Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gethus  (läst 5260 gånger)

Furubäck

• Västergötland
Gethus
« skrivet: 12 feb-11 kl 14:37 »
Vi ska bygga ett litet hus åt våra afrikanska dvärggetter. Vad ska vi tänka på?  ???
Vi har våra getter som sällskap så det handlar endast om plats för några stycken.
Tack på förhand  :)

lady jack

• Blekinge
    • boasjö.se
SV: Gethus
« Svar #1 skrivet: 14 feb-11 kl 11:04 »
hej,

jag snickrade ihop ett till mina tre dvärggetter i höstas. Byggde ett "redskapsskjul" med ordentligt trägolv samt isolering i väggar och tak. Viktigt att tänka på är att getterna ska kunna ligga torrt och dragfritt. Satte in fyra fönster samt en dörr. Denna är dock enbart ifall nöden kräver att man behöver hålla dem inne, annars står den öppen dygnet runt. De väljer själva och kan gå ut och in som de vill. Sätt gärna in "hyllor" då de gillar att ligga/stå både uppe på och under saker.
Huset blev ca 15m2 men kommer att modifieras nu till våren, då jag sätter in en mellanvägg så det blir som en box längst in. Det är ifall någon av getterna av en eller annan anledning skulle behöva separeras från de andra.
Bygget fungerade utmärkt i vintras och trots temperaturer på -25 så frös de inte i alla fall. Ett problem är ju så klart vattnet, men jag fick bära hinkar med ljummet vatten 2-3 gånger om dagen.

Lycka till!
skånska med sambo i den blekingska skogen... renoverar gammal gård, odlar ekologiskt och strävar efter att bli självförsörjande....
delar tillvaro med tre katter, tre dvärggetter och ett gäng skånska blommehöns...
www.boasjo.se

Just_me

• Småland
« Svar #2 skrivet: 14 feb-11 kl 18:23 »
hej,

jag snickrade ihop ett till mina tre dvärggetter i höstas. Byggde ett "redskapsskjul" med ordentligt trägolv samt isolering i väggar och tak. Viktigt att tänka på är att getterna ska kunna ligga torrt och dragfritt. Satte in fyra fönster samt en dörr. Denna är dock enbart ifall nöden kräver att man behöver hålla dem inne, annars står den öppen dygnet runt. De väljer själva och kan gå ut och in som de vill. Sätt gärna in "hyllor" då de gillar att ligga/stå både uppe på och under saker.
Huset blev ca 15m2 men kommer att modifieras nu till våren, då jag sätter in en mellanvägg så det blir som en box längst in. Det är ifall någon av getterna av en eller annan anledning skulle behöva separeras från de andra.
Bygget fungerade utmärkt i vintras och trots temperaturer på -25 så frös de inte i alla fall. Ett problem är ju så klart vattnet, men jag fick bära hinkar med ljummet vatten 2-3 gånger om dagen.

Lycka till!

Kan man inte dra en skartsladd till en sån där värmeplatta som man har i hönshus eller tuggar de på sladden då bara?
Tänker på när man själv ha getter kommer man kanske jobba så vattnet hinner frysa när man är borta..

Annars kanske den där ölburks-solvärmaren jag läste om i en annan tråd vara genial för just gethus *spånar*

Sussilo

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 14 feb-11 kl 19:03 »
Kan man inte dra en skartsladd till en sån där värmeplatta som man har i hönshus eller tuggar de på sladden då bara?
Tänker på när man själv ha getter kommer man kanske jobba så vattnet hinner frysa när man är borta..

:o  :o Vid alla heliga profeters skägg! INGA elkablar där djuren kan komma åt dem!!!!!  :o

Just_me

• Småland
« Svar #4 skrivet: 14 feb-11 kl 19:05 »
:o  :o Vid alla heliga profeters skägg! INGA elkablar där djuren kan komma åt dem!!!!!  :o

Inte ens nedgrävda?
Till hänshuset här går den ca15 cm under backen bara, hönsen har aldrig grävt upp den än.
Men getter kanske gör det? :/

Nä jag förstår självklart vad du menar!  Hade en hund som tyckte om kablar tills han fick en rejäl stöt av en julgransslinga hemma hos min mamma, var inte alls kul :(

Sussilo

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 15 feb-11 kl 10:01 »
 ;D Så dé kan bli - jag läste i hastigheten skarvsladd! Såg för min inre syn skarvade elsladdar hängande på spikar i lagom tugghöjd för getter....  Nej, jag kan inte tänka mig att getterna gräver upp kablarna :) .
« Senast ändrad: 15 feb-11 kl 10:28 av Sussilo »

lady jack

• Blekinge
    • boasjö.se
« Svar #6 skrivet: 15 feb-11 kl 10:16 »
är det för att getterna inte ska frysa du vill dra in el? håller du bara torrt och dragfritt inne hos dem så sätter de efter ett tag en helt underbar och s u p e r fluffig vinterpäls som håller dem varma. viktigt är att de har tillgång till hö/ensilage då de äter för att hålla sig varma....
för belysningens skull finns det utmärkta batteridrivna camping/båtlampor. vad vattnet beträffar blir det ett slit med hinkar fram och tillbaka, men belöningen kommer snabbt i form av glada och tacksamma getter!

...nu såg jag att det var för vattnets skull du ville ha in el...jaja, så går det när man inte läser ordentligt.... ;)
man kan alltid prova med pet-flaskor fyllda med varmvatten nedstoppade i hinken. då håller sig vattnet från att frysa ett tag längre iaf
« Senast ändrad: 15 feb-11 kl 10:19 av lady jack »
skånska med sambo i den blekingska skogen... renoverar gammal gård, odlar ekologiskt och strävar efter att bli självförsörjande....
delar tillvaro med tre katter, tre dvärggetter och ett gäng skånska blommehöns...
www.boasjo.se

Just_me

• Småland
« Svar #7 skrivet: 15 feb-11 kl 15:20 »
är det för att getterna inte ska frysa du vill dra in el? håller du bara torrt och dragfritt inne hos dem så sätter de efter ett tag en helt underbar och s u p e r fluffig vinterpäls som håller dem varma. viktigt är att de har tillgång till hö/ensilage då de äter för att hålla sig varma....
för belysningens skull finns det utmärkta batteridrivna camping/båtlampor. vad vattnet beträffar blir det ett slit med hinkar fram och tillbaka, men belöningen kommer snabbt i form av glada och tacksamma getter!

...nu såg jag att det var för vattnets skull du ville ha in el...jaja, så går det när man inte läser ordentligt.... ;)
man kan alltid prova med pet-flaskor fyllda med varmvatten nedstoppade i hinken. då håller sig vattnet från att frysa ett tag längre iaf

JA det är vattnet jag tänker på :P
Vi sliter som djur med att springa med vatten till hönsen just nu när det är svinkallt igen. Fryser på på en gång trotts att det finns värmeplatta under :(
Räcker liksom med en tun skorpa bara så dricker de inte *suck*

MEN jag testade att ha en petflaska med kokhett vatten i själva vattenautomaten igår. Höll sig hela natten så jag känner hopp, haha

Just_me

• Småland
« Svar #8 skrivet: 15 feb-11 kl 15:22 »
;D Så dé kan bli - jag läste i hastigheten skarvsladd! Såg för min inre syn skarvade elsladdar hängande på spikar i lagom tugghöjd för getter....  Nej, jag kan inte tänka mig att getterna gräver upp kablarna :) .

Jag skrev nog skarvsladd :P
Nä nå tugghöjd vore ju inte så smart! Har stor respekt för el efter att tidigare slarvat själv och fått känna på hur det är när håret står rakt upp och tänderna sprakar :P Inge trevligt alls och för djur är det ju direkt livsfarligt!

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 17 feb-11 kl 22:46 »
Om du vill göra det enkelt för dig så köper du eller kanske får du en gammal husvagn som du sliter ut inredningen i och fyller m halm eller liknande. Våra getter var supernöjda med den.
Tyvärr bor dom m våra fjällnära kossor så dom har fått flytta från vagnen då vi e rädda att golvet inte håller för damerna.
Hönsen har fått hela vagnen istället.  ;)
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #10 skrivet: 18 feb-11 kl 07:20 »

:o Ja, jestanes, det "såg" jag också!   :o  Heliga profeters skägg, vilket härligt kraftuttryck!   ;D

... man kan alltid prova med pet-flaskor fyllda med varmvatten nedstoppade i hinken. då håller sig vattnet från att frysa ett tag längre iaf

Aha, vilken smart idé!  Att jag inte kommit på den själv!  Ska genast prova!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

370 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser