Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frökedja, Byta fröer  (läst 90895 gånger)

vicky-g

• Västmanland
SV: Frökedja, Byta fröer
« Svar #120 skrivet: 25 mar-11 kl 10:56 »
Tja, då är det en grön störböna då.  ;D Konstigt att det inte finns något sortnamn, men det viktigaste är ju att den är god. Har redan 1 grön... undrar om jag ska odla en till? Tänk vad svårt det är när man har platsbrist.

ingelaopeter

• Västergötland
    • Trolledalens Hantverk
« Svar #121 skrivet: 25 mar-11 kl 13:25 »
Här är det tvärtom. Hur mycket plats som helst att odla på men min stora brist är kunskap. Försöker göra något åt det nu och har satt en hel del frön. Växthuset är utsett men ej monterat och andra odlingsplatser är på gång. Antagligen går det helt över styr men förmodligen lär vi oss samtidigt.
Väntar med spänning på nästa vända fröer, har nu även införskaffat en hel del att byta med.

Jakobsson

« Svar #122 skrivet: 25 mar-11 kl 19:21 »
Jag har lite samma problem som ovnstående. Fast jag har lite platsbrist nu.
Men vi ska flytta & där finns ett megastort växthus. & jag har inte så jättemkt kunskap
heller. Förut har jag bara sått ngn tomatsort men that´s it! Fast förra året
bestämde jag mig att det var slut med det & att jag ska plantera mer & mer för varje år
för vi äter ju så mkt grönsaker i familjen. Så förra året ökade jag på det lite
& detta året blir det rejält pga flytten!  ;D

vicky-g

• Västmanland
« Svar #123 skrivet: 26 mar-11 kl 20:40 »
Färdigt! Lägger det på lådorna i morgon och det bör vara framme i morgon. Finns några som anmält sitt intresse för länge sedan. Hoppas att de inte ångrat sig. Sen är det några från första omgången som inte har sagt vare sig bu eller bä. De har jag låtit vara kvar. Kan ju vara så att man inte är inne här så ofta. Om någon vill bli struken så är det bara att hojta till så går det säkert att lösas. Men finns det verkligen någon som inte vill ha fler fröer  ???  ;D

Det vore bra om man skriver när man skickar iväg paketet så är det lättare att följa.

Här är listorna

Christinaki
Klararara
Tallgrinden
bullerbybo
tinna.m
tuulis
Tindrah
Jakobsson
Soshila
Jessie Hillbilly
Sara zon 7
Ilahinoor
vicky-g

KAJ
HP
Anemona
Linamarie
johena
Januschka
snöängel
cristelle
ingelaopeter
kollotrollet
vicky-g

Hoppas bara jag inte glömt något. Är virrigare än Agda fast skyller på feber. ;)
« Senast ändrad: 31 mar-11 kl 15:33 av vicky-g »

Jakobsson

« Svar #124 skrivet: 26 mar-11 kl 20:48 »
Åh vad kul!!!!
Jag planterade massor igår & fick mkt över som åker med nästa gång! :)

Ser fram emot att kolla posten lite längre fram!  :D

//
Jakobssons fru

Anemona

• Grönavågare i sta'n, singel
    • Skåne
« Svar #125 skrivet: 26 mar-11 kl 22:27 »
Väntar med spänning!!!  :P
Gillar: ekologiskt - kreativitet - självhushållning - samverkan - byteshandel/ second hand

vispan81

• -
« Svar #126 skrivet: 26 mar-11 kl 23:05 »
Måste bara få säga- vilken härlig tråd :))))
Har nu läst och följt era äventyr, lite avis på er energi då jag inte ens orkat ta itu med planteringen ännu och det börjar bli lite kört med försådd...
Men ja e glad för det.
Önskar er fortsatt lycka till, tipsade förresten min planteringsgalna svärmor ;) så får se om hon tittar inom till er här.
ha de bra ni alla.

johena

• Dalarna
« Svar #127 skrivet: 27 mar-11 kl 10:11 »
En sak jag hade lite roligt åt var att någon hade skickat med frön till brännnässla. :) Jag har en känsla av att de flesta inte har några problem med att få min brännässla i trädgården på den naturliga vägen... ;D Sen såg jag att de faktiskt saluför brännässla i Impecta-katalogen! Finns det verklige nässelfria trädgårdar?!

Sedan undrar jag över ett frö, ser ut at vara paprika el. chili som heter 'Corno di Torno'. Vad är det för något? Googlade men hittade ingenting.

En anann undran är över det röda kuvertet med pumpafrö. Bild på framsidan men inget sortnamn. Alltid intressant att veta, tycker jag!

Överlag, gärna mer sortnamn, även fabrikat på fröet/inköpsställe, så man kan ta reda på mer. Jag tycker det är jätteviktigt och intressant att veta!
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

christelle

• Blekinge
« Svar #128 skrivet: 27 mar-11 kl 10:54 »
En sak jag hade lite roligt åt var att någon hade skickat med frön till brännnässla. :) Jag har en känsla av att de flesta inte har några problem med att få min brännässla i trädgården på den naturliga vägen... ;D Sen såg jag att de faktiskt saluför brännässla i Impecta-katalogen! Finns det verklige nässelfria trädgårdar?!

Sedan undrar jag över ett frö, ser ut at vara paprika el. chili som heter 'Corno di Torno'. Vad är det för något? Googlade men hittade ingenting.

En anann undran är över det röda kuvertet med pumpafrö. Bild på framsidan men inget sortnamn. Alltid intressant att veta, tycker jag!

Överlag, gärna mer sortnamn, även fabrikat på fröet/inköpsställe, så man kan ta reda på mer. Jag tycker det är jätteviktigt och intressant att veta!
Pumpafröerna kommer från pumpor enligt bild - det är rätt många år sedan jag köpte de fröerna så jag har inte en susning om vad de heter. De blir inte så jättestora fast de alltid växer i den senaste komposterade komposten men de är attans hållbara - har en pumpa kvar fortfarande sedan i höstas och den har legat i rumstemperatur hela vintern (på golvet) och den har inte ens börjat mjukna någonstans ännu  ;)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

vicky-g

• Västmanland
« Svar #129 skrivet: 27 mar-11 kl 12:29 »
johena: Jag är skyldig till paprikan 'Corno di Torno'. Kan vara en felskrivning av namnet. Hittade både Torro och Toro på bilder som stämmer med utseendet. Har haft sorten länge och har nog skrivit fort och fel någon gång. Eller så stod det fel på påsen när jag fick fröna. Men det är en spetspaprika. Tror att namnet betyder något med tjurhorn om jag inte minns helt galet. Gul är den och god.

Och jag har faktiskt ingen brännässla i mitt land. Fast jag har ett litet bestånd i en skogsdunge som jag vårdar ömt. Tyvärr börjar kirskålen ta över där så jag norpade faktiskt åt mig nässelfröna för att så ett bestånd som jag kan skörda av. Givetvis ska jag tänka efter både en och två gånger innan jag sår.  ;D

Fast om jag saknar nässlor så saknar jag inte kvickrot, maskrosor, tistlar, revsmörblomma, snärjmåra...

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #130 skrivet: 28 mar-11 kl 12:52 »
Brännässla, kirs, svinmålla ...  En del växter som urspsrungligen odlats med stort besvär är numera ...  eh ... mycket lättodlade!  ;)  Icke desto mindre går de att äta!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #131 skrivet: 28 mar-11 kl 19:09 »
Ja, jag är gärna med på en runda till!

KAJ

« Svar #132 skrivet: 28 mar-11 kl 21:47 »
Ja, då har paketet varit i Skåne o skickas vidare imorgon till Husum! Har fyllt på med nya sorter, både roliga o nyttiga  ;), bl.a. frön av små vita gurkor, yin o yangbönor och en påse där jag bara skrivit Bondböna nr 9961 (den är från Nordiska Genbanken och heter 9961 BONDBÖNA F. KURT JÖNSSON). Vilken lyx att kunna välja så här, finfin idé Vicky!

christelle

• Blekinge
« Svar #133 skrivet: 28 mar-11 kl 22:22 »
Ja, då har paketet varit i Skåne o skickas vidare imorgon till Husum! Har fyllt på med nya sorter, både roliga o nyttiga  ;), bl.a. frön av små vita gurkor, yin o yangbönor och en påse där jag bara skrivit Bondböna nr 9961 (den är från Nordiska Genbanken och heter 9961 BONDBÖNA F. KURT JÖNSSON). Vilken lyx att kunna välja så här, finfin idé Vicky!
Åhhh, hoppas det finns några bonniga bönor kvar till mig ;D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
« Svar #134 skrivet: 28 mar-11 kl 23:50 »
OOooooo!!! Ett paket adresserat till moi!!! Vaaaa kul!!
Den ligger här oöppnad och jag hugger i direkt!!!
Tralalala..... Så glad jag e!!! :)

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #135 skrivet: 29 mar-11 kl 01:10 »
får man vara med på ett hörn här?
en kompis var förbi förra veckan, hon är med i en liknande grej och det var jätteintressant som man kunde hitta bland alla fröerna =) dom hade ett fröbrev för blommor och ett för ätliga växter och det var dom ätliga som hon kom förbi med. Nu skickade jag med lite kul saker där men nog borde det finnas mer av en del saker här hemma =)
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Getterna på berget

• Västerbotten
« Svar #136 skrivet: 29 mar-11 kl 07:03 »
Måste det vara just en kedja?  Jag skulle aldrig våga vara med i en sån, eftersom jag just riskerar att bli en stoppkloss.  Kan man tänka sig någon sorts lotteri, där var och en skickar PM till TS, som sedan i sin stora vänlighet sammanställer vad vi har att erbjuda, och därefter (kanske med barnets hjälp ;) ) lottar ut vem som ska skicka vad till vem?

Helt klart en kul idé, men jag undrar, hur detta förhåller sig till de där EU-reglerna ...  :P  :(

Håller med om listan vad vi har att erbjuda! Har själv grönsaksfröer av utgående sorter från Lindbloms och Runobergs från årets inköp. Det är ju ordentligt turbulent på sortlistorna nu så jag vill försöka sprida de sorter som våra multifröfirmor vill lägga vantarna på och odla själv =förstöra med sin förädling.
Har själv Gammal gotlänsk Havrerot (Runobergs Frö) som jag tar frön av nästa år. Den har ju dessutom så otroligt vackra blommor. Skickar en lista på vad jag har när jag sått klart.
Trollmor Skit i EU dom är till för att trotsa, kolla i Frankrike. Jag skulle flytta dit om det inte låg så avsides :9)
Getar´r på Berget
Livsglädje

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #137 skrivet: 29 mar-11 kl 14:50 »
Jag skiter i EU, men EU skiter inte i mig, utan lägger sig i precis ALLT jag gör.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vicky-g

• Västmanland
« Svar #138 skrivet: 30 mar-11 kl 18:01 »
Till dem som inte vill/kan vara med på våra fröbytar kedjor borde man ju kunna skapa en ny tråd där man erbjuder sitt överskott. Om man vill byta, skänkas (ev mot portokostnad) eller sälja kan ju vara valfritt. Men det kan ju vara bra att samla alla frön som söker nytt hem på ett ställe.

Jag struntar fullkomligt i konstiga regler när det gäller frön. För mig är det obegripligt att ett frö kan vara förbjudet när jag lagligen köpt det från början. Ja menar, jag odlar ju inget förbjudet direkt utan tomater, paprika och liknande. Kunde förstå om jag sålde harsch frön typ.  ;D

Nu är det 2 st som skulle vilja bli inputtade på listorna. Den ena fick jag adressen av precis efter jag postat fröna på lådan. Snacka om oflyt eftersom hon väntat länge, men inte skickat sin adress till mig. Sen är det tamate som vissat intresse. Finns det någon som kan ta på sig ansvaret att föra in adresserna på listorna. En från varje. Så lägger vi dem sist, men före mig såklart.

tinna.m

• Skåne
« Svar #139 skrivet: 30 mar-11 kl 18:16 »
Jag har "Rankande mörkgrön knubbig sommarsqash" för direkt leverans om nån vill ha.
Frön jag tatt från pumpor ett par år. Smakar bra, växer som f*n.
Kan ju ta lite tid med listan.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Dela detta:

* Inloggade just nu

606 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser