Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inkomst på grönsaker  (läst 30818 gånger)

louise

• Gäst
Inkomst på grönsaker
« skrivet: 15 feb-11 kl 01:18 »
Läste igenomen gammal tråd där någon nämnde en omsättningpå 200.000 /ha för grönsaker. Det skulle ha varit ovanligt mycekt, eftrsom odlaren bara gör exklusiva grönsaker och dessutom  bor i Skåne.

Men Jordbruksverkets  kalkyler ger ca 250.000 i VINST per hektar. För helt vanliga olyxiga grönsaker.

VAd är rimligt? Nån som har erfarenhet?

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: Inkomst på grönsaker
« Svar #1 skrivet: 15 feb-11 kl 07:37 »
bra fråga... jag hänga på...
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

tench

• -
    • Solrot
« Svar #2 skrivet: 16 feb-11 kl 21:08 »
Hm. Vilka kalkyler tittar du i egentligen? De bidragskalkylerna jag sett har ett täckningsbidrag på 0.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #3 skrivet: 16 feb-11 kl 21:09 »
Jag är också nyfiken på vilka kalkyler du hittar  :D kan du länka?
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #4 skrivet: 16 feb-11 kl 22:07 »
Jag är också nyfiken på vilka kalkyler du hittar  :D kan du länka?

Hittade själv, men enligt JBV-kalkyl för ekologiska morötter, buntmorötter, sättlök, buntlök mm  är ju TB = 7120 kr - samkostnader = 0 dvs ingen förtjänst alls

Eller?

http://www2.jordbruksverket.se/blanketterochtrycksaker.4.29d7ece3112034569ed800049.htm?category=VBG4&item=JO08:25#iiJO08:25
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Jan lindgren

« Svar #5 skrivet: 16 feb-11 kl 22:07 »
Hej!
Jordbruksverket har gett ut en skrift i ämnet.
Johan Ascard, Bengt Håkansson, Marcus Söderlind: Ekonomi - Kalkyler för odling av grönsaker på friland.

Exempel på priser du måste få ut för att få en lön men ingen vinst. Gäller "ekologisk" odling.
Morot  13,03 kr/ kg
Lök      17,46 kr / kg
Broccoli 49,40 kr / kg
Vitkål    11,67 kr / kg

Jag har en kompis som odlar grönsaker i liten skala men han får aldrig ut dessa priser. Vinsten ligger i att servera kaffe till kunderna och att sälja upplevelser.
MVH
Jan

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #6 skrivet: 16 feb-11 kl 22:10 »
Hej!
Jordbruksverket har gett ut en skrift i ämnet.
Johan Ascard, Bengt Håkansson, Marcus Söderlind: Ekonomi - Kalkyler för odling av grönsaker på friland.

Exempel på priser du måste få ut för att få en lön men ingen vinst. Gäller "ekologisk" odling.
Morot  13,03 kr/ kg
Lök      17,46 kr / kg
Broccoli 49,40 kr / kg
Vitkål    11,67 kr / kg

Jag har en kompis som odlar grönsaker i liten skala men han får aldrig ut dessa priser. Vinsten ligger i att servera kaffe till kunderna och att sälja upplevelser.
MVH
Jan

Det förklarar kalkylen... tänkte lite fel först.. men som sagt det är inte lätt att få ut de kilopriserna!

LeMo

• Närke
« Svar #7 skrivet: 17 feb-11 kl 12:50 »
Vad det gäler omsätningen per Ha så går det att omsätta 200 000 o lite till om man har en väldigt fin o välsköt odling men det kräver rätt så mycket arbetstid om man inte har en efektiv hantering.
När det gäler kilopriserna så kan de kanse vaea svårt att få ut de av en grosist men säljer man deräkt butik så ska man liga där någon stans o säljer man deräkt konsument via gårdshandel eller torghandel så ska man liga en bit högre änars så ger man bort varorna o har ingen möjlighet att få ekonomi på odlingen.

LeMo
Eko-Grönsaksodlare med inriktning på torghandel året runt.

Existens?

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 17 feb-11 kl 13:21 »
Det man inte får glömma är bara att ju mer man ska sälja själv= mer tid går åt till det, dvs tid som försvinner från odlandet.  Grossister kanske betalar lite mindre, men att bara få iväg ett lass åt gången och slippa bry sig mer, är inte så tokigt så man inte ens tar det i beaktande.
Affärer blir ju då ett mellanting. 
Att stå på torg är jag inte så övertygad om är en god ide, möjligen om grönsaksalndet är fullt av litauer som rensar ogräs samtidigt. Att annars stå 6 timmar på ett torg och kanske sälja 4 knippe morötter, medan odlingen får klara sig själv, skulle åtminstone för mig vara mer än lovligt stressande.

LeMo

• Närke
« Svar #9 skrivet: 17 feb-11 kl 14:10 »
Det här med hur man säljer sinna varor ska man fundera på innan man börjar odla om man har tillgång till en grossist i sin närhet som kan betala för mervärdet som småskaligt producerade varor har eller om de betalar efter prislistan som säts på aktoion i helsingborg?
Det här med att sälja deräkt till slut kund passar inte alla o det gäler att ta ut ett pris som även täker den mertiden man har för den försäljningen.
Jag har det rätt så privilegerat som bor inte jätte långt från en lite halvstor stad som Örebro är.
Sen tar det några år att bygga up en kundkrets så man får up en omsätning med. Men vill man som vi här jobba med ett bret sortimänt så är de flesta grossister inte intreserade av lite mindre av många grödor.
Kan tilläga att jag inte använder inporterad arbetskraft överhuvudtaget o vi har hållit på sen 95 i yrkesmäsig skala nu är det 5 Ha frilandsgrönsaker, 2,5 Ha potatis o 600m2 växthus o ca 80% av den produktionen säljs via torget resten till en skola o lokala butiker.
Torgförsäljningen är inte var dag på vinterhalvåret bara lördagar på sommaran även onsdag
så under visa tider av sesongen så kan det känas att man skulle göra bätre nytta hemma men då får man försöka villa rent fysiskt för torget är ju lite mindre fysiskt krävande än jobbet hemma i landena.
Det gäler o hålla extremt hög kvalite på varorna med kunden ska komma tillbaka nästa gång o säga att de inte har ättit något godara då har man lykas med det man säljer.

LeMo

louise

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 17 feb-11 kl 14:15 »
Förstår att ni inte fattar vilka kalkyler jag tittat på! Det tog tid för mig att upptäcka att de bakat in lönekostnader/arbetskostnader lite här och där och lagt det som en utgift i företaget.

Men med enskild firma blir inte din egen lön en faktura som ska betalas. Inte ens om man har ett AB framgår det av kalkylerna hur mycket lön man får ut, den är utpluttad överallt i tabellerna. Alltså är där mycket mer kontanter över än vad som framgår av kalkylerna. Och de kontanterna är vinsten som man sen tar ut i lön.

Tex är kostnad för torgförsäljning i huvudsak en lönekostnad i deras beräkning, inte alls hyra av torgstånd, transport m.m. De har också en post som heter.. arbetskostnad eller nåt sånt, som är en rätt rejäl summa.

louise

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 17 feb-11 kl 14:18 »
Ok, men det där fattar vi väl allihop, skillnaden mellan sälja direkt, grossist eller butik?

Jag är mest intresserad av vad ett hektar ekologiskt kan ge i kontanter efter att produktionskostnader och säljkostnader är betalda, alltså när fakturorna är betalda, vid direktförsäljning till kund.

LeMo

• Närke
« Svar #12 skrivet: 17 feb-11 kl 14:34 »
Ja vet vilka kalkyler du har framför dig men tyvär så har jag den pärmen utlånad så jag kan inte kolla exakt vad som menas med vilka kostnader.
Vad det gäler vad som blir kvar när kostnaderna är betalda kan variera väldigt mycket beror på vad man odlar o om det är det som är kvar innan du har fåt ut din lön eller ej men du ska inte räkna med att du kan ta ut en normal lön per timme.
Jag brukar säga att jag överlever på odlingen men jag äter ju biligt med.

LeMO

Existens?

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 17 feb-11 kl 16:03 »
Ja, lönen är inbakad i kalkylerna, det är därför dom slutar på 0 allihop. Det man får undersöka innan man tar för givet att allt som är uppsatt som arbetskostnad går till en själv, är ju om det är praktiskt möjligt att få alla dom timmarna själv.

louise

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 17 feb-11 kl 17:37 »
Kan vi återgå till den ursprungliga diskussionen? Alltså - vad får man över efter att fakturor är betalda? Sen är det väl upp till var och en att avgöra om man tycker det ger en lön man är nöjd med eller inte. Och om man vill slita häcken själv eller dela den med någon anställd.

LeMo

• Närke
« Svar #15 skrivet: 17 feb-11 kl 18:30 »
Vad det blir över till lön efter att fakturorna är betalda är omöjligt att ha en upfatning om innan man satt sig ner o räknat på den tänkta odlingen för det är så otroligt många parametrar som är olika från ena företaget till det andra. ex hur är makaniserings graden o vad har man för kostnader för maskinerna man har o bevatnings utrustningen som kan vara aktuel. Så det är helt omöjligt att ha en upfatning om det såhär.
Jag har svårt att ha en upfatning om det i mitt eget företag med endå har ju jag koll på minna fasta kostnader sen är det väder som kan spela in på många sätt.
Men hör av dig så kanse det går att vända o vrida på dinna odlingsförutsätningar lite mer.

LeMo

louise

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 17 feb-11 kl 20:12 »
Ja, jag räknar inte med ett universellt exakt svar och min fråga, och den gäller inte alldeles exakt mitt företag. Jag tänkte mig mer att ni som visste nåt, har erfarenhet, fördjupat er i i kalkyler mer än mig odyl, skulle vilja dela med er av era erfarenheter.  Tex beskriva lite kort brutto, nettovinst, försäljningskanal och mekaniseringsgrad. Så kan folk använda den här tråden till att få lite mer kunskap.

LeMo

• Närke
« Svar #17 skrivet: 18 feb-11 kl 10:15 »
Har man inte koll på dev. ekonomiska termer så är det bätre man söker kunskapen i grundkurs litratur för ekonmisk redovisning o företagsekonomi för det är så lätt att det blil misförstånd ifal man försöker förklara det här på ett enkelt set så det ger jag mig inte på.
När det gäler deverse andra termer så fins det mycket utbildnings matrial att söka i som är bra.
SJV har en hel del att av det som man kan ta del av över internet eller beställa hem för en human kostnad. För det är ju det första man ska göra när man börjar fundera på att gå från hobby till lite mer yrkesverksam odling. Har man lite koll på den teoretiska biten så är det lättare att förstå det mer praktiska jobbet o vilken betydelse olika åtgärder kan ha vid olika tid i odlingen.
Så kort o gott sök kunskap. Den här sidan i all ära men det är så mycket mer än vad som går att få in på ett diskutions forum som man bör ha koll på innan man börjar på med en lite mer yrkesinriktad verksamhet.

LeMo

Existens?

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 18 feb-11 kl 11:35 »
När du deltagit lite längre på detta forumet, så kommer du nog att förstå att vi försöker besvara varandras frågor och tankar efter bästa förmåga, LeMot.  Naturligtvis kan man söka kurser och utbildningar, men att ge det som ett svar i en diskussionstråd om grönsaksodling, tycker jag är både onödigt och tråkigt.

Att dela med sig av sina erfrenheter behöver inte bli på nationalekonomisk nivå. Att tala om vad man får för skörd, hur mycket jobb det kan vara och vad man får för det när det säljs, är inget komplicerat och går lätt att göra förståeligt.

Jag har mest en del erfarenhet från jordgubbar, och vore det aktuellt så skulle jag gärna dela med mig av den.

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #19 skrivet: 18 feb-11 kl 14:49 »

Jag har mest en del erfarenhet från jordgubbar, och vore det aktuellt så skulle jag gärna dela med mig av den.

Jag tar gärna del av den informationen. Satte ca 1000st plantor förra året på 0,3ha. Vad bör jag tänka på nu i vår gällande gödsel, fiberduk, rensning mm?

Jag har räknat med ca 1 kg bär per planta som mest det andra och tredje året. Är det orimligt på en ekologisk odling?

Dela detta:

* Inloggade just nu

518 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser