Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frökedja, Byta fröer  (läst 90886 gånger)

vicky-g

• Västmanland
Frökedja, Byta fröer
« skrivet: 11 feb-11 kl 08:46 »
Hej!

Finns det något intresse för en frökedja här?

Jag sätter ihop ett paket med fröer som jag skickar till nästa på listan. Som sedan tar x antal port/sorter och sedan lägger ner minst lika många port/sorter och skickar till nästa på listan o.s.v.

Har mängder med fröer som jag inte har plats för och det är lite synd att kasta.

// Vicky

Sara zon 7

• Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
SV: Frökedja, Byta fröer
« Svar #1 skrivet: 11 feb-11 kl 09:35 »
Låter spännande. Vilken typ av fröer tänker du på? Grönsaker, blommor eller vad som helst?

Sara
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

vicky-g

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 11 feb-11 kl 11:05 »
Tänkte mest på grönsaksfröer, men är inte främmande för att ta med lite blommor. Har själv mest ätbara saker (fast jag anser ju t.ex. att solroser är ätbara ;D), men om majoriteten vill ha blandat så får det bli så.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 11 feb-11 kl 12:14 »
jag är med!

/Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

tuulis

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 11 feb-11 kl 12:21 »
Jag är gärna med också! En rolig idé.

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #5 skrivet: 11 feb-11 kl 12:32 »
Vad kul! Vilken bra idé! :)

Hur mycket fröer rör det sig om? Är det tänkt att man ska skicka överskottet (t.ex. om man ska använda 75% av en påse så skickar man bara vidare 25% till någon annan)? Måste alla skicka lika mycket eller fyller man på efter förmåga? T.ex. om person nr 1 har gott om fröer och skickar 7 påsar till nr2. Då kanske nr2 bara vill ha 3 av påsarna, så den tar 3 och fyller på med 4 egna påsar. Totalt skickas sen 8 påsar till person nr3. Känns ju lite fel om man måste köpa nya påsar för att man inte har lika många att skicka som den första personen hade... 

Själv har jag inte köpt årets fröer än, har ni andra det? Kanske passar det bättre att starta om några veckor?

vicky-g

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 11 feb-11 kl 13:42 »
Andra frökedjor brukar börja med ca 20 olika frön. Vet inte själv hur mycket jag får ihop, men jag har många mer sorter än 20... närmare 160.  :-[ Fast självklart har jag inte så att jag kan dela med mig av allt.

Det är överskott eller eget skördade fröer jag har tänkt på. Ingen idé att köpa nya påsar att skicka bara för att.

Du tänker rätt. Man ersätter de frön man tagit. Tagit 3 lägger i 3 eller fler om man har över. Meningen är ju att man ska dela med sig av överskottet.

Man behöver ju inte heller ta allt av en sort utan bara plocka ut det man behöver. T.ex. själv odlar jag mycket tomater. Köper jag en påse är det 20-30 frön. Jag sår 1-2 frön eftersom jag bara har en planta av varje. Då blir det många frön över. Så jag brukar ta ca 5 frön av tomat och skicka resten vidare för att vara säker på att någon gror och ofta räcker de fröna till ett eller 2 år till.
Samma med purjo. Förra påsen jag köpte använde jag själv i 5-6 år, men jag märkte nu att de börjar gro dåligt och det är fortfarande mycket frön kvar. Så nästa påse tycker jag att det är bättre att skicka vidare direkt när jag öppnar den för att slippa slänga frön. Den som vill ha purjo tar så mycket den behöver och skickar resten vidare.

Jag köper frön året runt när jag kommer över och dessutom tog jag en hel del tomat och paprikafrön förra året så jag tycker att vi startar så fort som möjligt. Har man inte hunnit köpa frön än så kan man ju meddela det samtidigt som man skickar sin adress så kan jag sätta upp de sist. Det brukar ta några veckor innan man betat av hela listan. Flyter det på bra kan man skicka runt 2 eller 3 gånger och då kan man ju fylla på med det man köper senare.

Skicka ett PM till mig med adress ni som är intresserade och om ni har något önskemål vart i listan ni vill hamna.

Kul att några är intresserade då ska jag sätta mig och packa ihop lite frön.

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #7 skrivet: 11 feb-11 kl 13:58 »
Jaha...nu förstår jag hur det är tänkt.  :-[

Det låter ju superbra! Jag är med! Ska bli så kul! :D

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 11 feb-11 kl 14:09 »
Jag skulle varit med om jag inte vore så urusel på att skicka IVÄG saker.  :-[
Jag vill inte bli en stoppkloss.

'tänker efter'
Och så har jag ju gjort en väldigt begränsad beställning från Impecta för att inte ha för mkt att hålla reda på det här allra första odlaråret.. så det kanske är lika bra att inte vara med. Men vänta bara, nästa år.. (jag får väl hyra in nån som skickar-vidare åt mig..  :P )

Lev mjukt, fröfrossare!
/Lotta

christelle

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 11 feb-11 kl 14:29 »
Jag vill väldigt gärna vara med i frökedjan :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #10 skrivet: 11 feb-11 kl 14:43 »
Jag är på! :D

siriliri

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 12 feb-11 kl 16:05 »
Jag har inga fröer att skicka vidare i år, men nästa år  :)

Men om någon bara vill bli av med fröer så får ni gärna skicka till mig  ;D

Jakobsson

« Svar #12 skrivet: 12 feb-11 kl 16:11 »
Jag e med!  ;D Vad kul!
Jag har rädisa, cocktailtomat, broccoli, slanggurka, paprika & förmodligen annat också  :-[
Minnet e bra men kort  :P
Var tvungen att gå & kolla  :P Har störböna & gul lök också :)

//
Jakobssons fru
« Senast ändrad: 12 feb-11 kl 16:25 av Jakobsson »

snöängeln

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 12 feb-11 kl 16:45 »
Jag är gärna med.

kollotrollet

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 13 feb-11 kl 18:11 »
Jag vill gärna vara med. Köper alltid för mycket fröer. Det är kul om någon annan kan få användning av dom också.
  Heléne
Koloniägare som vill ha höns!

vicky-g

• Västmanland
« Svar #15 skrivet: 15 feb-11 kl 11:16 »
Va kul att så många är intresserade. Kan alla som inte gjort det skriva ett PM till mig med sin adress så att jag kan sätta ihop en lista.

Sen undrar jag om ni vill ha en ren grönsakslista eller om blommor också ska vara med.

Ha en trevlig dag!

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #16 skrivet: 15 feb-11 kl 11:18 »
Jag är mest intresserad av grönsaker, men det gör väl inget om det slinker med en och annan blomma.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #17 skrivet: 15 feb-11 kl 11:45 »
Måste det vara just en kedja?  Jag skulle aldrig våga vara med i en sån, eftersom jag just riskerar att bli en stoppkloss.  Kan man tänka sig någon sorts lotteri, där var och en skickar PM till TS, som sedan i sin stora vänlighet sammanställer vad vi har att erbjuda, och därefter (kanske med barnets hjälp ;) ) lottar ut vem som ska skicka vad till vem?

Helt klart en kul idé, men jag undrar, hur detta förhåller sig till de där EU-reglerna ...  :P  :(
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 15 feb-11 kl 11:47 »
Måste det vara just en kedja?  Jag skulle aldrig våga vara med i en sån, eftersom jag just riskerar att bli en stoppkloss.  Kan man tänka sig någon sorts lotteri, där var och en skickar PM till TS, som sedan i sin stora vänlighet sammanställer vad vi har att erbjuda, och därefter (kanske med barnets hjälp ;) ) lottar ut vem som ska skicka vad till vem?

Helt klart en kul idé, men jag undrar, hur detta förhåller sig till de där EU-reglerna ...  :P  :(

Men då åker den som lottas ut att få av DIG på en nitlott...!
Plus att man då missar hela det fina med att välja själv vad man faktiskt vill ha och behöver
istället för att få en massa FLER fröer än de man redan har, att INTE plantera...

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #19 skrivet: 15 feb-11 kl 12:03 »
Men då åker den som lottas ut att få av DIG på en nitlott...!
Plus att man då missar hela det fina med att välja själv vad man faktiskt vill ha och behöver
istället för att få en massa FLER fröer än de man redan har, att INTE plantera...
Ja, den som hade fått mig som leverantör skulle ha åkt på en nitlott, men bättre att en får en nitlott, än att alla får det.

Kan man välja själv i kedjan?  Det fattade inte jag!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

439 gäster, 1 användare
Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser