Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frökedja, Byta fröer  (läst 90902 gånger)

christelle

• Blekinge
SV: Frökedja, Byta fröer
« Svar #60 skrivet: 11 mar-11 kl 10:44 »
tjohoo! det närmar sig :) vad snabb du var!
:D om vi ökar takten nu så kanske vi hinner en kedja till innan våren är slut. Eftersom fröer är beroendeframkallande så köpte jag till ytterligare igår ;D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

vicky-g

• Västmanland
« Svar #61 skrivet: 11 mar-11 kl 11:53 »
Ja, jag hoppas vi hinner en runda till. Har sått lite idag och konstaterat att det blev frön över igen.  ;D Köpepåsarna innehåller alltid för mycket frön... eller beror det på att jag sår lite, men många sorter.  ::)

Så skynda, skynda jag är nyfiken. Kanske hittar jag en, eller två, eller tre, eller många saker till att odla när fröna har gått laget runt.  ;D

tinna.m

• Skåne
« Svar #62 skrivet: 14 mar-11 kl 12:38 »
Idag fick jag en STOR fröpåse av Postis.
Dräglat och funderat, sorterat, lagt till & dratt ifrån.
Nu är jag färdig och skickar vidare till sist på listan. De hittar din brevlåda imorgon Hanna!
Det här var KUL!  :D :D :D
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #63 skrivet: 15 mar-11 kl 07:17 »
Ohhh, vad jag vill att att den andra omgången ska dra igång  :D
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

johena

• Dalarna
« Svar #64 skrivet: 15 mar-11 kl 08:41 »
Ohhh vad jag vill att den första ska komma hit  ;D
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

vicky-g

• Västmanland
« Svar #65 skrivet: 16 mar-11 kl 12:58 »
Ja hur går det med B-listan? Det verkar ju som A kan vara i mål när som helst.

Nästa omgång får vi försöka vara snabbare. Egentligen borde man utan problem kunna beta av 2 namn i veckan. Även 3 borde inte vara något problem (i teorin  :D ). Sen beror det ju självklart på jobb, postleverans och hur långt man har till brevlådan. Om man har som mål att skicka dagen efter eller max 2 dagar efter. Sen kan ju saker och ting komma mellan. Men ju fortare det går desto fortare får fler glädje av fröna. Hade ju en fundering på om man skulle kunna klämma in en tredje omgång. Men tar de så lång tid som första omgången hinner vi inte det.

När jag kontrollräknade blir det 2 i veckan om fröna kommer i mål den här veckan. Tycker att det varit lite stopp här och där, men det har räddats av att vissa har varit supersnabba.  ;D

Själv slåss jag med problemet mycket lite pengar och ett frö som jag verkligen vill ha. Fröpåse kostar ju inte så mycket, men med porto blir det ju lite väl mycket. Köpte på Tradera Gyllenbär, 10 frön inget grodde. Behöver bara en liten planta och det känns så retligt. Har skrivit och klagat och får se hur jag blir bemött. Kanske får jag en ny omgång frön, men troligen är grobarheten lika usel. Fast maken blir nog glad. Han gillar inte smaken och tycker att vi redan har det trångt på balkongen. Tur han inte vet om alla aubergin frön jag sått.  ;D

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
« Svar #66 skrivet: 16 mar-11 kl 13:02 »
Å, vad är det här för kul länk?? Byta fröer!! Jag e med!!!
Jag kan erbjuda vit aubergin, mini gurka som är sötare i smaken, runda små squash och annat smått och gott. (bor ju  på Santorini)
Själv försöker jag år efter år att odla hallon och rabarber. Få se om jag lyckas iår!

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #67 skrivet: 16 mar-11 kl 13:11 »

Själv slåss jag med problemet mycket lite pengar och ett frö som jag verkligen vill ha. Fröpåse kostar ju inte så mycket, men med porto blir det ju lite väl mycket. Köpte på Tradera Gyllenbär, 10 frön inget grodde. Behöver bara en liten planta och det känns så retligt. Har skrivit och klagat och får se hur jag blir bemött. Kanske får jag en ny omgång frön, men troligen är grobarheten lika usel. Fast maken blir nog glad. Han gillar inte smaken och tycker att vi redan har det trångt på balkongen. Tur han inte vet om alla aubergin frön jag sått.  ;D

Vanligt gyllenbär kan du får av mig.. Physalis, right??

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

tinna.m

• Skåne
« Svar #68 skrivet: 16 mar-11 kl 15:51 »
Tror det låg frön av gyllenbär i påsen jag fick, så du har nog snart. (om inte Hanna åt upp alla  :P)

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #69 skrivet: 16 mar-11 kl 20:47 »
Nu är påsen på väg tillbaka till vicky-g. :) dags frö varv nummer två! ("för" menar jag såklart, inte "frö"! Men det blev ju kul att behålla felskrivningen. ;))

Härlig blandning fröer, hittade lite smått och gott och stoppade i lite blandat. Trevligt!  ;D

Jag hade några fröer med flera år på nacken så jag stoppade i dem som bonus (utöver det vanliga bytet). Skrev år på dem. Tror grobarheten är god och det kanske finns någon som vill ha dem. Synd att de ligger i mina lådor och skräpar och blir för gamla.

En sak jag tänkte på var att det var många onamnade fröer. Då är det svårt att veta om man redan har testat sorten tidigare. Så en idé är att man skriver sortnamnet på påsen om man har det kvar...  :-[

Gyllenbären finns kvar i påsen...

Längtar redan tills nästa varv!  ;D

Tindrah

• Uppland
« Svar #70 skrivet: 16 mar-11 kl 21:07 »
Förresten, jag bytte till mig tre onamnade fröer, var det nån som hade sortnamnet på dem?

- Tomat plum roma, Engelskt frö. (tror inte den heter 'Plum Roma' eftersom "Roma" är ett annat namn på "plum" (=plommontomat)).
- Squash, mörkgrön, stor, lång. (Vinter- eller sommarsquash?)
- Squash, rankande, trubbig, mörkgrön. (Vinter- eller sommarsquash?)

tinna.m

• Skåne
« Svar #71 skrivet: 16 mar-11 kl 21:15 »
Förresten, jag bytte till mig tre onamnade fröer, var det nån som hade sortnamnet på dem?

- Squash, mörkgrön, stor, lång. (Vinter- eller sommarsquash?)
- Squash, rankande, trubbig, mörkgrön. (Vinter- eller sommarsquash?)

Det är jag som har tatt fröer från år till år, så sorterna är inte "original" längre, men växer så det knakar och goda att äta  :D
Jag odlar förresten sqash i övre delen från avsågade plasttunnor (200L)
Det blir en kruka utan botten där plantan väller över kanten. Lättvattnat & gödslat. Varmt om fötterna blir det med  :D

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
« Svar #72 skrivet: 16 mar-11 kl 21:20 »
...jag vill oxå vara med...

tinna.m

• Skåne
« Svar #73 skrivet: 16 mar-11 kl 21:27 »
...jag vill oxå vara med...
Jepp, nu när fröerna är så beresta kors & tvärs Sverige, är det inte mer än rätt att de får semester.
Santorino!!!

christelle

• Blekinge
« Svar #74 skrivet: 16 mar-11 kl 22:40 »
Jepp, nu när fröerna är så beresta kors & tvärs Sverige, är det inte mer än rätt att de får semester.
Santorino!!!
Fixar du nya listor Vicky? Vi hinner minst ett varv till, tomatfrön och melonfrön som jag tog har redan kommit upp så fröerna verkar iaf inte ta skada av att kuska runt lite ;D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

johena

• Dalarna
« Svar #75 skrivet: 17 mar-11 kl 08:31 »
santorino... åh, vad jag känner att jag mycket hellre skulle vilja bo där än här just nu... *tittar ut på halvmetern-metern snö...*
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

Tindrah

• Uppland
« Svar #76 skrivet: 17 mar-11 kl 11:20 »
Det är jag som har tatt fröer från år till år, så sorterna är inte "original" längre, men växer så det knakar och goda att äta  :D
Jag odlar förresten sqash i övre delen från avsågade plasttunnor (200L)
Det blir en kruka utan botten där plantan väller över kanten. Lättvattnat & gödslat. Varmt om fötterna blir det med  :D

Vad kul! Då har du ju odlat fram två egna varianter av sorterna. De får heta 'Tinnas Trubbiga Tunnfyllarsquash' och 'Långa gröna Tinna' i mina register.  ;D

Tindrah

• Uppland
« Svar #77 skrivet: 17 mar-11 kl 11:22 »
Vad kul! Då har du ju odlat fram två egna varianter av sorterna. De får heta 'Tinnas Trubbiga Tunnfyllarsquash' och 'Långa gröna Tinna' i mina register.  ;D

Nej, förresten! Den sista får heta 'Tinnas långa gröna sommar' istället...  :P

tinna.m

• Skåne
« Svar #78 skrivet: 17 mar-11 kl 15:23 »
Nej, förresten! Den sista får heta 'Tinnas långa gröna sommar' istället...  :P
Den sista lät extra lovande  :D
Som kuriosa kommer tunnorna från Procordia(Felix & co) De importerar -gurkor!! - i dem!

johena

• Dalarna
« Svar #79 skrivet: 19 mar-11 kl 21:08 »
...inga fröer hit än.... :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

451 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser