Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Problem med öronmärkning?  (läst 11720 gånger)

maria.bjorklund

• Skåne
Problem med öronmärkning?
« skrivet: 23 feb-11 kl 18:17 »
Hej Alla!

Jag läser Produktdesign på Malmö Högskola och håller på med ett projekt där jag ska förbättra tången man använder vid öronmärkning av djur. Syftet är att skapa ett ergnomiskt redskap som passar kvinnor lika mycket som män.

Jag är nu nyfiken på era erfarenheter och tankar kring redskapet! Vilket redskap använder ni? Vad tycker ni om de redskap som finns idag? Vilka problem finns? Vad tycker ni borde förbättras?

Dessutom hade det vart intressant att höra hur ni går tillväga när ni öronmärker djuren? Vad måste göras innan? Hur hanterar ni djuret? Vad gör ni efter?

Alla erfarenheter och synpunkter är guld värda!

Om det är någon som befinner sig i Skåne-trakten och ska öronmärka ett/flera djur de närmaste veckorna hade det varit mycket intressant att få komma och hjälpa till och se hur man gör!

MVH
Maria Björklund
maria.bjorklund@live.se

mosesmia

• Lappland
SV: Problem med öronmärkning?
« Svar #1 skrivet: 27 feb-11 kl 15:14 »
Hej
Vad kul om du hade kunna förbättra tången, Vi använder Combi Senior. Nu har jag bara tyvärr erfarenheter av den.
Och när den är spänd kan jag inte ens greppa den, jag når inte runt båda handtagen och måste då använda båda händerna och det går ju inte. Jag har alldeles för små händer.
Så när vi ska märka djuren måste en kompis komma och hjälpa gubben.
En håller i djuret, alternativ sätter den på rumpan, medans den andra håller i örat och skjuter dit märket.

Vi brukar fösa in alla djur i ett rum i ladugården, så de inte behöver jagas omkring. Efteråt brukar jag ha koll så att det inte blir någon infektion.
Nu bor jag i Lappland så det blir lite för långt för dej att komma och kolla. :)

/Mia
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 28 feb-11 kl 19:51 »
Jag undrar mest hur det känns för djuret.  När märket sätts dit, och hur det är att ha det, hur det blir i kyla, buskage med mera.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 01 mar-11 kl 12:59 »
och jag tycker att en öron tatuering borde kunna vara en godkänd märkning.......  och dessutom säkrare  :)

maria.bjorklund

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 01 mar-11 kl 20:19 »
och jag tycker att en öron tatuering borde kunna vara en godkänd märkning.......  och dessutom säkrare  :)

Hej!

På vilket sätt menar du att det är säkrare? Själva momentet att märka eller att märkningen "sitter" fast?
Tycker du dagens öronmärkning är dålig?

Gumman82

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 01 mar-11 kl 21:26 »
Har inte behövt göra det själv än men det kommer säkert den dagen jag ska göra det. tycker det måste göra ont, det är ju inga små saker som ska igenom örat! dessutom fastnar dom ofta med märkningen i hagen och river ut den. Måste ju finnas ett annat sätt att märka djuren på!?
Mindre (tunnare) del som ska genom örat vore ju bra, de är överdrivet tjocka tycker jag.
Varför kan man inte chipa dom i stället som man gör med hundar? Visst det kostar kanske mer men chipet sitter ju där det sitter och man slipper sönderrivna öron och att behöva märka om djuret då märkningen slitits av.

maria.bjorklund

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 01 mar-11 kl 21:31 »
Har inte behövt göra det själv än men det kommer säkert den dagen jag ska göra det. tycker det måste göra ont, det är ju inga små saker som ska igenom örat! dessutom fastnar dom ofta med märkningen i hagen och river ut den. Måste ju finnas ett annat sätt att märka djuren på!?
Mindre (tunnare) del som ska genom örat vore ju bra, de är överdrivet tjocka tycker jag.
Varför kan man inte chipa dom i stället som man gör med hundar? Visst det kostar kanske mer men chipet sitter ju där det sitter och man slipper sönderrivna öron och att behöva märka om djuret då märkningen slitits av.

Jag förstår! Hur ofta händer det att öronmärkningen slits av?

Gumman82

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 01 mar-11 kl 22:46 »
Jag har inte haft getter själv så länge men på mina så åkte märkningarna av efter första sommaren, vet dock inte vart dom fastnat för dom går lösa på gården. Vet att grannens får sliter sönder öronen så fort han sätter i ny bricka, när dom stoppar huvudet genom nätet eller bland slyn.

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #8 skrivet: 02 mar-11 kl 08:50 »
Hej!

På vilket sätt menar du att det är säkrare? Själva momentet att märka eller att märkningen "sitter" fast?
Tycker du dagens öronmärkning är dålig?

Ja eftersom mina getter är "sällskaps" getter de går inte som lantbruksdjur då de inte ingår i någon produktion, de är endast landskapsvårdare. Mina getter har hängande öron och jag tycker de förstör deras öron, det hänger ju redan så nära ögonen, dessutom är risken att de sliter av sig märkningen. Jag skulle hellre märka mina med en tatuering som man gör med hundar och katter. Framför allt är det ju en säkrare märkning.   Jag tycker att taturing alt. chipp  kan få vara frivilligt men att det ska vara en godkänd märkning.
« Senast ändrad: 02 mar-11 kl 08:56 av SecretQ »

Trollmor

• -
« Svar #9 skrivet: 02 mar-11 kl 14:56 »
Jag håller med SecretQ till fullo!!!  :)  Argumentet att det "tar för lång tid" på slakterierna borde kunna hanteras.  Det går om man vill.  Vad är det mer för argument jag har hört?  Att märkena ska vara avläsbara på håll.  Jag bara undrar, vilken sorts djurhantering man har då?  Nog kan man väl komma tillräckligt nära även en ko i en större besättning för att kunna läsa av en tatuering?

Ja, jag anser att dagens märkning är mycket dålig, främst ur djurskyddssynpunkt.  Jag är inte ensam om den åsikten.  Jag har en enda gång satt dit ett gult plastmärke.  Killingen i fråga vägrade att komma i min närhet för resten av sitt liv.  >:(

trassla

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 04 mar-11 kl 20:12 »
Jag tycker också att man skall chipmärka getterna.

Trollmor

• -
« Svar #11 skrivet: 04 mar-11 kl 22:36 »
Utdrag ur färskt brev från veterinär Karl-Erik Hammarberg:

"Ja, visst tycker jag att öronmärkena är ett otyg för djuren, speciellt för getter som ju inte har något emot att provsmaka och slita i dem. Jordbruksverket har en gång avslagit begäran att få chipsmärka eller tatuera. Tyvärr är läget sådant, och alla parter har nu ställt in sin verksamhet på att öronmärken ska fungera. Slakterier, veterinärer, djurskyddshandläggare, köpare - säljare m.fl.  När de här reglerna kom hoppades jag att även hästar skulle få krav på öronmärkning. För då hade det blivit ett sån´t himla liv på hästfolket att proteststormen hade blåst huvudet av öronmärkningsbyråkraterna. Det enda råd jag kan ge just nu är att övergå till La mancha - getter. De saknar ytteröron."

Men jag antar att trådskaparen har ett mindre uppdrag, att förbättra tången för den som ska sätta dit märket.  Material för nästa uppsats eller uppdrag?

Lisen

« Svar #12 skrivet: 09 mar-11 kl 13:22 »
Förbättra tången? Trams! Varför inte jobba på att få ett chip godkänt för märkning av get?

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #13 skrivet: 09 mar-11 kl 20:39 »
Jag håller med Secret Q, hade gärna märkt getterna med tatuering istället!

Eftersom getgänget här är av göingesort är vi tvungna att ha dem märkta, för annars funkar det inte med genbanksregistreringen. De är märkta med Hortenmärkena av metall, och vi har märkt en tydlig skillnad på hur ont det gör på getterna beroende på var på örat en klämmer dit märket. Enligt instruktionerna på tången ska märkena sitta nära huvudet, men om en sätter dem längre ut på örat från huvudet sett reagerar getterna knappt alls, vi tror att det beror på att det är färre nerver och mera brosk där? En av våra killingar märktes av förre ägaren enligt instruktionerna, och det verkade göra hemskt ont på henne, stackarn. Vi märkte två av killingarna själva, och satte märkena "för långt ut", och de sa inte ett knäpp!
Nu är ju inte våra getvänner så gamla än, men de har varit ute mycket och inte tappat något märke än.
Själva märktången är väl inte mycket att göra åt, det enda skumma med Hortentången är att den är justerbar för hur mycket den ska klämma till, och det kan kanske bli fel inställt om en är ovan (eller har klåfingriga barn).
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Gumman82

• Värmland
« Svar #14 skrivet: 09 mar-11 kl 21:01 »
Jag håller med Secret Q, hade gärna märkt getterna med tatuering istället!

Eftersom getgänget här är av göingesort är vi tvungna att ha dem märkta, för annars funkar det inte med genbanksregistreringen. De är märkta med Hortenmärkena av metall, och vi har märkt en tydlig skillnad på hur ont det gör på getterna beroende på var på örat en klämmer dit märket. Enligt instruktionerna på tången ska märkena sitta nära huvudet, men om en sätter dem längre ut på örat från huvudet sett reagerar getterna knappt alls, vi tror att det beror på att det är färre nerver och mera brosk där? En av våra killingar märktes av förre ägaren enligt instruktionerna, och det verkade göra hemskt ont på henne, stackarn. Vi märkte två av killingarna själva, och satte märkena "för långt ut", och de sa inte ett knäpp!
Nu är ju inte våra getvänner så gamla än, men de har varit ute mycket och inte tappat något märke än.
Själva märktången är väl inte mycket att göra åt, det enda skumma med Hortentången är att den är justerbar för hur mycket den ska klämma till, och det kan kanske bli fel inställt om en är ovan (eller har klåfingriga barn).

Har du någon bild så man kan se vart på örat du sätter märkningen?
Jag måste märka om en get och jag vill inte att det ska göra så ont på den stackarn.

Trollmor

• -
« Svar #15 skrivet: 09 mar-11 kl 22:28 »
Jaha Du, Maria, här får Du material till många tankar!  En blir verkligen intresserad av hur det kommer att gå!

Tesse

• Västergötland
    • www.ostergardensgetost.se
« Svar #16 skrivet: 09 mar-11 kl 22:42 »
Jag tycker inte om öronmärken, har de "vanliga" gula till mina getter. Har även några getter med smala metallmärken, men de var på när getterna kom hit. Så, varför jag inte gillar de gula märkena:
*Jättesvåra att få dit, tången (har en sån tång som man även kan ha till kor) når jag inte om vilket gör det omöjligt för mig att märka överhuvudtaget. Tog senast hjälp av veterinären...
*Har haft en hel del inflammationer i öronen, öron som hänger ner av hopat var och getterna mår inte alls bra.
*Avslitna öronmärken, också ganska populärt bland getterna..tråkiga onda sår.

Slutsatser: Mindre tång önskvärd kanske finns men jag har inte hittat nån), eller helt enkelt något smidigare sätt att märka djuren, de tycker inte att det är så värst kul när det gör så ont..

Tack för mig!
Getter överallt och ett eget litet mejeri :) www.ostergardensgetost.se

Sussilo

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 10 mar-11 kl 06:53 »
Förbättra tången? Trams! Varför inte jobba på att få ett chip godkänt för märkning av get?

;D Bra talat! Instämmer helt!

Trollmor

• -
« Svar #18 skrivet: 10 mar-11 kl 13:32 »
;D Bra talat! Instämmer helt!
Jag med.  Jag har lagt märke till att denna diskussion finns på gettavlan, inte i Marias liknande trådar bland kor, grisar eller får.  Undras, vad det kan komma sig.

maria.bjorklund

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 10 mar-11 kl 14:17 »
Hej Alla!

Tack för alla era tankar och erfarenheter, det hjälper mycket. Vad jag förstår på er så är det inte själva momentet där man märker öronen som är det största problemet, utan snarare när märkena väl sitter på djuret?

Har ni någon kunskap i varför det är just dessa öronmärken som är godkända? Och vad har ni fått för svar på att chip/tatuering inte skulle vara godkänt? Man kan ju tänka sig att hitta en lösning där man både kan tillgodose kraven från djurägarna, djuren och myndigheter om man får alla dessa krav klart för sig. Så ge mig gärna mer information!

Och berätta gärna hur ni gör när ni märker djuren med de tänger/öronmärken som finns idag!

MVH
Maria

Dela detta:

* Inloggade just nu

382 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser