Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frökedja, Byta fröer  (läst 91068 gånger)

snöängeln

• Skåne
SV: Frökedja, Byta fröer
« Svar #80 skrivet: 20 mar-11 kl 00:09 »
Konstigt skickade för flera dagar sedan .....o vill passa på o tacka alla för roliga fröer.

johena

• Dalarna
« Svar #81 skrivet: 20 mar-11 kl 06:21 »
det är en till före mig... kollotrollet. skickade ett skynda-på-meddelande till henne också, men hon verkar inte vara så aktiv på forumet. nåja. jag får tåla mig. än är det ine för sent att så tomater...
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

vicky-g

• Västmanland
« Svar #82 skrivet: 20 mar-11 kl 10:16 »
Första omgången har kommit fram. Nu är det stora problemet vad jag ska välja. Så många nya sorter jag inte provat. Ska försöka ägna söndagen åt det, men det blir nog lite omplantering också. Sen ska jag så lite gyllenbär som var med. Äntligen!  ;D

Hur vill ni att vi gör med tidiga förkultiveringsfrön som typ tomat, paprika? Vill ni ha med dem igen? Eller ska jag spara alla här, förvara svalt, torrt och mörkt och sen skicka iväg dem på en runda nästa år?

Sen har jag funderingar på det här med att skicka våra frön på en varm semester tripp.  :D Det kan ju bli väldigt dyrt för den som får skicka iväg kuveret till Santorino, sen tar det ju lite extra tid. Funderar på om jag ska skriva en lista med vilka frön som finns att välja mellan så kan Christina välja vad hon vill ha så skickar jag dem till henne. I gengäld skickar hon lika många sorter eller mer till mig precis som vi gjort på listan så lägger jag med dem på nästa runda. Vad tycker ni om det?

Vill alla vara med på nästa sväng? Och finns det några nya? Fundera på det. Jag ska gå igenom mina mail, medelanden och i det här ämnet för att se vilka som redan anmält intresse så återkommer jag med vilka det är så att om någon ångrat sig så finns chansen att kliva av innan jag färdigställer listorna. Fast finns det någon?  ;D Vi är väll alla frögalna.

Ha en bra söndag! // Vicky

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #83 skrivet: 20 mar-11 kl 12:00 »
Jag  vill gärna vara med på runda nr 2!  :)

Bra lösning med Santorino (att hon får välja från en lista och snabbt skickar några i byte). Men hur lång tid tar posten från Santorino? Går det på några dagar?

För min del får gärna tidiga förkultiveringsfrön (tomat, chili, paprika m.m.) finnas med bland fröerna. De man inte hinner så sparar man bara tills nästa år, de brukar ju hålla många år (betydligt fler än vad som står på påsarna).

vicky-g

• Västmanland
« Svar #84 skrivet: 20 mar-11 kl 12:01 »
5 dagar tar det från grekland enligt posten

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #85 skrivet: 20 mar-11 kl 12:05 »
Den här tråden klickar jag fram med ett :D på läpparna varje gång.  Alt.nu när det är som bäst, och problem löses med gott humör och omtänksamhet.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #86 skrivet: 20 mar-11 kl 13:21 »
Hej!

Tar också gärna en andra omgång med blandat kompott.

Tyckte att det var mycket tomat och paprika i första vändan, tog ut en del utan att använda allt ;)  Det kommer ett år till.

Var osäker att packa ner lite äldre frön, vet inte hur ni ser på det. 2009, 2008, 2007 var drar ni gränsen?

//Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #87 skrivet: 20 mar-11 kl 13:34 »
Jag vill, som jag sagt tididgare, vara med i denna svängen  :D

Tomater och paprika får gärna vara med i denna svängen för min del  o:)
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

christelle

• Blekinge
« Svar #88 skrivet: 20 mar-11 kl 13:58 »
Jag är med på en runda till och visserligen har jag satt mina tomater, chili och paprikor men det gör inget om sådana fröer är med - det går ju att ta av andra sorter och spara fröer till nästa år. Kedjan kanske kan gå motvarvs nu så att de som fått vänta längst nu får först nästa varv :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

tinna.m

• Skåne
« Svar #89 skrivet: 20 mar-11 kl 14:27 »

Citera
Kedjan kanske kan gå motvarvs nu så att de som fått vänta längst nu får först nästa varv
Låter vettigt.
Låt gärna Sengångarna ligga sist på listorna...
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Jakobsson

« Svar #90 skrivet: 20 mar-11 kl 14:49 »
Låter vettigt.
Låt gärna Sengångarna ligga sist på listorna...

Men vilka räknas till dessa då?
Jag hade dom hemma i en dag, alltså fick påsen med frön ena dan
& skickade nästa. Skrev in när här i tråden & vart den var på väg. :)
Kan vi inte göra det allihop, så har man ju koll på när det bör komma.
Posten kan för övrigt vara seg här med lantbrevbäraren ibland. Så det
behöver ju inte alltid vara den mänskliga faktorn.  :P

//
Jakobssons fru

Jakobsson

« Svar #91 skrivet: 20 mar-11 kl 14:53 »
Glömde ju skriva att jag såklart gärna e med på nästa
vända med  :-[

//
Jakobssons fru

vicky-g

• Västmanland
« Svar #92 skrivet: 20 mar-11 kl 15:28 »
Böna utan namn???? Frö i kaffefilter. Står Störböna köpt Bäst före 12/2012. Vad är det för sort???

Anemona

• Grönavågare i sta'n, singel
    • Skåne
« Svar #93 skrivet: 20 mar-11 kl 15:58 »
Hej!

Så rolig idé!  :D

Jag hänger gärna på, om det går bra
 :)
Gillar: ekologiskt - kreativitet - självhushållning - samverkan - byteshandel/ second hand

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
« Svar #94 skrivet: 20 mar-11 kl 16:30 »
Hej på er!
Santoriniiiiii till o börja med sötnosar. Inte o på slutet!! :P
Det brukar ta 2-3 dagar för mina brev, vykort etc till Stockholm. E det mitt i vintern tar det 3-4 dagar. Men ibland på sommaren så bara 2dgr. Så det e inte så farligt.
Portot fr Grekland t Sverige är ca 8kr, från sverige 10(?).
Jag kan gärna välja ngt kul från en lista och så skickar jag ngt kul ifrån Grekland till nästa person, Så slipper hela paketet skickas hit.
Soliga hälsningar på er! Idag plockade jag jordgubbar från landet, Ruckkolan vi har har växt sen en månad tillbax. (vild) Chili o paprika har vi plockat hela vintern. Själv sådde ja magold, squash o kryddor igår. :)

vicky-g

• Västmanland
« Svar #95 skrivet: 20 mar-11 kl 19:08 »
det kostar 12 kr upp till 20 gram. 24 kr mellan 20 och 100 g. Tyvärr eller vad man ska säga har de här kuveren en förmåga att bara bli tyngre och tyngre.  ;D

Det här med grobarhet är lite klurigt. Det är ju ingen idé att skicka runt frön som inte gror, men grobarheten är som sagt oftas mycket längre än vad som står på påsen. Är själv inte jättebra på att hålla siffror i huvudet, men det är väll Runåberg som har en bra lista med hållbarhet, grobarhet och sådannt.

Själv har jag lite majsfrön som jag funderade på att skicka iväg, men eftersom de var 2 år och legat i rummstemperatur hela tiden så gjorde jag grobarhetstest. Tog 20 frön och lade i fuktigt papper i en vecka. 70 % grodde och det borde väll räknas som okej.

Så har man mycket frön kan man ju göra ett grobarhetstest. Men tror man att de gror så tycker jag man kan skicka även äldre frön. Men var noga med att skriva hur gamla de är bara.

Vore även glad om alla var noga med infon på påsarna. Är det köpta eller egna frön. Finns risk för korspollinering. Sortnamn eller om man odlat fram något eget så kan man ju skriva vem "mamman" var från början om man nu vet. Minnet är bra men kort.  ;) Datum. Är de ovanliga fröer kan man gärna skriva lite info om växten.

Sen var det en super idé med att skriva ett medelande här när man skickat iväg fröna. Då vet man var de är eller borde vara. Posten kan ju vara lite si och så ibland. Men det är lättare att puffa lite om det blir stopp någonstanns.

Om ingen protesterar så vänder jag upp och ner på listorna och börjar bakifrån som flera har önskat, men jag pillar in några nykomlingar före. Så att de slipper vänta i evighet

tuulis

• Uppland
« Svar #96 skrivet: 21 mar-11 kl 14:40 »
Det blir roligt med andra rundan. Jag håller med om att låta tomat, paprika och lika förkultiverade frön vara kvar - även för att kunna spara till nästa år. Sen vet jag inte om det blir bra att vända på kedjelistan - dom som har lägat mot slutet kommer att få snabbare, ja, men då blir kanske antalet nya frön mindre för dom att välja bland när det nästan direkt vänder tillbaka. För min egen del så är jag bara glad för denna kedja, vilken riktning som helst!  :D

johena

• Dalarna
« Svar #97 skrivet: 21 mar-11 kl 17:44 »
...väntar än..................
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

vicky-g

• Västmanland
« Svar #98 skrivet: 21 mar-11 kl 18:00 »
...väntar än..................

Synd om dig!  :-\

johena

• Dalarna
« Svar #99 skrivet: 21 mar-11 kl 19:44 »
jaaa, finns knappast någon som har det värre än mig just nu  ;D nejdå, jag överlever, men det vore ju för allas skull roligt om det blev en vända till! och så är jag förstås rysligt nyfiken på det dära kuvertet.. vilka skatter kan inte finnas där, liksom?!

Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 2 användare
simon.arvestrand, Staem

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser