I höstas skaffade jag en 8-årig påfågeltupp och två hönor som är hans döttrar på ca 2,5 år. Ena hönan flög iväg i januari och jag vet inte om hon lever eller kommer tillbaka.
Jag skulle vilja ha en grupp på minst 5 påfåglar men gärna 7. Har försökt hitta någon som säljer påfågel hyfsat nära, men det är bara tuppar till salu. Så kom det ett unikt tillfälle att få en tupp på 2,5 år levererad till mig nu i helgen, vilket är ett gyllene tillfälle. Men jag är lite orolig att det kan bli bråk..
Funderar på att flytta alla 3 (min tupp + kvarvarande höna samt nya tuppen) till ett stall där alla hamnar på ny mark. De får tillgång till 2 hästspiltor men har ingen möjlighet till någon utegång. Eftersom båda tupparna är könsmogna är jag lite oroad.
Hur många hönor bör man ha i en grupp med 5 respektive 7 fåglar. Har sett i många parker att det bildats tupp-grupper utan hönor. Det hade också varit ett alternativ, men jag har fått för mig att det behöver finnas några hönor på gården för att tupparna inte ska dra iväg och leta höns på andra ställen (eftersom jag tänkt ha dem frigående)
Några tips?