Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alla hönsen hemma  (läst 2175 gånger)

ingaplinga

  • Inlägg: 53
Alla hönsen hemma
« skrivet: 10 feb-11 kl 17:57 »
Hur ska jag göra för att hålla hönsen kvar i trädgården? De har cirka 500 kvm + grannens tomt i väster men nog 17 ska de gå/flyga in till grannen med 4 jakthundar  >:( Jag vill inte ha dem enbart i hönsgård utan har dem som sällskap och "pynt" i trädgården.

Några tips?! Har bara två hönor och en tupp kvar nu.

Spindel

  • Inlägg: 623
    • Bohuslän
    • Helenas mignon
SV: Alla hönsen hemma
« Svar #1 skrivet: 10 feb-11 kl 18:50 »
 :-\ nja lite knepigt höns o ankor fattar ju inte det här med tomtgränserinte mina katter o hundar heller för den delen  ::) vet i sjutton hur du ska lösa det det får ju vara ett j.... högt staket om dom inte ska flyga över mina flyger ju 3 meter upp utan problem... nä vet inte
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Alla hönsen hemma
« Svar #2 skrivet: 10 feb-11 kl 19:50 »
Byt till en mindre aktiv och rörlig ras som inte flyger så bra. Flera av de stora klumpraserna (Brahma, Kochin; Dorking; Jersey Jätte osv) håller sig på marken.

Ett annat alternativ är silkeshöns dom flyger inte alls och där räcker ett staket åp 80cm med god marginal.

Edit stavning :-[
« Senast ändrad: 10 feb-11 kl 21:46 av Azoo-Lina »
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

ingaplinga

  • Inlägg: 53
SV: Alla hönsen hemma
« Svar #3 skrivet: 10 feb-11 kl 20:29 »
Bra tips! Ska fundera på att byta ras faktiskt.

Terés G

  • Inlägg: 65
    • Blekinge
SV: Alla hönsen hemma
« Svar #4 skrivet: 20 mar-11 kl 09:16 »
Hej!
För att "rädda vad som räddas kan" är det ju möjligt att klippa av vingpennorna och sätta upp ett lågt staket mot grannen de inte ska gå till.
Jag har gjort så med några höns här och de vande sig av med att gå dit jag inte ville. När fjädrarna vuxit ut hade de lärt sig en ny vana  :)
Lycka till!
/Terés
En underbar man, två söta barn, höns, ankor, katter, hund och liten gård.

fauve

  • Gäst
SV: Alla hönsen hemma
« Svar #5 skrivet: 20 mar-11 kl 09:54 »
Enklast måste väl vara att sätta upp ett stängsel av hönsnät mot grannen de inte ska gå in till och även dra det en bit mot andra hållet i tomthörnen ???


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

460 gäster, 3 användare
Be, ärt, RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser