Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inkomst på grönsaker  (läst 30784 gånger)

LeMo

• Närke
SV: Inkomst på grönsaker
« Svar #20 skrivet: 18 feb-11 kl 15:50 »
När jag har läst en hel del trådar här under det här året jag varit här så har jag set mycket misförstånd i trådarna. Så det var det jag ville undvika med att hänvisa till att det fins annat bra utbildningsmatial. Men det verkar inte vara tillåtet att tycka att det fins det på denna sida.
Så jag ska göra mit bästa att låta bli att komentera saker o ting här. Anars så är det risk för att en o annan vaknar från sinna drömmar o det vore ju dumt.

LeMo
Eko-Grönsaksodlare med inriktning på torghandel året runt.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #21 skrivet: 18 feb-11 kl 16:49 »
När jag har läst en hel del trådar här under det här året jag varit här så har jag set mycket misförstånd i trådarna. Så det var det jag ville undvika med att hänvisa till att det fins annat bra utbildningsmatial. Men det verkar inte vara tillåtet att tycka att det fins det på denna sida.
Så jag ska göra mit bästa att låta bli att komentera saker o ting här. Anars så är det risk för att en o annan vaknar från sinna drömmar o det vore ju dumt.

LeMo

jag gillar att drömma... det är det som gör livet roligt!!!

kunskap är kunskap oavsett nivå       personliga erfarenheter och misstag är värt så mycket mer än en bok.

mvh

jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #22 skrivet: 18 feb-11 kl 18:46 »

LeMo

Jag föreslår tvärtom att du kommenterar det du tycker är missförstånd, så blir det tydligare vad du menar. Oftast är det bästa sättet att göra inlägg i forumet. Det finns rätt många här som uppskattar kunskaper.

louise

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 19 feb-11 kl 21:26 »
LeMo - jag undrar hur många timmar ni lägger på ogräsrensning resp skörd per hektar. Och hur många ni är, alltså, om det bara inte går att hinna på en person utan att flera måste jobba samtidigt. Och om du anställer folk, var hittar du folk som vill  rensa ogräs billigt? Vad betalar du dem?

Sen undrar jag om det går att ange hur många kilo per kvm du får, med några olika grönsaker som exempel.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #24 skrivet: 19 feb-11 kl 21:39 »
jag tror att det är jävligt svårt att tjäna pengar på grönsaker på så liten yta... ska det bli några pengar får man satsa på något exlusivt och udda..med kort skördetid/lagringsmöjlighet då blir det genast jobbigt..MYCKET ARBETE...och allt måste säljas omgående... ska man odla nåt som är hyfsat lätt typ potatis morötter kålrötter och sånt så är det en jädra konkurrens..ska du satsa på ekologisk odling så kommer du att ha massvis med jobb och ogräsrensning... tror inte att det är en bransch du ska satsa på stabon :P.. plantera bärbuskar i fina rader och ordna självplockning eller nåt istället..
Fjäderfän och kaniner

Jonte76

• -
« Svar #25 skrivet: 19 feb-11 kl 22:05 »
  Oj det är inte lätt att svara på en sån sak . det blir oftast en glädjekalkyl tyvärr . har varit med o odlat 10 ha frilandgurka    1 ha kan ge allt från noll  kg 2010 till många ton ,  kan va ogrärent  ingen kostnad men är det ogräs  80 th rensjobb o sen 80th igen Allt bror på  :)  blir det svamp o är ekologiskt = allt borta     o är det mycket ogräs o fel tid kan det ta över 100th 1 ha

louise

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 19 feb-11 kl 23:16 »
Grimbart - på vad grundar du dina tankar? De går emot det mesta jag lärt mig.

Det är brist på ekologiska grönsaksodlare. Rensa ogräs tar inte så lång tid om man marktäcker och flammar. Att plantera ett ha med bärbuskar kostar sisådär 300.000 bara i plantor.

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #27 skrivet: 19 feb-11 kl 23:32 »
Stabon:
Jag skulle vilja rekommendera att du slog en signal till Röcklingers i Lärbro.
Dom odlar en del grönsaker, på friland och i växthus.
De har en intressant lösning på bevattning med ett uppbyggd damm, som jag tror att dom odlar kräftor i också.
De blev utsedda till Sveriges bästa lantbruksföretag av LRF och fick nått pris av Föreningssparbanken tror jag det var.
http://www.rocklingers.se/
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

louise

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 19 feb-11 kl 23:38 »
Oki, ska kolla, tack:-)

Hade också en fundering på kräftor, men det får komma långt senare isåfall.

Existens?

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 20 feb-11 kl 10:02 »
Jag tar gärna del av den informationen. Satte ca 1000st plantor förra året på 0,3ha. Vad bör jag tänka på nu i vår gällande gödsel, fiberduk, rensning mm?

Jag har räknat med ca 1 kg bär per planta som mest det andra och tredje året. Är det orimligt på en ekologisk odling?

Första gången jag satte jordgubbar så var det 10 000 plantor på 0,5 ha. ( du har satt lite glest? ) Den biten gav år två ca 6000 liter, och då var det ett totalt misslyckande, där kvickroten växte metrhög över hela biten, och folk kröp fram letande efter bären. Men det var rena fina bär, Sephyr, och folk var nöjda och glada, vi tog också bara 5 kr/litern.  Man brukar ju räkna med 1 liter per planta och säsong, alltså 0,5 kg.
Ogräset är ju helt klart det som är största problemet i en ekoodling, värre också eftersom det är en flerårig gröda, kvickroten får ju gott om tid att växa till. 
Så ett absolut fritt land från början och sen hålla efter ogräset precis hela tiden, det är mitt råd.  Skulle jag försöka med ekojordgubbar igen så blev det helt klart odling på plastlist med droppbevattning. Jag var på studiebesök på en sån odling, och det var fantastiskt vilken skillnad.
Flammning och borstning i all ära, men enkelt att få det bra är det inte.
Se till så du får bär-breven från lst, Kirsten Jensen, då får du också tips om fältvandringar att åka på, det är alltid nyttigt att se hur andra har gjort.
Vad tänker du gödsla med? Det behövs ju framförallt fosfor och kalium men även en del kväve för att du ska få bra skörd och fina bär.
Vilken sort har du planterat?

Jan lindgren

« Svar #30 skrivet: 20 feb-11 kl 10:19 »

Att plantera ett ha med bärbuskar kostar sisådär 300.000 bara i plantor.

Hej!
Antingen så sätter du buskarna för tätt eller annars har du fel inköpsställe.
MVH
Jan

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 20 feb-11 kl 10:52 »
Sen undrar jag om det går att ange hur många kilo per kvm du får, med några olika grönsaker som exempel.

http://gullringe.se/Lantmannens%20bok/skord.shtml

louise

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 20 feb-11 kl 11:42 »
Jan - det är antagligen fel inköpsstsälle;) Har använt Jordbruksverkets rådgivningsskrifter för hur många plantor där ska vara, men jag hade faktiskt inte alls någon bra prisuppgift.

Har du tips på var man kan köpa bärplantor för professionell odling? Jag fick tag på konsumentpriser, och jag hoppas att det finns nåt vettigare för yrkesfolk.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #33 skrivet: 20 feb-11 kl 12:41 »
Första gången jag satte jordgubbar så var det 10 000 plantor på 0,5 ha. ( du har satt lite glest? ) Den biten gav år två ca 6000 liter, och då var det ett totalt misslyckande, där kvickroten växte metrhög över hela biten, och folk kröp fram letande efter bären. Men det var rena fina bär, Sephyr, och folk var nöjda och glada, vi tog också bara 5 kr/litern.  Man brukar ju räkna med 1 liter per planta och säsong, alltså 0,5 kg.
Ogräset är ju helt klart det som är största problemet i en ekoodling, värre också eftersom det är en flerårig gröda, kvickroten får ju gott om tid att växa till. 
Så ett absolut fritt land från början och sen hålla efter ogräset precis hela tiden, det är mitt råd.  Skulle jag försöka med ekojordgubbar igen så blev det helt klart odling på plastlist med droppbevattning. Jag var på studiebesök på en sån odling, och det var fantastiskt vilken skillnad.
Flammning och borstning i all ära, men enkelt att få det bra är det inte.
Se till så du får bär-breven från lst, Kirsten Jensen, då får du också tips om fältvandringar att åka på, det är alltid nyttigt att se hur andra har gjort.
Vad tänker du gödsla med? Det behövs ju framförallt fosfor och kalium men även en del kväve för att du ska få bra skörd och fina bär.
Vilken sort har du planterat?

OK.

Jag har pratat med Elof i Vara som odlar professionellt. Han sa att jag skulle sätta 3-4 plantor per meter och ca 1,2 m emellan raderna. Han räknade ut att jag behövde ca 1000 plantor på 400 kvm. Nu har jag dock lämnat en hel kant utanför jordgubbarna så jag ska kunna harva med traktor och därmed kunna hålla ogräset utanför jordgubbslandet. Mellan raderna tänkte jag harva med hästen.

Gödsel är jag lite osäker på... har egentligen bara stallgödsel från get, häst och kanin (blandat) och sen får jag komplettera med köpegödsel.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #34 skrivet: 20 feb-11 kl 12:42 »
Jan - det är antagligen fel inköpsstsälle;) Har använt Jordbruksverkets rådgivningsskrifter för hur många plantor där ska vara, men jag hade faktiskt inte alls någon bra prisuppgift.

Har du tips på var man kan köpa bärplantor för professionell odling? Jag fick tag på konsumentpriser, och jag hoppas att det finns nåt vettigare för yrkesfolk.

Olssons frö säljer iaf blåbärsbuskar för professionell odling. Tar ca halva priset mot trädgårdsbutiker iaf.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

louise

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 20 feb-11 kl 13:06 »
Ah, men det kanske är ett riktpris på ett ungefär hos alla, halva priset mot konsumentpriserna? Nån som vet mer?

Just idag denna soliga positiva morgon är tanken 2,5 ha med 5årig växtföljd, med grönsaker och 3-4 bärsorter, plus en sisådär 1000 höns. Fast räkna på det hönshusbygget, arbetsåtgång m.m. förtränger jag denna fina soliga söndag;)

Existens?

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 20 feb-11 kl 14:03 »
Jag har pratat med Elof i Vara som odlar professionellt. Han sa att jag skulle sätta 3-4 plantor per meter och ca 1,2 m emellan raderna. Han räknade ut att jag behövde ca 1000 plantor på 400 kvm.

Okej..men har du planterat 400 m2 så är det ju då 0,04ha.. 0,4 ha är ju 4000 m2.. Så då stämmer det ju.

1,20 mellan är nog bra om du ska hästhacka, annars kan man gott gå ner till 1 meter, det är ju bra att få så mycket bärväxter som möjligt per yta.

Jan lindgren

« Svar #37 skrivet: 20 feb-11 kl 15:40 »

Hej!
Vill du köpa i Sverige så kan du kolla Elitplantstationen i Balsgård. Det billigaste är förmodligen Holland. De brukar vilja ha beställningen året innan leverans. Priset är alltid beroende på hur många plantor du beställer. Det går bra att söka på nätet efter grossister. Vissa grossister har höga priser men ger stora rabatter vid stora beställningar.
Olssons Frö levererade bra blåbärsplantor förra året. Plantorna är tvååriga så det tar några år innan det blir stora skördar.
Det är vissa risker med bärbuskar. Man vet aldrig hur marknaden utvecklar sig och buskar ska stå länge. Det är lättare att byta grönsakssorter mellan åren.
MVH
Jan

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #38 skrivet: 20 feb-11 kl 15:59 »
Okej..men har du planterat 400 m2 så är det ju då 0,04ha.. 0,4 ha är ju 4000 m2.. Så då stämmer det ju.

1,20 mellan är nog bra om du ska hästhacka, annars kan man gott gå ner till 1 meter, det är ju bra att få så mycket bärväxter som möjligt per yta.

Men åkern jag har planterat på är 0,3 ha. Saken är att jag köpte plantor för att plantera 400kvm men det tog upp hela åkern på 0,3ha med det plantavståndet och radavståndet...

Existens?

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 21 feb-11 kl 07:47 »
Men åkern jag har planterat på är 0,3 ha. Saken är att jag köpte plantor för att plantera 400kvm men det tog upp hela åkern på 0,3ha med det plantavståndet och radavståndet...

Ok..hmm, nånting stämmer inte.. :)

Om du tänker dig ett hektar som en fyrkant, 100 x 100 meter. Då får det plats 83 rader i sidled med 1,2 m mellan.. Varje rad är 100 meter, och med 3 plantor per meter så blr det alltså 300 plantor per rad. 83 x 300 = 24900 plantor.  Och det är det man brukar räkna, ca 25-30 000 plantor per ha.

Dela detta:

* Inloggade just nu

605 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser