Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur hantera hundägare bäst?  (läst 8664 gånger)

Malin.S.

• Norge
    • Jordnær mat
Hur hantera hundägare bäst?
« skrivet: 23 feb-11 kl 09:31 »
Jag tänkte att någon som har hund kunde hjälpa mig med en "etikett-fråga" angående hundar och deras ägare.

Vi är vänner med ett par som har skaffat sig en hund. Jag tror att hunden kommer från ett "shelter" (vad heter det? ett ställe där man placerar djur som omhändertagits..?). Jag är själv inte speciellt förtjust i hundar. Jag har inte hundskräck, men jag vill helst inte ha en hund in i  mitt hus. Jag har dessutom en liten på två år som måste passas på om han är i närheten av en hund (eller alla djur, eftersom han gärna stoppar en finger i ögat, drar i pälsen osv).

Våra vänner tar alltid med sig sin hund, det verkar som att de menar att han inte kan vara ensam i några timmar hemma. Är detta vanligt, eller kan det vara något speciellt med denna hunden som gör att den inte kan vara själv alls?

När vi senast hade dem på besök så verkade det inte som att de tyckte att det var ok att han var utomhus (då var det oktober). Är detta vanligt? De verkade dessutom oförstående inför att jag helst inte ville ha hunden inne. Inte ens i farstun verkade ok. Kan de ha tagit väldigt illa upp av detta? Är det väldigt ovanligt att människor inte vill ha in en hund i huset?

Jag undrar hur vi bäst kan hantera denna situationen, för just nu går det ut över vårt umgänge med dem. Vi har dragit oss för att bjuda dem på middag för då måste vi ta upp detta med vart hunden skall vara. Har ni hundägare några tips? (som ni säkert förstår så har jag inte så stort behov av tips i stil med; "låt hunden vara inne") 
Malin

Existens?

• Gäst
SV: Hur hantera hundägare bäst?
« Svar #1 skrivet: 23 feb-11 kl 09:44 »
Nej, du ska absolut inte tillåta att dom tar med sig hunden in till dig, om du inte vill det. jag har själv flera hundar, och vi respekterar alltid om de vi ska till inte vill ha in hund. Då får dom stanna hemma (hundarna alltså ) eller sitta i bilen om vädret tillåter.
Det stora problemet är att många hundägare inte ensamtränar sina hundar, så dom kan inte lämna dom hemma.

Just_me

• Småland
« Svar #2 skrivet: 23 feb-11 kl 09:48 »
Om de nyligen fått hunden och det är en gatuhund så kan den inte vara ensam. Men då ska de heller inte ränna hos folk. Den behöver, som en valp, några veckor på sig att känna sig för i hemmet och lära känna sina nya ägare, vänja sig vid koppel,  att vara inomhus etc. etc.

Om de haft den längre så SKA den dock tränas på att vara hemma själv, korta stunder först sen längre. Och jag har väldigt svårt att tro att en gatuhund inte klarar sig ute i Oktober, det låter som att de är fessiga bara.
Bästa är att prata med dem. Jag själv skulle inte illa upp, hade ofta hunden bakom en barngrind i hallen hos min syster då hon hade småbarn som han sprang omkull.
Jag skulle definitivt inte låta en gatuhund som är ovan människor komma nära en 2 åring i början, det kan gå riktigt illa om det vill sig så.
Våran var livrädd för barn i början, vi tränade mycket och länge innan vi vågade ha henne lös kring småbarn. Nu när vi haft henne några år går det bra.

Var ärlig bara, men tyvärr finns det hundägare som tar allt sånt som kritik mot deras nya bebis... Så man vet ju aldrig hur det går. Allt för många hundägare har svårt att respektera att det finns de som är rädd för eller inte gillar hundar med allt vad det innebär.

tinna.m

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 23 feb-11 kl 09:50 »
Ditt hem, Ditt barn, Du bestämmer. Eller tycker du det är okey om du talar om hur de ska ha det i sitt hem? Jag har fyra barn och hund. Gillar bägge sorter, men hundägare och föräldrar är inte alltid kompatibla.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Alba

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 23 feb-11 kl 09:50 »
Jag har ingen hund själv, men är sån att jag visste vad alla hundarna i byn hette när vi flyttade hit fortare än jag visste ägarnas namn...  ::) Min sambo är tvärtom.

Jag skulle nog tycka det var konstigt om min hund inte fick komma in, och skulle nog inte vilja lämna den utomhus om det är kallt. Men det beror ju också på vad slags hund det är, om det är en tunnhårig typ som fryser. Eller en som skäller och gråter hela tiden blir det ju jobbigt. Men det finns ju också "ohyfsade" hundar som är jobbiga inomhus. Det är klart att en omplaceringshund kan ha varit med om jobbiga saker som gör det svårt att lämna den ensam, särskilt om dina vänner nyligen tagit hand om den.

När mammas hundar kommer hit får de inte gå upp på övervåningen där mina gammelkaniner bor. Jag är skitsträng med detta. Antingen vaktar jag eller så blockerar jag trappen. De får heller inte gå bort till kaninhagen ute.

Jag tycker att man bestämmer i sitt eget hus. Kan ni sätta en grind/galler eller något så att hunden stannar i farstun?
Jag tycker att du ska prata med vännerna om detta så att det inte blir liggande outtalat mellan er. Det kan vara svårt att förstå att andra inte gillar att ha hundar i sitt hem, precis som andra tycker att små dreglande barn är rätt äckliga  ;).
Men man måste respektera varandras åsikter, även om man inte håller med, och försöka hitta en lösning.

Lycka till!
 :D / Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Snoken

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 23 feb-11 kl 09:51 »
I ert hus är det ni som bestämmer, punkt slut!
Det låter lite som om era vänner inte insett att dom har en hund, som bör fostras. Är det så att den inte kan vara ensam hemma behöver den tränas mot sin separationsångest. Samma sak med att låta den ligga i hallen när ni andra är någon annanstans i huset - det är träning som gäller. Det spelar ingen roll vad det är för ras på hunden, vissa grundläggande saker måste alla hundar kunna om de ska kunna umgås bland folk. Det är upp till ägarna att se till att sånt här fungerar, och träna på det tills det gör det. Eller anlita hundvakt!
Just att säga att "min hund kan inte göra så, för det är en tax" tycker jag är skitsnack. Det vore ju som att säga "min man är kleptoman och kan inte komma med till butiken för han är busschaufför". Vad hundrasen är framavlad för har inget med "vardagsbeteendet" att göra, om det är en vanlig ras. Är det en hund som är avsedd för att leva utomhus i -40 grader får man ju förstå om den har det jobbigt inne förstås...
Jag skulle vilja be dina vänner börja träna sin hund och aktivera den. Gå en långpromenad innan besöket hos er så hunden är trött och bättre kan övertalas att ligga ner i hallen och vila medan ni umgås. En hund som har en tydlig ledare som fattar besluten blir lugnare då den vet vad som förväntas av den!
Vet dom inte hur dom ska träna finns det många hundtränare att kontakta. Vill dom inte det och är nöjda med hur saker och ting förfaller sig är det ju tråkigt, för hunden kommer inte att bli bättre automatiskt och det håller ju redan nu att påverka deras vänskapskrets. Hoppas dom inser det innan både dom själva och hunden blir olyckliga.

Lina W

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 23 feb-11 kl 10:05 »
Jag brukar alltid fråga om vi är på besök om det är okej att ta med hunden in, frågar alltid även om det är ett ställe vi ofta är på.
Tar vi inte med honom brukar de flesta bli besvikna varför hunden fick stanna hemma. Nu har jag dock en mycket lydig schäferhane som knappt märks inomhus.
Vi brukar hälsa på hos en barnfamilj och då får han stanna hemma eller i bilen för det är så mycket enklare än ständigt vara på vakt.

Det är ditt hus och du bestämmer om hunden ska få följa med in. Det måste de respektera!
Kan inte hunden vara ensam måste de prioritera bort middagar och senare börja träna ensamhetsträning.
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #7 skrivet: 23 feb-11 kl 10:10 »
Ja det är ju husägaren/familjen som bestämmer. Själv har jag 2 stora hundar, jag tar aldrig med dem bort i stort sett förutom då vi åker iväg med husbilen. De får isf sitta i bilen och få kortare promenader om så behövs. Jag skulle inte säga något om hunden va en lydig hund som höll sig på sin plats liksom. Någon annans hund som kommer och river huset  eller dyligt skulle jag inte tycka e ok.  Eller att jag känner mig rädd eller otrygg pga någon annans hund.

Vi e ju alla olika dina vänner kanske ser denna lilla hund som sitt barn..... som ska vara med överallt ?

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #8 skrivet: 23 feb-11 kl 10:21 »
Jag förstår att de inte kan lämna hunden ensam hemma/ute/i bilen. Har själv en såkallad rescuehund och är han själv så tuggar han sönder saker. Dessa hundar har levt i hägn, så när man tar sig an en sån, så får man en vuxen hund med valpens problematik (min var inte ens rumsren). Men vi jobbar på, nu kan han vara ensam i en kvart om han har massa med smaskiga hundben (lite dyrt i längden bara).

Varför inte be dina vänner att fixa hundvakt? För självklart är det du som sätter reglerna.

Neiklot

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 23 feb-11 kl 10:22 »
Jag håller nog med Secret..

Och lägger till att en del hundmänniskor blir gärna väldigt "besserwissiga" (?) av sig - Kan allt, vet allt, och skiter fullständigt i vad andra tycker - Även om det är i någon annans hus!..

Vilse

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 23 feb-11 kl 10:28 »
Jag håller nog med Secret..

Och lägger till att en del hundmänniskor blir gärna väldigt "besserwissiga" (?) av sig - Kan allt, vet allt, och skiter fullständigt i vad andra tycker - Även om det är i någon annans hus!..

Som hundägare så håller jag till viss del med :)

Somliga hundägare tror deras hundar är sama som at man tar md sej sina barn,,vart man än åker.
Somliga hundägare har svårt att ta kritik för sina hundar och sitt hundägarskap,,precis som "barnägare".

Jag själv tar ALDRIG med mej hund till någon utan att fråga först!
Om jycken ska med så kan den sitta i bilen om det är baar en timme eller så om den nödvändigtsvis ska med.
Man kan fråga om hunden kan typ få följa med och begränsa til garaget eller köket eller hallen.
Sen beror det ju på om det är en hund som kan uppföra sej elelr inte om den går att ta med.

Men du som husägare och mamma bestämmer och kan/ska säja nej om du inte vil och hundägarna ska banne mej respektera det!

Säj at du inte vill ha in hund i huset, ditt val, helt OK!  ;D

Jakobsson

« Svar #11 skrivet: 23 feb-11 kl 10:35 »
I ditt hem e det du som bestämmer & ingen annan.
Det får alla respektera!

Jag har 2 stora hundar, dom älskar att åka bil & få följa med, men
det fungerar precis lika bra att dom e kvar hemma.
Ska vi ngnstans där jag tror att det skulle va ok att dom hänger med så frågar jag,
sen respekterar jag alltid deras beslut, för det e deras hem!

Precis som icke hundägare får göra när dom kommer hem till oss. Vill
dom inte träffa på hundar, kanske får ett hundhår på strumpan, ja, då får dom helt enkelt
låta bli att hälsa på. För hos oss e vårt hem lika mkt hundarnas! Det får våra vänner
respektera precis som vi respekterar dom i deras hem!

//
Jakobssons fru

Malin.S.

• Norge
    • Jordnær mat
« Svar #12 skrivet: 23 feb-11 kl 10:44 »
Tack för alla (snabba!) svar.  :D

Det känns bra att veta att jag inte är helt oresonlig. Jag tror också som någon skrev, att hunden blivit ett sorts substitut för barn, och att det därför är självklart för dem att han kan följa med överallt. Nu har de ju haft honom sedan förra sommaren, så han borde ju ha tränats till att vara ensam vid detta laget. Det är inte så att han är vild och "ohyfsad", utan jag bara känner att hundar hör inte hemma inomhus. Det känns helt enkelt olustigt att ha ett så stort djur inomhus för mig. Och detta är ju lite svårt att förklara för någon, som har hunden som familjemedlem...  "men han är ju så snäll", "han är van vid barn", "han vill bara hälsa/leka"..osv är de kommentarer som man möter och som är ganska svåra att "argumentera" emot.

Tycker ni det verkar ok om vi formulerar nästa inbjudan såhär:
"Vi vill gärna att ni kommer på besök snart. Om ni måste ta med hunden skall vi ordna en liten mysig hörna till honom i farstun."... det borde väl vara ganska klart och tydligt? Några bättre förslag?
Malin

Just_me

• Småland
« Svar #13 skrivet: 23 feb-11 kl 10:47 »
Tack för alla (snabba!) svar.  :D

Det känns bra att veta att jag inte är helt oresonlig. Jag tror också som någon skrev, att hunden blivit ett sorts substitut för barn, och att det därför är självklart för dem att han kan följa med överallt. Nu har de ju haft honom sedan förra sommaren, så han borde ju ha tränats till att vara ensam vid detta laget. Det är inte så att han är vild och "ohyfsad", utan jag bara känner att hundar hör inte hemma inomhus. Det känns helt enkelt olustigt att ha ett så stort djur inomhus för mig. Och detta är ju lite svårt att förklara för någon, som har hunden som familjemedlem...  "men han är ju så snäll", "han är van vid barn", "han vill bara hälsa/leka"..osv är de kommentarer som man möter och som är ganska svåra att "argumentera" emot.

Tycker ni det verkar ok om vi formulerar nästa inbjudan såhär:
"Vi vill gärna att ni kommer på besök snart. Om ni måste ta med hunden skall vi ordna en liten mysig hörna till honom i farstun."... det borde väl vara ganska klart och tydligt? Några bättre förslag?

Det låter tydligt i mina öron :)
Och argumentera emot ska du inte behöva göra! Tycker du det är obehagligt så ska ju det respekteras av dom.

Neiklot

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 23 feb-11 kl 10:47 »
Det blir jättebra! :D

/Neiklot, som tillägger att han också har hund..

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #15 skrivet: 23 feb-11 kl 11:09 »
du bestämmer vem eller vilka som är välkomna in i ditt hus.... en gatuhund kan mycket väl lämnas ensam..träna den på att klara det som krävs av hunden..
Fjäderfän och kaniner

Partax

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 23 feb-11 kl 11:47 »
Man får som hundägare faktiskt lära sig att säga att jag kan tyvärr inte stanna så länge för hundarna är hemma själva..... Ett flockdjur ska inte behöva lära sig att vara ensam längre än kanske 4 timmar inomhus. Här hemma gäller det att vi kan åka bort men iom att vi har 5 hundar så följer inte de med hem till våra vänner så ofta, bara om vi har valpar eller unghundar, annars får vi komma någon annan gång.

Men våra vänner vet att vi kan inte stanna så länge, men jag skulle aldrig komma på tanken att ta med en hund till någon som inte bett mig ta den med....Uppoffringar skall man som hundägare göra, även om det är tråkigt att aldrig vara hela familjen kvar på ett kalas flera timmar.....
Därför firar vi nyår i vårt hus, fullt med våra och andras ungar och Alla våra och våras bekanta hundar!

Hund ägare skall såklart visa enorm hänsyn!!!!

Stå på dig! Du har ju inte valt hunden!

fauve

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 23 feb-11 kl 13:02 »
Jag tar aldrig med nån hund om vi hälsar på folk och förväntar mig att de som kommer hit inte har med sig nån hund.

Tar någon med sig hund, så får både ägare och hund helt enkelt lov att finna sig i att vara i en hundgård så länge besöket varar!

Housepainter

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 23 feb-11 kl 13:24 »
Vill bara berömma alla hundägare som skrivit här! Jag önskar att alla hundägare hade samma syn på frågan och visade samma respekt! Tyvärr är det många som tar för givet att hunden är välkommen och skall behandlas som en i familjen.
Jag är inte rädd för hundar, men tycker inte om de lurviga ändå. Och jag blir galen när hundar får komma fram och hälsa utan att ägaren kollat innan om det är ok. De flesta i min omgivning har dock vid det här laget lärt sig vad jag tycker. :)

Fler hundägare med er inställning tack!
Söker hus att hyra i trakten omkring Borås. Lite mark att odla på får gärna finnas.
En plätt mark för odling är också av intresse.

bea

« Svar #19 skrivet: 23 feb-11 kl 13:37 »
Här har jag haft problem med motsatsen, en kompis har lovat sin man att deras barn  inte ska träffa hundar eftersom hennes mammas hund bitit barnet.
Vilket resulterar i att hon tycker att jag ska stänga in mina 4 hundar när hon e på besök....det har tyvärr slutat med att jag slingrat mig ur besök många gånger pga att mina hundar inte är vana att vara instängda och blir därför stressade gnälliga och skälliga dessutom bor vi i ett rättså öppet hus så det finns inte många ställen att stänga in dom.
Blir inte ett direkt avslappnat fika besök med gnälliga skälliga hundar i bakrunden.
Skulle dock aldrig drömma om att ta med mina hundar hem till någon utan att fråga (brukar iofs inta ta med dom )
Man har ju oxå en kännsla av vad folk tycker man får ju vara lite lyhörd.

Dela detta:

* Inloggade just nu

666 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser