Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Låna mark av kommunen!  (läst 1637 gånger)

ErosOchFlickorna

• Uppland
Låna mark av kommunen!
« skrivet: 16 feb-11 kl 09:57 »
Hej! Lite undringar!
Jag har frågat kommunen om att ev låna mark av dom till mina får.
Vad jag vet så har folk i andra kommuner fått hjälp med stängsling både praktiskt och ekonomiskt.
Nu frågar kommunen om jag ska stängsla in själv. Vad kan man egentligen "begära"? Vet inte riktigt hur jag ska lägga fram allt.
Och hur blir det med stöden?
Hur många hektar är lämpligt för 10-15 får?

Och en annan fråga. Visst krävs det någon annan typ av registering när man överstiger 10 får?
Har hört något om det men hittar det ingenstans på jordbruksverkets hemsida.

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Låna mark av kommunen!
« Svar #1 skrivet: 16 feb-11 kl 10:13 »
Produktionsplatsnummer och registrering krävs när man överstiger noll får.

ErosOchFlickorna

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 16 feb-11 kl 10:15 »
Ja men det har jag .Men jag har hört något om att det krävs något mer när man överstiger 10 får. Men det kanske inte stämmer?

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 16 feb-11 kl 10:19 »
Kommunal mark och naturreservat brukar betala för att få marken betad. Jag vet kommuner som betalat 4,50:-/tacka och dag för betningen.
Sett ur det perspektivet borde du inte stå för stängslingen själv...
Sen är det ju annorlunda om du får "låna! mark av kommunen som de inte har behov av att du betar, då kan man inte kräva stängsel och betalning.
Det är vikitgt i detta sammanhang om du får ansöka om EU-bidrag på marken, du får fråga kommunen om detta. Det kan vara så att de inte gillar det :'( EU-bidragen är trots allt det som gör att fårskötsel kan gå med någon sorts vinst)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser