Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  äggkläckningsmaskin  (läst 12770 gånger)

Vårvind

• Lancashire Heeler, världens mesta hund
    • Skåne
    • Honey Veigas Kennel
äggkläckningsmaskin
« skrivet: 13 jul-06 kl 23:10 »
vet någon var man kan hitta en äggkläckarmaskin som inte kostar en förmögenhet????????
Lev idag.......imorgon kan det vara försent

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Re:äggkläckningsmaskin
« Svar #1 skrivet: 14 jul-06 kl 00:57 »
I snickarboa  ;) En låda, en värmekälla, termostat och ev. en fläkt är allt du behöver.

Masen

« Svar #2 skrivet: 14 jul-06 kl 07:56 »
jag har ett gammalt kylskåp som äggkläcknings maskin , med 2 glödlampor en fläkt och en termostat . *Ställer in skålar med vatten för att få fukt . Funkar jätte bra ..

Archibald

« Svar #3 skrivet: 14 jul-06 kl 08:28 »
vet någon var man kan hitta en äggkläckarmaskin som inte kostar en förmögenhet????????

definiera en förmögenhet?
500,1000,1500 kr?
har du möjlighet att vara nära den under dagarna så du kan vända äggen, eller behöver du en automatisk?
hur många ägg skall den klara?

http://u3060.shellkonto.se/ny/produkt.php?ID=1&under=1 kostar 700, finns en dubbelt så stor för 825.
det tycker jag är prisvärt.

iceman

• ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
« Svar #4 skrivet: 23 jul-06 kl 14:01 »
 det billigaste alternativet är att låta dina höns ruva sina småttingar själva...

Lolv...

Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Mattias w

« Svar #5 skrivet: 16 feb-07 kl 18:10 »
vid hemmabygge av äggkläckningsmaskin... Vilken termostat är lämpligast och var kan man köpa den?

Helenan

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 16 feb-07 kl 18:39 »
Jag har läst att en plasthink med en mjuk trasa i botten, ett par glas vatten och en värmelampa över funkar bra. börja med att sätta allt på plats och kolla att du får en hjämn temperatur. När det funkar lägger du i äggen och vänder då och då.

Tror ni det funkar?

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 16 feb-07 kl 19:57 »
hmm.. har ett par värmeskåp som jag funderar på att pröva som kläck maskin, för skojs skull. Har utmärkta ruvare i gotlandshöns, helautomatiskt!!! o kostar inget extra..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #8 skrivet: 17 feb-07 kl 07:18 »
finns det någon som i varbergstrakten med omnejd som har en kläckningsmaskin, jag betalar gärna för att få några av mina ägg kläckta. har garanterat befruktade mignongankor, men de vill inte ligga tillräkligt tror jag. har funderat på att lägga några under hönorna, men det känns oms om det blir välidgt fel när de kläcks.....
 mer tips på hemmagjorda äggkläckaningsmaskiner, var kna man läsa om dom.
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #9 skrivet: 17 feb-07 kl 07:35 »
finns det någon som i varbergstrakten med omnejd som har en kläckningsmaskin, jag betalar gärna för att få några av mina ägg kläckta. har garanterat befruktade mignongankor, men de vill inte ligga tillräkligt tror jag. har funderat på att lägga några under hönorna, men det känns oms om det blir välidgt fel när de kläcks.....
 mer tips på hemmagjorda äggkläckaningsmaskiner, var kna man läsa om dom.

Gå in på www.tropikariet.com och titta, på en av deras sidor illustrerar de en väldigt enkelt byggd kläckare för alla typer av ägg.

/Kimma
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #10 skrivet: 17 feb-07 kl 07:58 »
ska man tillverka en torrkläckare eller våtkläckare ?
ALLA är välkomna !

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #11 skrivet: 17 feb-07 kl 08:07 »
ska man tillverka en torrkläckare eller våtkläckare ?

Det har jag ingen aning om, jag kan tänka mig att en våtkläckare är mest lämpad för reptilägg osv. Till höns/ankägg borde det räcka med en torrkläckare tycker jag, men jag har ingen kunskap om äggkläckning så jag är nog inte rätt man/kvinna att svara på dina frågor.

/Kimma
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #12 skrivet: 17 feb-07 kl 08:08 »
tack ändå . jag ska plocka fram de gamla akvariumet och börja expremintera....
fler förslag och tips mottages tacksamt
ALLA är välkomna !

Helenan

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 17 feb-07 kl 11:19 »
Låt äggen ligga kvar hos ankorna så ruvar de nog ska du se. Min moster har testat att låta hönorna ruva fram ankor och det funkar jätte bra säger hon. Hönorna lär sig snart att ta sina ungar till badet utan att blli alt för förskräckt när de hoppar i.
« Senast ändrad: 17 feb-07 kl 11:20 av Helenan »

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #14 skrivet: 17 feb-07 kl 11:36 »
Jag har en annan erfarenhet. Höns som hackar ihjäl "dom konstiga barnen" när dom kommer ut. Så mitt råd är att låta hönan behålla äggen och vara mkt. vaksam när det närmar sig kläckning. För att se hur det går..... Går det bra, så grattis! Går den inte bra kan du ta hand om ungarna själv och har då gjort det bästa efter förutsättningarna.

Tedarix

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 17 feb-07 kl 12:08 »
Hej,
det absolut billigaste och smidigaste sättet är ju att låta en ruvsugen höna ruva fram vad det nu är man vill kläcka. Då slipper man ju dessutom bekymra sej om att hela tiden ha koll på dom små när dom är kläckta för det sköter ju hönan.  :P
Jag har haft höns som ruvat fram både ankor, pärlhöns, fasaner och vaktlar förutom vanliga kycklingar och jag har aldrig haft några problem med att hönan skulle reagera negativt på något vis. Tvärtom har dom alltid varit lika moderliga oavsett vad det har varit för sort av ungar.
Däremot kan det bli lite problem med att ungarna  inte riktigt har koll på vem som är mamma, framförallt när det gäller fasaner och ankor, så man får stänga in dom i ett mindre utrymme första veckan tills dom lär sej det.  :)
/Tedarix
Har stort intresse för höns- och ankfärger...

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #16 skrivet: 17 feb-07 kl 15:53 »
än så länge ligger de kvar hos ankorna och 4 nere hos mina små silkeshönor. men mignonankorna verkar var mer intresserade av att bada och slabba medf vattnet än att ruva. får väl nöja mig med de 8 små dunbollarna (myskällingar)som föddes 14/2. Men det hade varit kul om mignonankor hade klarat att bli fler.
ALLA är välkomna !

Sia

• Dalarna
« Svar #17 skrivet: 17 feb-07 kl 17:40 »
Jag köpte en sån här i somras:
http://www.lgprodukter.se/product_info.php?cPath=143_147&products_id=2147
Då kostade den runt 1500:- inkl. moms, förmodar att priset som står på sidan är exkl.

Blev mycket nöjd med konstruktionen och resultatet med tanke på inköpspriset!!
Den ser ut som en covatutto24 men blå, och den var nån hundralapp billigare.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Pinglan

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 18 feb-07 kl 09:56 »
Har du myskankor?
Har fattat att de är bra ruvare, också för andra ankor ...
Fungerar det inte med dom ?

Sia

• Dalarna
« Svar #19 skrivet: 18 feb-07 kl 11:04 »
Problemet är väl att man inte kan beordra tanterna att lägga sig för att ruva, då får man ha tålaod och vänta ut dom, och det är då det kan vara praktiskt att äga en äggkläckningsmaskin  ;D

Dessutom så blir det fler ägg värpta som man kan kläcka fram om inte alla ligger och ruvar (man kan få det problemet också  :o ).
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 2 användare
Själv är bäste dräng, Davvan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser