Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  plantera vin i växthuset  (läst 2972 gånger)

solspjut

• Gäst
plantera vin i växthuset
« skrivet: 16 feb-11 kl 16:17 »
Vill plantera en vinstock i mitt lilla (11kvm) växthus. Är det någon som kan komma med sorttips? Jag är ute efter goda (och helst många) ätbär. Jag bor i zon 4.
Går det bra att sätta den i ett norrhörn av växthuset? Det finns möjlighet till antingen markbädd eller stor kruka.

mvh /Ella

Cyklisten

• Gäst
SV: plantera vin i växthuset
« Svar #1 skrivet: 16 feb-11 kl 16:53 »
Jag vet inga sorter, men vin ska tydligen planteras i marken, så att rötterna kan söka sig djupt ner och alltid finna vatten. Förresten får du säkert planteringsråd där du köper den.

Jan lindgren

« Svar #2 skrivet: 17 feb-11 kl 09:33 »
Hej!
Mina erfarenheter från zon 2 är att bara Sukribe och Zilga är helt härdiga utomhus här. Sukribe är grön- gul och mycket söt, Zilga är blå med mera smak. Vill du vara absolut säker på att det ska fungera så välj en av dem. Vanessa är en god kärnfri växthussort. Det finns massor av sorter om man är road av att experimentera.
MVH
Jan

Kersthin

• Häxa inom Siljansringen.
    • Dalarna
    • http://oxbacken.de
« Svar #3 skrivet: 17 feb-11 kl 09:56 »
Vi har en vinstock i vårt växthus! Köpte stocken hos en lokal handlare, och tog en som var härdig till zon 8. Blå druva med kärna, min make tycker den är sur, men jag tycker om den, söt/syrlig. Och vi har haft den i tre år, växer så den knakar. Där jag bor har vi mellan zon 6-9 beror lite på var i trädgården!
Lycka till
Var rädd om Moder Jord, behandla henne väl, och du får tusenfaldt igen. :)

solspjut

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 feb-11 kl 21:19 »
Tack för svaren!
Ska bli spännande när det är dags att gå till plantskolan. Ska nog försöka satsa på något säkert kort. Markbädd blir det. Jag kanske rent av byter ut jorden mot sand och gräsklipp á la Åkerstedt i år. Det bör väl förbättra oddsen att det  ska lyckas.
Hälsningar Ella

Dela detta:

* Inloggade just nu

582 gäster, 2 användare (1 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser