Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  getter tillsammans med andra djur  (läst 6650 gånger)

Storån

• Jämtland
getter tillsammans med andra djur
« skrivet: 19 feb-11 kl 18:02 »
har en liten undran om det är någon som vet om getter kan gå tillsammans med andra djur i samma hage och isåfall vilka.  Är det helt omöjligt att ha de tillsammans med en gris under sommaren?

Lejonhjärta

• Västergötland
SV: getter tillsammans med andra djur
« Svar #1 skrivet: 20 feb-11 kl 01:01 »
Våra getter går just n med våra fjällnära kvigor. har gått med våra hästar tidigare och vi kommer troligen när staketen är helt klara att låta alla 3 djurslagen gå ihop.
Med gris har jag ingen erfarenhet att ha dom ihop med men jag är tveksam då grisen och geten är så olika i sitt sätt att vara å äta.
Men som sagt TROR och jag hade inte haft det då det funkar så bra med dessa andra 2 djurslagen vi har dom ihop med.
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 20 feb-11 kl 12:34 »
Om korna har fri-status i BVD programmet så måste man tänka på att:

"Besättningens djur (friförklarad) ska inte ha någon kontakt med nötkreatur, får eller getter från icke friförklarade besättningar. "
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Eva-Lisa

• Älskar att drömma
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 21 feb-11 kl 00:08 »
När jag hade getterna och grisarna ihop så fick jag problem mellan den stora bocken och galten, medans när jag hade en dvärgbock så gick det bra.
Den stora bocken satte galten mellan hornen så vi fick sära ganska omgående på dem (galten höll på att strypas).
Men då var bägge vuxna när de sattes ihop.
Medans dvärgbocken var yngre när han fick gå med grisarna och getterna.
Tror det har stor betydelse på individerna och hur gamla djuren är när de sätts ihop.
Killingen gillade att sitta på grisryggen och åka snålskjuss  ;D
Så en dominant getabock ihop med en galt är nog inte det ulimata.

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #4 skrivet: 21 feb-11 kl 01:05 »
Jag tror inte att getter och grisar är någon särskilt bra kombination. Dels pga av utfodringen - geten kan äta ihjäl sig pågrisens kraftiga foder. Grisen bör i så fall utfodras så att geten inte kommer åt grismaten. Dels pga att grisar (nu skriver du ju inte vilken storlek och modell du tänkt dig på grisarna) gärna äter kött om de har en chans att få tag i det... till exempel killing...
Det finns en tidigare tråd om get ihop med minigris här: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=101845.0

Eva-Lisa - det måste vara minigrisar du hade med getterna, eller? *försöker föreställa mig en bock som stryper en stor vuxen galt*  :P

Eva-Lisa

• Älskar att drömma
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 21 feb-11 kl 01:17 »
Japp det var det, tror inte heller en bock kan strypa en stor vuxen galt, men jag tror inte det hade stoppat just denna bocken och hur DET slagsmålet hade slutat hade jag inte velat se brr.
men fodret var inget problem, mina nassar glufsade i sej kvickt typ 5 min, så det var bara att passa från getterna då.

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #6 skrivet: 21 feb-11 kl 23:08 »
Jag har haft får getter och hästar i samma hage samtidigt under sommaren

AnetteTS

« Svar #7 skrivet: 16 okt-13 kl 11:32 »
Jag har en tilläggsfråga på denna tråd.
Kan 6 afrikanska dvärggetter och 3 skåne gäss gå tillsammans i en hyfsat stor hage (3000m2). Vi hade gässen i trädgården förut- men de skiter så fruktansvärt utanför ytterdörrarna att vi faktiskt inte stod ut längre. Nu har de gått i Getternas vinterhage medan getterna varit på skogsbete, men nu är det dags att ta hem getterna igen.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #8 skrivet: 16 okt-13 kl 13:29 »
Regel 1A är förstås att hålla noga koll särskilt i början, och så beror det säkert mycket på individerna.  Om gässen har  gått i getterna "hemhage" så kanske båda parter anser att den andra arten inkräktar på reviret?

Det finns tydligen en viss risk att en gås blir strypt - se ovan.  Har du ställt frågan på fjäderfätavlan också?  Bland folk som kan gåsbeteende?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 16 okt-13 kl 14:02 »
Och så får jag kasta in en varning för att ha bock och bagge i samma hage. Såg ett otäckt slagsmål en gång...

Och så hörde jag om en bock som skadat en travare. Men det kan ju småhästar göra också.

Trollmor

• -
« Svar #10 skrivet: 16 okt-13 kl 14:53 »
Det finns också många exempel på att djur av olika arter trivs bra tillsammans.  Mina baggar gick hela sommaren tillsammans med getterna, fastän tackorna var i samma hage.  Och mina getter och får gick bra ihop med grisarna, dock inträffade ett par dödsolyckor, då grisarna tyckte att det kom ett trevligt proteinpaket trillande rakt i munnen på dem.  Individer!  :)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 16 okt-13 kl 15:05 »
Den bocken jag såg hade inga egna flickor, utan ville nog låna av baggen ;)

Hur stora proteinpaket pratar vi om?

Trollmor

• -
« Svar #12 skrivet: 16 okt-13 kl 21:18 »
Hur stora proteinpaket pratar vi om?
Nyfödingar är särskilt utsatta.  En av mina 5-kiloskillingar hamnade i grisboxen, och jag hittade kraniet när jag mockade ut sedan. :'( :'( :'(

S00L

• Norrtäljebo med Hedemorahöns och svensklantras get
    • Uppland
« Svar #13 skrivet: 22 okt-13 kl 18:37 »
Hönsen och tupparna går tillsammans med mina getter. Jag inbillar mig att getterna håller rovfågeln på avstånd. Dessutom får ungtupparn som är lite utanför hönsflocken sällskap av getterna.

SussiloII

• Småland
« Svar #14 skrivet: 23 okt-13 kl 10:03 »
Om man har lämplig och tillräckligt stor betesmark tror jag också det kan vara bra med blandade djurslag som funkar tillsammans. Man måste förstås tänka på att de olika djurslagens behov tillfredsställs och så har vi ju detta med parasiter.

Trollmor

• -
« Svar #15 skrivet: 23 okt-13 kl 12:17 »
Parasiter är ofta hårt bundna till "sin" art.  Om de blir uppätna av en annan art, så dör de ofta!  :D :D >:D

Dela detta:

* Inloggade just nu

1759 gäster, 3 användare (1 dolda)
Karlsdotter, Nannanas

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser