Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vem-vet-hur bygga-Svett hydda  (läst 7588 gånger)

wedjat

• Södermanland
vem-vet-hur bygga-Svett hydda
« skrivet: 16 feb-11 kl 22:36 »
Hej.E d nån som vet hur jag kan bygga en svett hydda av enbart naturmaterial?

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: vem-vet-hur bygga-Svett hydda
« Svar #1 skrivet: 16 feb-11 kl 22:42 »
Det är väl bara att täcka en ställning av ex pil med fällar och värma upp stenar i en brasa utanför. :)

Just_me

• Småland
« Svar #2 skrivet: 16 feb-11 kl 23:15 »
Jag vet inte hur man bygger en men vill bara varna för att bada svetthydda ensam :(
Min syster var visserligen i en grupp men han som höll i den hela vägrade släppa ut henne ur svetthyddan när hon drabbades av panik.
Hon svimmade och landade över stenarna. Det krävdes hudtransplantationer och en längre sjukskrivning och hon fick stora ärr för livet.

Nu kanske du är jättevan "badare" men kanske andra mindre vana som vill bygga en själv :)

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #3 skrivet: 16 feb-11 kl 23:43 »
Vilken idiot!!!!!!!!!!! :o

Förmodligen var den för tät och syrehalten började sjunka (har din syster astma?), annars är det snarlikt en bastu.

Just_me

• Småland
« Svar #4 skrivet: 16 feb-11 kl 23:56 »
Vilken idiot!!!!!!!!!!! :o

Förmodligen var den för tät och syrehalten började sjunka (har din syster astma?), annars är det snarlikt en bastu.

Ja, hon har astma. Han som höll i det hela gjorde på sin hemsida reklam just för att det var lindrande mot astma och så förstås stress. Var nå speciella örter han brände och så.
Det här var på Island. Så han kommer aldrig kunna sälja en sån där kurs igen. Alltid nått :/

Gronavagen

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 17 feb-11 kl 00:17 »
Blir arg när jag tänker på det (har astma själv). Att man kan göra reklam på detta som någon behandling (jag klarar inte ens av värmefläkten i bilen) dessutom bränna örter i en tät miljö.....saknar ord!

Just_me

• Småland
« Svar #6 skrivet: 17 feb-11 kl 00:20 »
Blir arg när jag tänker på det (har astma själv). Att man kan göra reklam på detta som någon behandling (jag klarar inte ens av värmefläkten i bilen) dessutom bränna örter i en tät miljö.....saknar ord!

Ja, det är väl bara inse att alternativa metoder lockar allt fler. Speciellt folk som inte får hjälp inom vanliga vården. SPECIELLT när det gäller stress/ångest/utbrändhet.
Men alla är ju inte ute efter att hjälpa. Hycklare finns på alla områden där det kan tjänas pengar. Vilket är allra mest tragiskt med tanke på hur många det finns i världen som VILL och KAN hjälpa.

Gronavagen

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 17 feb-11 kl 00:31 »
Tar inget betalt för mitt råd till din syster......be henne börja simma och då med simtekniken att andas ut under vattnet (som tävlingssimmare), det om något ger en starkare andningsmuskler så man har mer tid på sig till akuten.

Just_me

• Småland
« Svar #8 skrivet: 17 feb-11 kl 01:28 »
Tar inget betalt för mitt råd till din syster......be henne börja simma och då med simtekniken att andas ut under vattnet (som tävlingssimmare), det om något ger en starkare andningsmuskler så man har mer tid på sig till akuten.

Oj, den tekniken har jag aldrig hört talas om! Ska definitivt tipsa henne om det!
Har själv ansträngsningsastma och svårt att komma ihåg att andas när jag blir nervös. Och behöver träna. Man kanske ska börja simma själv :)

En ursäkt också för OT. Det är lätt att spinna vidare när man väl börjat prata om nått!

Har googlat lite och det verkar finnas kurser i att bygga svettkåtor. Hittade inget hundra konkret dock.

wedjat

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 21 feb-11 kl 20:42 »
Hej,va kul att så många har skrivit.För många år sedan var jag med i Uråsa i Småland på en svetthydde cermoni,en Indian som heter Manitonquant höll i svetthyddan,d var mycket angenämt,när d blev för varmt sa han åt oss att vi skulle gå ut å ta luft och om vi ville kunde vi komma in igen,så länge d passade oss kunde vi hålla på att gå ut å in,han berättade Indian berättelser.Den svetthyddan bestod av trasmattor på utsidan men jag vet inte hur den var byggd i grunden.Att lägga vidje-pil bara så där kan ju inte hålla såvitt jag kan tänka mej.Konstruktionen måste ju stå på fast mark,utan att vingla.Annars som sagt e d ju livsfarligt att vistas där inne.Eftersom d finns glödheta stenar i mitten av svetthyddan.En grop var utgrävd i mitten av hyddan,dom stenarna hade varit i elden straxt utanför hyddan, sen fick jag gå in med stenarna å lägga dom i gropen.E d nån här som har den stora boken om hur en kan bygga olika urtidshus?Den fanns här på Alternativ för försäljning för några år sedan.För där kan den säkert vara med i beskrivning.En männska ska "inte"finna sej i" vad en annan männska säger om en känner att en måste göra på sitt eget sätt,där måste vi vara förnuftiga själva,å i annat fall "stånga"oss ut!Ingen annan än en själv kan känna d vi känner så vi måste stå på oss i alla väder.Ingen får "tvinga"nån till nåt annat än d vi själva vill.D e en regel som måste följas anser jag.Usch vilken hemsk upplevelse hon måste ha haft.Men som sagt d finns galningar.Jag hoppas verkligen att han inte får göra nån svetthydde cermoni igen,usch!Jag ska kolla, hörde talas om nåt gammalt sätt att inhalera nåt som ska hjälpa asmatikern att andas lättare,även bra mot anfall.

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #10 skrivet: 21 feb-11 kl 21:48 »
Japp, leker baklängesingenjör igen...

Som jag förstår det handlar en "sweat lodge" om en sorts bastu. En kupol är en bra form för en bastu eftersom den har en liten yta jämfört med volymen inuti. Ju större ytan är desto svårare är den att hålla varm. "Duken" som läggs över kupolen ska hålla den varma luften kvar inuti kupolen. Stommen till kupolen ska byggas tillräckligt stark för att kunna bära vikten av "duken" även när denna blir fuktig. En geodetisk kupol vore nog det lättaste sättet att bygga, men antagligen också den mest komplicerade. Ändå finns den nog en hel drös av konstruktioner som blir tillräckligt starka, även med enkla material.  Ingången ska placeras lågt, gärna helt under kupolen eftersom värmen stiger. Man ska kunna skicka in heta stenar utan att släppa ut allt för mycket av den uppvärmda luften.

Även om en svetthydda rent tekniskt är en bastu så är nog de spirituella upplevelserna annorlunda. Där behövs helt andra former av analys och syntes. ...som jag helt struntar i nu.

En inbitet bastuälskande invandrad finne hade med sig en primitiv bastu när han cyklade genom landet. Om jag minns rätt byggde han kupoler av grenar som han sen täckte med den presenning han hade med sig på cykeln. Han avslutade sin cykelresa med ett bastubad vid treriksröset, tror jag.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

bua

« Svar #11 skrivet: 23 feb-11 kl 20:01 »
Det behövs fyra tunna slanor helst av pil, vide eller asp som sticks ner i marken i en fyrkant. Sen böjs de ihop på mitten och binds fast. Därefter trär man slanor längs med konstruktionen (men lämna en öppning där man kan krypa in) ett varv eller två. Dessa binds fast i de lodräta slanorna. Moder Jords revben är på plats! Konstruktionen blir mycket stabil. Vill man att den ska hålla flera år är det en fördel att barka slanorna. Personligen föredrar jag yllefiltar att täcka med, vid regn eller stark kyla även en pressening ovanpå filtarna.
Innan man binder ihop alltihop gräver man ur en rundel i mitten. Är man medicinperson /shaman etc använder man det utgrävda till ett altare utanför men eftersom du inte vet hur man gör så lär du inte vara utbildad och då behöver du inget altare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser