Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur hantera hundägare bäst?  (läst 8665 gånger)

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
SV: Hur hantera hundägare bäst?
« Svar #20 skrivet: 23 feb-11 kl 14:41 »
Här har jag haft problem med motsatsen, en kompis har lovat sin man att deras barn  inte ska träffa hundar eftersom hennes mammas hund bitit barnet.
Vilket resulterar i att hon tycker att jag ska stänga in mina 4 hundar när hon e på besök....det har tyvärr slutat med att jag slingrat mig ur besök många gånger pga att mina hundar inte är vana att vara instängda och blir därför stressade gnälliga och skälliga dessutom bor vi i ett rättså öppet hus så det finns inte många ställen att stänga in dom.
Blir inte ett direkt avslappnat fika besök med gnälliga skälliga hundar i bakrunden.
Skulle dock aldrig drömma om att ta med mina hundar hem till någon utan att fråga (brukar iofs inta ta med dom )
Man har ju oxå en kännsla av vad folk tycker man får ju vara lite lyhörd.

Ja lite samma som TS fast tvärt om......   jag tycker lite "sedan dit man kommer" passa även här!     ;D

LasseDalom

• -
« Svar #21 skrivet: 23 feb-11 kl 15:31 »
Säg att ni har en misstanke om att erat barn är allergiskt!   ;)

Gep

• Blekinge
« Svar #22 skrivet: 23 feb-11 kl 17:21 »
Jag hade lite problem med en hundfamilj igår.
De har en 9 månaders terrier som de tar med sig när de kommer på middag.
Den är liten, så att den hoppar för att hälsa kostar inte med än lite strumpbyxor för
damerna, men den är ju så söt. Familjen ägnar inte nån tid åt vovven när de kommit
utan den får smyga runt och utforska på egen hand.
När vi åt så hörde jag ljud från övervåningen och kunde se att ingen tvåbening
saknades. Men husse intygade att "hon gnager inte på något längre".
Jag gick upp, räddade en plastleksak och tog ner hunden.
Då frågade jag husse om hon är rumsren nu efterson jag visste att vovven
haft problem med den biten. Visst var hon rumsren. I en stund, tills min grabb trampade
i pölen hon gjort i ett fårskinn. Då sa jag ifrån att hunden får vara på verandan.
Men då var det så synd om den lille som hörde oss och inte fick vara med.
Jag gick med på att hon fick komma in om de hade koll på henne men det var inte
OK så husse åkte hem i förtid med vovven.

Jag är uppväxt med hundar men det var före tiden man såg dem som
fullvärdiga familjemedlemmar. Jag är tveksam till att hundar ska ha alla rättigheter
som ett barn i familjen. Även för hundens del.

Men ni som har hundar nu:
Borde inte en 9 månaders hund vara rumsren ?
Förutsatt att människor ger den tillräckligt med uppmärksamhet.
Går det inte att lära en terrier att hålla tassarna på marken ?

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #23 skrivet: 23 feb-11 kl 17:52 »

Tar någon med sig hund, så får både ägare och hund helt enkelt lov att finna sig i att vara i en hundgård så länge besöket varar!

Stoppar du besökare i hundgården  :o

Tar ganska ofta med mig 1-2 hundar om jag ska någonstans, OM det är ok för de vi åker till, annars får de vara hemma.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Vilse

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 23 feb-11 kl 19:05 »
Jag hade lite problem med en hundfamilj igår.
De har en 9 månaders terrier som de tar med sig när de kommer på middag.
Den är liten, så att den hoppar för att hälsa kostar inte med än lite strumpbyxor för
damerna, men den är ju så söt. Familjen ägnar inte nån tid åt vovven när de kommit
utan den får smyga runt och utforska på egen hand.
När vi åt så hörde jag ljud från övervåningen och kunde se att ingen tvåbening
saknades. Men husse intygade att "hon gnager inte på något längre".
Jag gick upp, räddade en plastleksak och tog ner hunden.
Då frågade jag husse om hon är rumsren nu efterson jag visste att vovven
haft problem med den biten. Visst var hon rumsren. I en stund, tills min grabb trampade
i pölen hon gjort i ett fårskinn. Då sa jag ifrån att hunden får vara på verandan.
Men då var det så synd om den lille som hörde oss och inte fick vara med.
Jag gick med på att hon fick komma in om de hade koll på henne men det var inte
OK så husse åkte hem i förtid med vovven.

Jag är uppväxt med hundar men det var före tiden man såg dem som
fullvärdiga familjemedlemmar. Jag är tveksam till att hundar ska ha alla rättigheter
som ett barn i familjen. Även för hundens del.

9 månaders hund ska vara rumsren,,
men hund på besök kan inbland skvätta bara för at visa at den varit där:
KILROY WAS HERE  :)

speciellt om det är en hanhund och det bor tikar i huset,,

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #25 skrivet: 23 feb-11 kl 22:32 »
Jag känner igen mig precis i dina tankar Malin. Jag är inte heller hundrädd men tycker inte om hundar. Alla andra djur utan hundar. Det beror främst på ägarna givetvis och deras ofta väldigt nonchalanta inställning till andra. Min äldste son blev livrädd för hundar när han var liten när en främmande hund 'som var så snäll och van vid barn' skulle fram och hälsa när han satt i sån där låg sittvagn. Hundkräket slickade och slafsade över hela ungen och han satt ju fast och kom ingenstans, han var rädd för hundrar länge efter det. Mina svärföräldrar har taxar och jag vet inte hur mycket kläder de förstört för mig när de hoppar på en i hallen, de biter en i fötterna under matsalsbordet och är äckliga och slafsiga.

Jag skulle aldrig vilja ha in en hund i mitt hus, inte ens i hallen. Min mans bror har varit här några gånger och då har de bilen full med hundar, förmodar att de aldrig lämnar dem ensamma. Det har varit sommar och fint väder alla gångerna så det har aldrig varit tal om att gå in.

Men vi har katter, som aldrig träffat hundar och blir skiträdda, vi har hönor som går fritt i trädgården. Jag tycker det är fräckt att ens ta med sig hundar så där utan att fråga först. Nu umgås vi som tur var inte direkt mycket.

Jag har funderat på att ta med mig katterna eller hönorna till folk och säga att jag inte vill låta dem vara ensamma hemma medan vi är hos dem och äter. Frågan är vad de skulle tycka om sju katter och fyrtiotvå hönor i sitt hus.

Jag tycker det är självklart att man ska få bestämma över sitt eget hem. Precis som man säger åt folk att vi vill inte att ni röker härinne (något en del också har svårt att fatta, jag gillar inte ens att de röker i trädgården för de envisas ju med att slänga fimpar och trampa på dem som om det vore en självklarhet) så borde de väl kunna förstå att ni inte vill ha hundar inne. De vet väl att ni inte gillar hundar också. Varför skulle man då vilja ha in dem i huset?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

BK

• Västmanland
« Svar #26 skrivet: 23 feb-11 kl 22:47 »
Jag är själv en sån som för det mesta har med mig mina hundar. Jobbar man  och tvingas länmna hundarna ensamma då, så har man väldigt dåligt samvete om man smiter iväg igen och låter hunden vara kvar hemma. Visst kan hunden var ensam en kortare tid, men som sagt, då får man dåligt samvete.  För de flesta av oss hundägare är hundarna vår familj, och att inte få ta med dem, är ungefär detsamma som om jag skulle säga till dig att du kan väl lämna barnet hemma för vår hund tycker inte om barn. Vi har helt enkelt svårt att förstå att alla inte tycker att våra hundar är lika underbara som vi gör. ;)
För mig har det automatiskt blivit så, att de som uppskattar mina hundar, får många besök av mig, medan de andra blir det kanske bara en kortare visit ngn gång.
Men däremot säger jag inte att du gör fel, som inte vill att de ska ta in hunden. I ditt hem är det dina regler som gäller, precis som det i mitt hem är ming regler som gäller.

BK

• Västmanland
« Svar #27 skrivet: 23 feb-11 kl 22:54 »

Det låter lite som om era vänner inte insett att dom har en hund, som bör fostras. Jag skulle vilja be dina vänner börja träna sin hund och aktivera den. Gå en långpromenad innan besöket hos er så hunden är trött och bättre kan övertalas att ligga ner i hallen och vila medan ni umgås. En hund som har en tydlig ledare som fattar besluten blir lugnare då den vet vad som förväntas av den!
Vet dom inte hur dom ska träna finns det många hundtränare att kontakta.
Står det någonstans i inlägget att hunden inte får vara inne för att den är ouppfostrad eller att ägarna inte aktiverar och är bra ledare? Jag uppfattade inlägget som att det var TS som inte vill ha hunden i huset för att hon inte tycker om hundar och för att hon är rädd för att barnet ska göra ngt som hundnen inte tycker om, i en obevakad situation.

BK

• Västmanland
« Svar #28 skrivet: 23 feb-11 kl 23:00 »
Tack för alla (snabba!) svar.  :D

Tycker ni det verkar ok om vi formulerar nästa inbjudan såhär:
"Vi vill gärna att ni kommer på besök snart. Om ni måste ta med hunden skall vi ordna en liten mysig hörna till honom i farstun."... det borde väl vara ganska klart och tydligt? Några bättre förslag?
Tycker du ska omformulera lite ;) Ta bort  " om ni måste" Det låter så negativt. Skriv bara att ni ordnat en liten mysig hörna till hunden i farstun.  (Ni kan göra en grind av kompostgaller) Hunden behöver inte sitta med vid matbordet, eller i soffan. Det tycker inte ens jag  ;)

BK

• Västmanland
« Svar #29 skrivet: 23 feb-11 kl 23:03 »
så får både ägare och hund helt enkelt lov att finna sig i att vara i en hundgård så länge besöket varar!
Serverer du kaffe till hundägaren i hungdården då ;D

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #30 skrivet: 23 feb-11 kl 23:05 »
Rekomendera din väninna att köpa en hundbur till jycken när de åker bort.

Hunden kan vänjas vid att sova i den på nätterna så är den trygg var den än kommer om buren följer med. Då kan den stå i farstun och inget händer.

http://www.petster.eu/se/art/dogman-metallbur-ihopfallbar-6-stl-1.php

BK

• Västmanland
« Svar #31 skrivet: 23 feb-11 kl 23:07 »
Ja, en så gammal hund borde vara rumsren, om ägaren gett den mölighet att kissa innan de kom hem till er.
Och självklart går det att lära en terrier. De är visserlgen envisa, men det får man ta med i beräkningen när man skaffar en terrier.

Charlotte

• -
« Svar #32 skrivet: 23 feb-11 kl 23:10 »
Jag är själv en sån som för det mesta har med mig mina hundar. Jobbar man  och tvingas länmna hundarna ensamma då, så har man väldigt dåligt samvete om man smiter iväg igen och låter hunden vara kvar hemma. Visst kan hunden var ensam en kortare tid, men som sagt, då får man dåligt samvete.  För de flesta av oss hundägare är hundarna vår familj, och att inte få ta med dem, är ungefär detsamma som om jag skulle säga till dig att du kan väl lämna barnet hemma för vår hund tycker inte om barn. Vi har helt enkelt svårt att förstå att alla inte tycker att våra hundar är lika underbara som vi gör. ;)
För mig har det automatiskt blivit så, att de som uppskattar mina hundar, får många besök av mig, medan de andra blir det kanske bara en kortare visit ngn gång.
Men däremot säger jag inte att du gör fel, som inte vill att de ska ta in hunden. I ditt hem är det dina regler som gäller, precis som det i mitt hem är ming regler som gäller.
Jag håller med dig.
Det har inte med att göra att hundarna inte KAN vara hemma själva men det är så mycket roligare att åka dit där dom är välkomna :)
                                                                Mvh
                                                            Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

BK

• Västmanland
« Svar #33 skrivet: 23 feb-11 kl 23:12 »
Rekomendera din väninna att köpa en hundbur till jycken när de åker bort.

Hunden kan vänjas vid att sova i den på nätterna så är den trygg var den än kommer om buren följer med. Då kan den stå i farstun och inget händer.

http://www.petster.eu/se/art/dogman-metallbur-ihopfallbar-6-stl-1.php

Ja oftast blir otrygga hundar tryggare när de har mindre utrymme att röra sig på. MEN, enligt djurslyddslagen är burförvaring av hund förbjuden, annat än tillfälligt. Kan vara bra att veta.

Eva-Lisa

• Älskar att drömma
    • Småland
« Svar #34 skrivet: 24 feb-11 kl 00:06 »
Ja oftast blir otrygga hundar tryggare när de har mindre utrymme att röra sig på. MEN, enligt djurslyddslagen är burförvaring av hund förbjuden, annat än tillfälligt. Kan vara bra att veta.

Men det måste ju gå under tillfälligt när man är hemma hos någon, och på natten så är den ju inte instängd - utan bara nyttjar den som sovplats med öppen grind.

BK

• Västmanland
« Svar #35 skrivet: 24 feb-11 kl 00:11 »
Men det måste ju gå under tillfälligt när man är hemma hos någon, och på natten så är den ju inte instängd - utan bara nyttjar den som sovplats med öppen grind.
Är grinden öppen så är det ju helt klart lagligt. Vad tillfälligt innebär har jag inte exakt koll på. men jag har för mig att det rör sig om ngn timme. Fast jag tycker ju att är hunden van vid buren, så känner den sig trygg och har inget emot att sova där när man tar den med em till ngn. Men det är vad jag tycker, och inte hur lagen är.

Vargerik

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 24 feb-11 kl 01:15 »
Som extrem hundvän undviker jag folk som inte gillar hundar som pesten ty dom är ändå inget att spara på.

Riktigt så illa är det inte, men nästan... I fjor kom det hit en farbror med en stövare som han höll i koppel inne hos mig. "Men släpp hunn" sa jag. Hunden hann på tre minuter pissa ner exakt varenda dörrpost samt lägga en rejäl ruka mitt på vardagsrumsgolvet... Ibland förstår jag en hundskeptiker, inte för hunden skull,  men för inkompetenta hundägare. >:D Ytterst få har enligt mig en godtagbar relation med sin hund.

Jaja OT, sorry.

Gep

• Blekinge
« Svar #37 skrivet: 24 feb-11 kl 18:39 »
Jag börjar tro att det är dags att kräva någon sorts kompetens
av hundägare. Gärna kombinerat med en valpkurs för hunden.
OBS!!, jag gillar hundar och kommer nog att skaffa hund i framtiden när jag har mer tid.
Det finns dock två saker att ta hänsyn till och det är min
fru och en grabb som är tveksamma till hundar delvis därför att de
upplevt otrevliga saker med hundar som ägarna inte hanterat på rätt sätt.

En granne har en Forster som han motionerar lös året runt. När min grabb
var 12 och gick förbi på vägen utanför deras hus sprang den fram och försökte
dra av honom handsken. Lite skrämmande när hunden hade halva grabbens höjd.
Den höll på likadant med mig ett halvår. Det var nån som lekt dragkamp med en
handske med hunden. Ägaren står på avstånd och ropar låt bli.
När hunden var "valp" hälsade den med att springa fram och hoppa upp mot folk.
I cirka två år höll den på och det blev många tassar att tvätta bort från kläderna.

Det är tyvärr ingen enstaka företeelse.
Mellan oss och några villaområden är det en skog
som används flitigt av hundägare.
Vi går igenom skogen till skolan och för nöjes skull.
Jag skulle tro att hälften av hundägarna rastar sina hundar lösa året runt.
Varje vecka möter vi hundar utan att se en skymt av ägaren.
Min fru blev nästan omkullslagen av en Golden som ville
hälsa genom att slicka henne i ansiktet.
Den gången dök det upp en ung tjej som ursäktade med att
det var en valp som bara ville hälsa.
En annan granne bara släppte ut sin Schäfer som fick rasta
sig fritt bland annat hos oss. Den är död nu men då var mina
grabbar 1 och 3 år. Jag har tagit upp problemet med grannarna men
det är tydligt att de anser att hundens rättigheter väger tyngst.
Vad som är ännu värre är påverkan på djurlivet. Vi har hare, rådjur
och hade tidigare fasan och rapphöns i området. Eftersom hundar
är lösa året runt utan kontroll så lär det gå åt en hel del ungar varje
sommar.
Så hundvän och djurvän behöver inte vara samma sak.
Jag är uppväxt med hundar och vad jag minns så fanns inte
det här problemet förr. Hade man inte kontroll på sin hund
så släppte man inte den lös !
Vare sig i skogen eller hos vänner.

BK

• Västmanland
« Svar #38 skrivet: 24 feb-11 kl 18:54 »
Frågan är om det hjälper med valpkurs? Tycker mer att det handlar om nonchalans och att inte visa respekt för sina medmänniskor.
Jag som ändå har hund själv och älskar alla hundar, tycker inte alls det är kul när det kommer lösa hundar framspringande mot mina hundar, och i bästa fall kan man se en ägare några 100 m bort, som inte har minsta koll på hundarna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

642 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser