Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inkomst på grönsaker  (läst 30754 gånger)

tench

• -
    • Solrot
SV: Inkomst på grönsaker
« Svar #80 skrivet: 23 feb-11 kl 00:20 »
Är det inte relevant att räkna med skatter för att få fram några rimliga värden?
Momsen ligger på 12% för livsmedel, sen har vi inkomstskatt på ~30% och sociala avgifter på ~23%.

Jag har läst en kurs i trädgårdseknomi. Den var dessvärre mest trams. Har dock blivit rekommenderad boken "Gröna företag" av en plantskolist/egenföretagare. Siffrorna i den är utdaterade, men lär ge bra baskunskaper ifall man inte vet hur man utformar bidragskalkyler, budgetering, investeringskalkyler m.m.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

louise

• Gäst
« Svar #81 skrivet: 23 feb-11 kl 02:47 »
Eftersom vi pratar företagande utgår jag ifrån att alla siffror är utan moms, och att alla känner till att det är 55 % skatt på vinst i enskild firma. Pratar ni andra på nåt annat sätt?

Existens?

• Gäst
« Svar #82 skrivet: 23 feb-11 kl 07:09 »
Jag utgår tvärtom från att de flesta summor som nämns här är inklusive moms. Ofta nämns ju priser till kund, och då pratar man ju med moms.  Dessutom tycker jag just momsen är ganska ointressant när man säljer livsmedel, den praktiska momseffekten blir rätt låg, eftersom det är 12% på det man säljer, och allt man köper in, bensin, diesel, material osv.., har full moms. Det blir alltså inte alltid så mycket att betala in. 
Ett praktiskt exempel,  säljer man ägg för 30 kr/ kg, så ingår ca 3 kr moms. Till ett kg ägg går det åt 2,5 kg foder a´3 kr =7,50 + moms 1,87.      3-1,87 = 1,13 som alltså är den praktiska momsen på äggförsäljningen, inte så mycket att bråka om, tycker jag. Dessutom tillkommer ju strö och annat.

Det är samma sak med skatten, det är så individuellt vad man betalar i skatt, så det går inte att blanda in i diskussionen, det måste var och en sen se, utifrån sin egen sits.

pyromanen

• Gäst
« Svar #83 skrivet: 23 feb-11 kl 10:35 »

Ungefärlig inkomst är ca 150 000 kr på min odling,

Menar du att du säljer för 150 000 eller menar du att du har ett netto på 150 000 när dina kostnader har räknats av?  Om det är nettot är det ju riktigt bra och måste förutsätta att du haft mer eller mindre allt "infrastruktur" innan och inte har kostnader för inköp av traktor, redskap, bevattningsanläggning, marknadsstånd, växthus, lagerlokal, marknadsstånd mm.

tench

• -
    • Solrot
« Svar #84 skrivet: 23 feb-11 kl 11:53 »
Stabon,
jag har inte utgått ifrån att någon utgår ifrån någonting, om man säger så :)
Men visst är det så. Normalt brukar man dock som företagare räkna med lönekostnader när man räknar ut vinstresultat. Lönen är ju så att säga en kostnad för företaget.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Må gott \o/

anders 67

• Dalarna
« Svar #85 skrivet: 23 feb-11 kl 12:33 »
Menar du att du säljer för 150 000 eller menar du att du har ett netto på 150 000 när dina kostnader har räknats av?  Om det är nettot är det ju riktigt bra och måste förutsätta att du haft mer eller mindre allt "infrastruktur" innan och inte har kostnader för inköp av traktor, redskap, bevattningsanläggning, marknadsstånd, växthus, lagerlokal, marknadsstånd mm.

Jag säljer för ca 150 000,inte netto. Jag har ett jordbruk och mycket maskiner fanns redan på gården så där var jag ju gynnad.Jag har inget direkt lager utan allt säljs direkt under en begränsad tid.De första åren gick det knappt ihop med inköp av diverse saker=jobba gratis.Jag har hållit på några år nu och det är först  nu det känns som det ger någon utdelning och jag har fått en kundkrets.Tror att det är svårt att bara börja odla på våren och tro att man ska ha någon förtjänst på hösten.
Tänk på att dubblar man arealen så blir det väldigt jobbiga toppar i odlingen.När jag skrev att jag jobbade 2-3 timmar i snitt så blir det väldigt långa dagar vissa tider och är man då själv så kan det kännas väldigt jobbigt.
Och tänk på det här med odlingsplanering om man ska ha en försäljning under längre tid,jätte viktigt.
Första året  så sådde jag alldeles galet,för mycket för sällan vilket resulterade i alldeles för mycket sockerärtor i 14 dagar,utan sallad i 1 månad o.s.v
Och tänk på att folk köper mest morötter,potatis och lök.Det där lite udda är det du tjänar pengar på men det går inte åt några mängder.
Men som sagt var ,det funkar att odla grönsaker för mig just nu,började i tid strax innan närodlat blev lite populärare.Har en kundkrets och tycker att det går ihop sej ekonomiskt och så är det fruktansvärt roligt att odla också
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #86 skrivet: 23 feb-11 kl 17:55 »
Anders - ja, jag räknade visst fel, råkade stryka 3 nollor på din inkomst;)

Räknade 3 timmars jobb, 7 dagar i veckan i 6 månader=126 timmar. Inkomsten var 150.000-15.000 kr = 135.000 kr.
Så det blir ju faktiskt 1070 kr/timme före skatt. Jääävligt bra istället för uselt!

6 månader är ca 180 dagar. 3 timmar om dagen blir då 540 timmar.  (Det går mer än en vecka per månad).  Rätt "timinkomst" 250 kr/tim

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #87 skrivet: 23 feb-11 kl 20:06 »
http://www.austadgaard.com/

Kanske kan vara av intresse i sammanhanget.

tench

• -
    • Solrot
« Svar #88 skrivet: 24 feb-11 kl 01:45 »
Jepp, korta kulturer tycks ge lönsamhet.
Må gott \o/

Existens?

• Gäst
« Svar #89 skrivet: 24 feb-11 kl 07:05 »
http://www.austadgaard.com/

Kanske kan vara av intresse i sammanhanget.

Det var ju en enormt kaxig attityd mot kunderna...Inget tjafs om att kunden alltid har rätt.....

Nån som vet nåt aktuellt? Finns hon kvar? På hemsidan är ju inget nyare än 2006..

louise

• Gäst
« Svar #90 skrivet: 24 feb-11 kl 11:20 »
Vadå för kaxigt? Jag hittar inte...

Men hemsidan är usel, de hade behövt eu-bidraget på 20.000 man kan få för att göra en hemsida;)

Existens?

• Gäst
« Svar #91 skrivet: 24 feb-11 kl 12:07 »
Från deras hemsida...
Kunden ska godkännas av säljaren..
Hela säsongens inköp måste förbeställas senast 1 mars.. Men det är inte bindande, för vädret vet man ju inte hur det blir. Det är alltså bindande för kunden, men inte säljaren. Dom vill alltså inte riskera att behöva köpa in grönsaker om deras egen skörd slår fel.
Med såna krav på dom som ska köpa produkterna, skulle jag bra gärna vilja veta om det finns nån verksamhet kvar där idag.

Om vi skall kunna klara det måste vi även ställa "krav" på våra kunder
(grossister, restauranger, butiker). De kunder som Austad Gård godkänner
för leverans av sina produkter måste följa gårdens sätt att arbeta då det är
många produkter som är speciellt anpassade för Gourmérestauranger .

Austad Gård har rätt att kontakta slutkund för kontroll av berörda produkter, med hänsyn till kvalitet.

Kunderna måste förbeställa sina veckobehov för kommande säsong, senast 1 mars,
(veckobehovet är ej bindande, då man ej vet hur vädret blir under säsongen). Om man
ej inkommer med en preliminär lista innan föreskriven tid, kan vi
inte planlägga odlingen och kunden kan ej räkna med leverans
under säsongen
.

louise

• Gäst
« Svar #92 skrivet: 24 feb-11 kl 12:12 »
Ah. Men.. jag vet inte. Fina restauranger är uppbyggda runt det där, så det är inte säkert det är ett problem.

tench

• -
    • Solrot
« Svar #93 skrivet: 24 feb-11 kl 12:42 »
"kvalitet är en självklarhet och mina krav på kvalitet
innebär att jag har krav på mina kunder. Jag besöker dem för att se till
att de behandlar mina produkter på rätt sätt. Kunderna måste förbeställa
sina veckobehov för kommande säsong senast 1 mars, så att jag kan så efter
marknadens behov."

http://www.foretagarna.se/Global/Rapporter/2010/F%C3%B6retagsamhet%20i%20matlandet%20Sverige.pdf
Må gott \o/

Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser