Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klippning  (läst 2303 gånger)

Marleéne

• Jämtland
    • Fårskallarnas Ägg & Bacon Farm
Klippning
« skrivet: 12 feb-11 kl 22:01 »
Jag vet inte hur jag ska göra med det här med att klippa mina tackor.
De blev klippta hos förra ägaren i september innan de blev installade för vintern.

Min ursprungliga tanke var att jag skulle klippa dem i slutet på februari inför den kommande lamningen i slutet på mars.

Nu är ju problemen sådana att den ena tackan oväntat lammade redan den 2 februari och är med andra ord oklippt.
Eftersom hon var så långt gången så kan ju lika gärna de andra två också vara det, även om de inte ser ut att vara på gång de närmsta veckorna.

Problem 2 är att vi har det ganska kallt här och jag vill inte klippa för tidigt så att de inte klarar kylan. Vi har haft allt mellan +1 till -19 de senaste veckorna.

Så vad skulle ni göra? Ska jag klippa i slutet på månaden trots att jag inte vet när de resterande lammen kommer? Ska jag då även klippa tackan som har lamm? Eller ska jag vänta tills alla 3 tackor har fått sina lamm och klippa dem i april istället?

Det blev så svårt  :-\
Erika, Jämtland
Uppfödare av Ragdoll, Genbank Helsingefår & Klövsjöfår, Genbank Linderödsvin & Höns
http://www.amunra.se  http://lillgumman.blogspot.se/  http://www.amunra.se/eggbacon

bonnkärring

• livet är trevligt med en katt i knät
    • Medelpad
SV: Klippning
« Svar #1 skrivet: 12 feb-11 kl 23:26 »
kan du inte bara klippa dom vid juver och rumpan?
man skulle nog kunna bli botad från sina fel ,om man inte trivdes med dom
www.träsktrollet.com

signe

« Svar #2 skrivet: 13 feb-11 kl 10:20 »
Vi har kommit fram till att det som fungerar bäst för oss är att klippa vid installningen i oktober-november och på våren i maj. Att klippa i mars försökte vi i början men det kändes inte bra att hantera högdräktiga tackor, det var fortfarande kallt och dessutom hann ullen växa ut igen innan högsommaren. Det är också mycket lättare att klippa när vinterullen börjat "släppa" på våren. Med det menar jag att den nya vårullen gör att den tovigare vinterullen kommer en bit ifrån kroppen och då blir det lätt att klippa. Visst kan du frisera dem lite runt juvren om du vill så hittar lammen lättare till spenarna.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #3 skrivet: 08 aug-11 kl 18:20 »
Väcker liv i gammal tråd...

Jag har hört att många klipper sina får innan de stallas in på hösten, för att slippa så mycket halm i ullen skulle jag tro. Men vad tror ni om att klippa dem redan nu? Vi tänker ha våra får så att de kan gå ut om de vill i vinter och det känns som att det blir kallt för dem att gå halvnakna här uppe i sept/okt innan pälsen växer ut igen?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #4 skrivet: 08 aug-11 kl 19:00 »
Den bästa ullen får man på hösten och mina är så pälsiga så dom måste snart klippas, födda i februari, det kommer bli klippning sen i höst för min del.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #5 skrivet: 08 aug-11 kl 23:33 »
Tänkte inte på att det har med kvaliteten på ullen att göra också. Men det låter ju logiskt =D

Vad är "perfekta" längden på ull? Eller det kanske beror på vad man ska göra av den förstås. Men nån slags ungefärlig längd? Det är Åsenfår jag har ifall det har nån betydelse (två tackor födda -08 och två tacklamm födda i våras). Och nä... jag vet inte alls vad jag ska ha ullen till än...  ::)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #6 skrivet: 09 aug-11 kl 07:51 »
Jag tovar min ull och jag hade nog kunnat låta den bli klippt för ett bra tag sen (får födda februari i år) och ändå få en mycket användbar ull, nu inväntar jag nya får födda i maj och jag tänkte klippa alla i oktober. Det är ju dumt att ta ut klipparen två gånger för så få får som jag har.

Jag har Klövsjöfår och jag tror inte jag kan klippa så sällan som en gång om året för djurens välbefinnande och sen tar klipparen klövarn också och det tycker jag kan vara bra att få fixat två gånger om året också.

När du ska förvara ullen en så ha den i pappers påsar/tyg säckar, plast förstör ullen och det är ju synd
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Dela detta:

* Inloggade just nu

640 gäster, 2 användare
kretslopp, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser