Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  rosenrot?  (läst 3764 gånger)

majaeline

  • Inlägg: 10
    • Västerbotten
rosenrot?
« skrivet: 11 jul-06 kl 22:01 »
Jag undrar om någon vet om och hur man kan använda rosenrot som läkeväxt utan att köpa den på piller i affären. Jag har god tillgång till växten, men vet ej hur jag kan ta vara på den. tack tack!

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
Re:rosenrot?
« Svar #1 skrivet: 11 jul-06 kl 23:32 »
Jag har läst (...någonstans) att man förr tog en bit av den färska roten och tuggade på, under långa tröttsamma vandringar.

Pillren, man kan köpa, innehåller väl torkad mald rot plus lite annat som håller samman tabletten...  ???
Landsflykting i storstan...

memma

  • Inlägg: 347
    • Uppland
Re:rosenrot?
« Svar #2 skrivet: 15 jul-06 kl 23:50 »
Hur ser rosenrotsblomman ut då, var bor du, det skulle jag oxå vilja hitta. Har funderat på att ta rosenrot men ogillar piller, om jag kunde fixa det själv skulle jag våga
 

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:rosenrot?
« Svar #3 skrivet: 20 jul-06 kl 09:56 »
Enligt den utmärkta vildörtsboken Essbare Wildbeeren... (se boktips) äter eskimåerna bladen som törstsläckare. Samerna sägs göra en fantastisk bladsallad som de äter med röding och tunnbröd. Roten kan torkas och använda i doftkuddar och som te mot hosta och smärta (men framkallar illamående om man dricker för mycket). Allt enligt boken.

majaeline

  • Inlägg: 10
    • Västerbotten
Re:rosenrot?
« Svar #4 skrivet: 22 aug-06 kl 16:24 »
Rosenroten växer uppe på fjället, och bilder på hur den ser ut hittar du i floran. Den är lätt igenkännlig då den blommar, i början av sommaren.

Jag fick förresten smaka torkad rot igår av en samekvinna som bjöd på den. Smakar besvärligt, men gör väl gott. Roten ska helst plockas då frosten krypit fram på hösten tipsade hon.

Jormare

  • Inlägg: 24
Re:rosenrot?
« Svar #5 skrivet: 26 okt-07 kl 17:02 »
Vi har en kille i byn som gör alkohol extrakt på roten, vet inte i vilka proportioner dock.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

422 gäster, 3 användare (1 dolda)
javill, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser