Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp! Hundproblem  (läst 5308 gånger)

happymannen

  • Inlägg: 2
    • Gästrikland
Hjälp! Hundproblem
« skrivet: 23 feb-11 kl 05:46 »
 Tar tacksamt emot råd och tipps på hur jag ska få min rottweiler höns säker. Hon är tre år och bott i vår familj i två månader. Gårdens två katter har vi löst hyfsat ( dom är ju lata på vintern och ej så rörliga. Det är det snabba rörelsemönstret hos mina höns hon finner oemotståndligt upphetsande! Hönsen är frigående. mvh  :-\

Vilse

  • Gäst
SV: Hjälp! Hundproblem
« Svar #1 skrivet: 23 feb-11 kl 08:31 »
Jag fick en omplaceringshund som jag vart tillsagd at jag aldrig skulle kunna ha höns med.
Jag satt ute på verandan, avsatte en dag.
Hunden lös. Hönsen lösa.
Så fort jycken ens tittade på en höna,,ni vet stirra och sänka kroppen lite granna.
Då SKREK jag: NO!

okay,,hade inga grannar :)

Han har aldrig under sitt liv rört en enda höna, katterna fick vara ifred, kaninen tittade han på när den satt i bur men när den var lös då var det: NO!

Han blev 11 år gammal och var mitt livs fröjd.


SecretQ

  • Inlägg: 524
  • att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
SV: Hjälp! Hundproblem
« Svar #2 skrivet: 23 feb-11 kl 08:43 »
Jag har ingen direkt lösning.......  men har rottis och rottis blandning. Tog hand om rottisen vid 10 mån ålder e nu dryga året. Han jagar ankorna och hönsen så de flaxar upp men inget mer då han e på lite bus.  Tar dock möss och råttor .
Har din rottis bitit ihjäl någon höna?
Katterna har haft det jobbigare här än hönsen min tidigare tik va riktigt katthatare, (för utom en som föddes här den jagade hon aldrig)
Att ha dem lösa i hönsgården så kan hon/han vänja sig ......  ifall den inte e van med landet.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Hjälp! Hundproblem
« Svar #3 skrivet: 23 feb-11 kl 08:45 »
Mina tre senaste collies har kommit hit som vuxna. Den senaste hade varit med om några roliga hönsjakter med en hundkompis.
Jag hade dem alltid med när jag skötte hönsen, i början i koppel.  Jag pratade med hönsen, tog upp dem, gav dem mat. På så sätt fattade hundarna att hönsen hörde till familjen.  I stället för att se dem som jaktbyten såg de dem som, tja, vänner som man kan kommunicera med.
Fast det kanske är skillnad på vallraser och rottweiler?
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

happymannen

  • Inlägg: 2
    • Gästrikland
SV: Hjälp! Hundproblem
« Svar #4 skrivet: 23 feb-11 kl 11:33 »
Tack för era svar! Hunden har inte bitit någon höna men skulle gärna vilja. Jag testar tippsen och hoppas på det bästa. Man blir lite mesig när man har en ny vän i familjen vi vill ju att hon ska trivas hos oss. Har alltid haft shäfer förut så denna ras är ny bekantskap. mvh  :)

Elcyion

  • Inlägg: 85
    • Uppland
SV: Hjälp! Hundproblem
« Svar #5 skrivet: 23 feb-11 kl 13:15 »
Jag skulle läsa på om skvallerträning och prova det. Då är hönsen en nyckel till att få belöning från dig. Inte bara jaktbyten.
En blogg om två aristokratiska katter som bor ihop en vanlig "svensson-matte"  http://k-r-i-s.bloggplatsen.se/

Hönsakadurra

  • Inlägg: 680
  • Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
SV: Hjälp! Hundproblem
« Svar #6 skrivet: 23 feb-11 kl 13:36 »
Har tyvärr inget positivt att tillägga. Hade en Dobermann som är uppväxt här men som fick för sig att bita ihjäl höns och katter. Hon gick mitt bland de när vi var med men så fort hon inte såg oss högg hon. 4 katter och minst lika många höns senare fick hon flytta till ett nytt hem utan såna djur.
Vi tyckte att alla djuren hade lika stor rätt att vistas lösa här utan att behöva vara rädda för sina liv.
Sorgligt men det var inte hållbart.
Har idag 2 andra hundar som aldrig skulle få nåt sånt för sig.
Hoppas det löser sig för dig.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Januschka

  • Inlägg: 1365
  • Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Hjälp! Hundproblem
« Svar #7 skrivet: 13 apr-11 kl 12:27 »
Hej!

Har också just tagit in en rottis, knappt ett år gammalt.

Ankorna lämnade han ifreg efter bara tillsägelse, med hönsen släppte jag ut en 'försöksgrupp' och hade under under uppsikt medan jag gjorde mina sysslor. När han gav sig på en höna, fjädrarna flög (eftersom jag var för långt borta ändå) sprang jag ditt och hotade honom till livs, rösten hög men mörk (om ni förstår).
Han har efter det inte rört en höna, inte ens vid parning.

Retrievern har jag lärt med en annan metod, man får jo välja efter hundens psyke och egen tålamod och situationen.

//Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Ugglans

  • Inlägg: 477
    • Småland
    • dixietown
SV: Hjälp! Hundproblem
« Svar #8 skrivet: 13 apr-11 kl 13:12 »
Jag har kaniner (snart höns med hoppas jag) och hundar med extremt stark jaktlust och det funkar kanonbra!

Sonja skrev om att låta hunden delta i göromålen kring höns/kaniner eller vad det nu är. Så gör jag med och alla jag vet som har hund och djur de normalt skulle se som byten har haft stor framgång med metoden.

Att visa hunden "här är hönsen och nu ska de få mat och pass på för Agda blir rädd om du går för nära, men Rut kan du säkert hälsa på" osv plus att ge hunden en uppgift (efter hundens kunskapsnivå, alltifrån att bara var lugn till att bära något eller så) i samband med hönsskötseln kommer säkert att leda till att hunden får en helt ny syn på hönsen, som flockmedlemmar som man ska vara rädd om.

Om man förbjuder hunden att stirra eller fara ut mot djuren, utan att förändra vad hunden faktiskt har lust att göra löper man stor risk att få en ögontjänare.

Hund vill ta höna - Matte blir arg - Hund vill inte ha höna för det är jobbigt när matte är arg - Matte inte närvarande - Matte kan inte bli arg just nu - Hund vill ta höna!

Genom att över tid förändra hundens grundinställning till hönsen kan alla ha det lugnt och skönt, hönsen är säkra, matte är trygg och hunden behöver inte spana och fundera på om eller hur.

En viktig sak när man tränar är att man själv är avslappnad och övertygad om att allt ska gå bra, därför kan det vara en idé att börja öva med hunden i koppel och/eller hönsen instängda och belöna hunden, gärna med godis eftersom det sänker stress, för att hunden är lugn och antingen tittar avslappnat på hönorna eller inte bryr sig om dem.

Lycka till!
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Vilse

  • Gäst
SV: Hjälp! Hundproblem
« Svar #9 skrivet: 13 apr-11 kl 13:15 »
Att iakta hunden och när den sänker "framvagnen" och låser blicken så läser man dess tanke med att säja nej........

wicket

  • Inlägg: 43
    • Bohuslän
SV: Hjälp! Hundproblem
« Svar #10 skrivet: 13 apr-11 kl 13:36 »
Förr löste man sånna här problem med elhalsband. För det mesta med riktigt bra resultat men visst kan det gå fel då hundar ej är maskiner.
Nu är det väl i lagens mening inte okej längre. Finns väl halsband som sprejar nått istället. endast sett det en gång. och på den hunden "bet" det ganska bra.
Hör dig för i hund kretsar nära dig. dock brukar såkallad "modern" hund uppfostran vara väldigt imot liknande dresyr. Men om alternativet är att gräva ner hunden så ser jag det som ett mycket bra alternativ.

Vilse

  • Gäst
SV: Hjälp! Hundproblem
« Svar #11 skrivet: 13 apr-11 kl 13:56 »
Förr löste man sånna här problem med elhalsband. För det mesta med riktigt bra resultat men visst kan det gå fel då hundar ej är maskiner.
Nu är det väl i lagens mening inte okej längre. Finns väl halsband som sprejar nått istället. endast sett det en gång. och på den hunden "bet" det ganska bra.
Hör dig för i hund kretsar nära dig. dock brukar såkallad "modern" hund uppfostran vara väldigt imot liknande dresyr. Men om alternativet är att gräva ner hunden så ser jag det som ett mycket bra alternativ.

ok,,
jag har bott i ett anat land i 10 år där man hade elhalsband på var och varannan hund,,
det var så vanligt så sökte man på deras blocket så fanns det en uppsjö av dessa.
Jag har haft en omplaceringshund från en av dessa bakgårdsuppfödare som sa sej vara hundexpert och hade elhalsband
på alla sina hundar,,
hon hade zappat den hunden jag fick så intensivt så han vågade inte skälla längre,,
men hon fick honom aldrig till att inte jaga höns!
jag fick hunden,,
jag hade honom i ca 9 år och han tog aldrig en enda höna hema hos mej,,
fel använt elhalsband gör mera skada än nyta,,
man måste zappa i exakt rätt tillfälle och hunden vet när elhalsbandet inte är på och vet att det då inte blir stöt,

kravallpolisen i sverige ville ha elhalsband på sina hundar ifall dom inte gick att stoppa i stökigare tillställningar,,dom fick inte!
inte ens polisen får dispens för dessa halsband,,

vad jag tycker om dom,,
jag har ju sett det i ett land där det var lika vanligt som att borsta tänderna,,
tycker inte,,,,,,,

wicket

  • Inlägg: 43
    • Bohuslän
SV: Hjälp! Hundproblem
« Svar #12 skrivet: 13 apr-11 kl 14:51 »
Givetvis så kan du inte använda el idag. då det inte är tilåtet.
men vet flertaltet svåra stövare som gjorts rådjurs rena med ett par tre stötar.
Men helt klart kan man även förstöra en hund med liknande fjärkontrolls dresyr, precis som man kan förstöra /stressa sönder en hund med klicker/godis belöning eller för den delen dresyrlänk.
 
Men hör med hundfolk i ens närhet så man kan få hjälp. Duktiga hundfolk brukar ha ett rykte att lyckas lösa liknande problem. Medans teoretiker och folk som endast är duktiga på att prata skall man se upp för =)

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Hjälp! Hundproblem
« Svar #13 skrivet: 13 apr-11 kl 15:14 »
Hade en hund som föddes här o växte upp på gården , en dag så bestämmde han sej bara att hönsen var mat.
Oavsett vad jag gjorde så åt han upp dom , jag stängde in hunden -han bröt sej ut , jag stängde in hönorna han bröt sej in ...oavsett vad jag försökte med så var han en hönsmördare och att säja nej när han blockade så totalt var fullständigt värdelöst.
Alla hundar går bara inte att fixa.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Idalun

  • Inlägg: 172
    • Småland
SV: Hjälp! Hundproblem
« Svar #14 skrivet: 13 apr-11 kl 15:34 »
Alla hundar är ju olika i sin personlighet, men jag hade nog tränat NEJ-övningar, som någon tidigare föreslog.
Inget mjäkigt neeeeej eller nähä utan ett kraftfullt och tydligt NEJ i rätt ögonblick. 

Det är mycket lärorikt att se vuxna hundar säga ifrån till valpar/unghundar som inte vet hur man ska bete sig. Då inser man ganska snabbt att det som jag tycker är tydligt, visst inte alls är det när det gäller hundspråk.  :-[ ::)

Dessutom är det superbra att kunna använda vid fler tillfällen än när hönsen flaxar och frestar hunden.  :P ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

213 gäster, 2 användare
Oskari, ekoknutte

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser