21 »
Peer Gynt: Som jag skrev är han kastrerad och tanken på att avla på honom har aldrig funnits.
Har mina getter till sällskap och är själv vegetarian så att slakta honom är inget alternativ.
Läs gärna mitt inlägg igen så ser du att jag promenerar med honom för att han ska må bra, jag har honom kvar för att han är enormt trevlig mot oss 2 benta.
ALLA här på alternativ stoppar inte sina djur i frysen men jag har sett att den kommentaren dyker upp titt som tätt trots att man i ursprungsinlägget kan utläsa att ts har djuret som "sällskap". Trist och onödigt!

Per Gynt

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 08 mar-11 kl 15:46 »
Aha, jag missförstod ditt inlägg och trodde du redan hade en okastrerad bock när du köpte de tre killingarna. Sorry!

Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 3 användare (1 dolda)
torbjorn, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser