Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sätta samman obekanta påfåglar?  (läst 1893 gånger)

Bos Maria

• Livet är allt för kort för att slarvas bort!
    • Dalarna
Sätta samman obekanta påfåglar?
« skrivet: 17 feb-11 kl 17:39 »
I höstas skaffade jag en 8-årig påfågeltupp och två hönor som är hans döttrar på ca 2,5 år. Ena hönan flög iväg i januari och jag vet  inte om hon lever eller kommer tillbaka.
Jag skulle vilja ha en grupp på minst 5 påfåglar men gärna 7. Har försökt hitta någon som säljer påfågel hyfsat nära, men det är bara tuppar till salu. Så kom det ett unikt tillfälle att få en tupp på 2,5 år levererad till mig nu i helgen, vilket är ett gyllene tillfälle. Men jag är lite orolig att det kan bli bråk..
Funderar på att flytta alla 3 (min tupp + kvarvarande höna samt nya tuppen) till ett stall där alla hamnar på ny mark. De får tillgång till 2 hästspiltor men har ingen möjlighet till någon utegång. Eftersom båda tupparna är könsmogna är jag lite oroad.

Hur många hönor bör man ha i en grupp med 5 respektive 7 fåglar. Har sett i många parker att det bildats tupp-grupper utan hönor. Det hade också varit ett alternativ, men jag har fått för mig att det behöver finnas några hönor på gården för att tupparna inte ska dra iväg och leta höns på andra ställen (eftersom jag tänkt ha dem frigående)

Några tips?
Djurälskare med djur  hemma och på jobbet. Sedan så har jag ju också en underbar make och två busiga barn :)

Dolvis

• Östergötland
SV: Sätta samman obekanta påfåglar?
« Svar #1 skrivet: 18 feb-11 kl 01:26 »
När vi haft två könsmogna tuppar samtidigt har de slagits tills en lämnat gården. De som vi köpte vårt ursprungliga par av var med om samma sak. Jag är dock ingen påfågelexpert, utan detta är endast egna erfarenheter!

Om att sätta samman obekanta så har vi endast prövat att tillföra nya tuppar. En gång en könsmogen tupp till en ensam höna - vilket bara uppfattades positivt. En gång ett brödrapar på dryga året till en höna - dessa accepterade hon men behandlade dem som tonårsslynglar som skulle hållas kort till året därefter. Då ble vhon mer intresserad av att gå tillsammans med dem, varpå de slogs alltmer och den ena som sagt beslöt sig för att flytta. (Vi fångade dock in honom och höll dem åtskilda tills vi hittade ett nytt hem till honom.) Sedan har vi bara utökat med egna kycklingar och det har inte varit något problem första året med en unghöna, i år har vi ett antal tuppar också, och räknar med att det blir problem framöver när pappan inte längre betraktar dem som kycklingar utan hannar.

Bos Maria

• Livet är allt för kort för att slarvas bort!
    • Dalarna
« Svar #2 skrivet: 18 feb-11 kl 08:37 »
Tack för ditt svar.. Jag har hört lite olika om att det ibland går bra och ibland inte. Jag tror nog de får vara åtskilda tills snön töat bort och de kan vara ute. Jag ska ha påfåglarna på mitt jobb där det finns områden med skog, små sjöar och träd. Min tanke var att de kunde välja att gå på olika håll om de inte funkar ihop.
Men jag har tittat mycket på påfåglar i andra parker och har där sett grupper med många tuppar -fast det kan förstås vara innan de blivit könsmogna..
Hur tror ni det skulle gå att bara ha en grupp på 5 tuppar utan hönor? Jag tänker mig att de skulle vandra iväg på jakt efter hönor.

Finns det förresten någon förening eller liknande som man kan söka påfåglar igenom? Jag bor ju i Dalarna och de flesta påfåglarna till salu verkar finnas söder ut.
Djurälskare med djur  hemma och på jobbet. Sedan så har jag ju också en underbar make och två busiga barn :)

Dolvis

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 18 feb-11 kl 13:30 »
Föreningen Grodden har bla som målsättning att hjälpa till med kontakter mellan folk som har vissa sorters höns/djur och även transporthjälp etc. Du kan pröva att ta kontakt med någon i styrelsen där via hemsidan. Dock är de flesta medlemmar baserade i östergötland och småland, men jag har för mig att det fanns medlemmar med på senaste hönsbytardagen från värmland tex, så det kan vara värt ett försök. 
http://www.grodden.dinstudio.se/news_1.html

Dela detta:

* Inloggade just nu

520 gäster, 3 användare (1 dolda)
-kaja-, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser