Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fria ko-tråden  (läst 14464 gånger)

signe

SV: Fria ko-tråden
« Svar #20 skrivet: 30 mar-11 kl 17:25 »
Ja vissa av oss minns ju hur det kändes att mjölka och hälla bort mjölken för 25 år sedan. Usch vilken jobbig vår och försommar det var!

Mata

• Södermanland
« Svar #21 skrivet: 09 apr-11 kl 13:06 »
http://www.huffingtonpost.com/2011/04/06/cow-jump-regina-mayer_n_845617.html

En artikel och liten video om en flicka som tränat sin ko i ridning och hoppning. Artikeln är intressant, hoppningen förstår jag mig inte riktigt på... (varken med häst el. ko, haha!).
Här är videon:

Udderly Amazing: Girl Teaches Cow to Jump

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #22 skrivet: 10 apr-11 kl 00:51 »
Jaha, så var det bevisat.  Visserligen en ko, men ändå!  Dock undrar jag:  Bara två års träning, och hon hoppar redan, och går med på att flickan hänger på hornen och det hela?  Sen funderar man på alla konstiga EU-regler, när dom där två ska delta i diverse uppvisningar landet runt ...  Transportdokument, tillstånd, ugh!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Bokdungen

• Skåne
    • Bokdungen.se
« Svar #23 skrivet: 10 apr-11 kl 20:02 »
Då ska vi se om det här funkar... Våra första kalvar, som vi haft en månad, nu äntligen ute för första gången i lilla hagen.  ;D

http://youtu.be/_RF6-Yi76TQ
« Senast ändrad: 10 apr-11 kl 20:07 av Bokdungen »

Trollmor

• -
« Svar #24 skrivet: 10 apr-11 kl 23:27 »
Då ska vi se om det här funkar... Våra första kalvar, som vi haft en månad, nu äntligen ute för första gången i lilla hagen.  ;D

http://youtu.be/_RF6-Yi76TQ

Jag får bara fram en svart ruta.

Mata

• Södermanland
« Svar #25 skrivet: 11 apr-11 kl 06:43 »
Haha! Jag såg i alla fall.  ;D
Tre vildingar! Vad är de för ras/raser?

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #26 skrivet: 11 apr-11 kl 07:12 »
Inte kul vara mjölkbonde i Japan nu och dessutom beroende av att ofta köpa in foder. Eftersom fodret redan nästan är slut måste det innebära att de köper in rätt ofta. Undrar hur det gick med 200 kor när de inte hade elektricitet i 2 dagar. Måste varit massor med jobb att mjölka och få vatten på annat sätt. Ojoj...

http://www.lantbruk.com/japansk-bonde-tvingas-halla-ut-all-mjolk/2011-03-24

Jag akte forbi ett antal tomma bondgardar i Fukushima igar, en del kor har helt enkelt slappts ut att finna sin egen mat eftersom deras agare evakuerats, andra har transporterats ivag till gardar i andra delar landet dar de har mer plats och mindre bequerel i graset.

Iofs sa overdrivs det ratt mycket i media just nu, sa regeringen far overreagera lite mot vissa lantbrukare for att radda ryktet hos de andra. Synd om de djur och lantbrukare som far lida dock.

Bokdungen

• Skåne
    • Bokdungen.se
« Svar #27 skrivet: 11 apr-11 kl 14:44 »
Mata: det är två limousinkorsningar och den vita är av fjällras  :D.

Nina W

• Värmland
« Svar #28 skrivet: 11 apr-11 kl 14:56 »
Citat bokdungen:Då ska vi se om det här funkar... Våra första kalvar, som vi haft en månad, nu äntligen ute för första gången i lilla hagen.

Härliga kossekalvar! Gör mig nostalgisk. Pappa ville inte släppa ut kalvarna på bete förän dom var på andra året pga han var trött på att dom rymde. Jag och några sommarstugebarn brukade göra repgrimmor till dom och gå ut och gå och ibland bara låta dom beta ett tag. Vi fick för oss att vi skulle leka att dom var hoppeponnyer och gjorde en enkel bana i skogskanten och så sprang vi och hoppade tillsammans med dom! Ungefär en halvmeter höga hinder. Dom blev snälla, lätthanterliga kossor med tiden.

gernsö

• Skåne
« Svar #29 skrivet: 11 apr-11 kl 15:04 »
häftig film om hoppkvigan, men samtidigt så är det inte så ovanligt, finns många långt ut på landet som gör sådant, min egen ko är uppvuxen som mer av en häst än ko, hon lyfter på benen som en ko, kan hoppa ( fast nu giter hon inte längre)  galopperar fint. lår i grimskaft, har till och med haft bett i munnen. blev körd, hade sadel och allt det där.
dock måste jag säga att hoppa en kviga med lyngde på så tidigt som hon gör är fel, de är som hästar, är inte färdigväxta förrän vid 6-7 år. så det där tar på benen och ryggen.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Trollmor

• -
« Svar #30 skrivet: 11 apr-11 kl 19:29 »
Citat bokdungen:Då ska vi se om det här funkar... Våra första kalvar, som vi haft en månad, nu äntligen ute för första gången i lilla hagen.

Härliga kossekalvar! Gör mig nostalgisk. Pappa ville inte släppa ut kalvarna på bete förän dom var på andra året pga han var trött på att dom rymde. Jag och några sommarstugebarn brukade göra repgrimmor till dom och gå ut och gå och ibland bara låta dom beta ett tag. Vi fick för oss att vi skulle leka att dom var hoppeponnyer och gjorde en enkel bana i skogskanten och så sprang vi och hoppade tillsammans med dom! Ungefär en halvmeter höga hinder. Dom blev snälla, lätthanterliga kossor med tiden.
Tror jag det, att dom det blev, med så mycket vänlig kontakt och hantering!  :D  Man önskar att fler kossor och fler barn hade den möjligheten, då skulle nog vårt samhälle vara bättre!

skånetösen

• Skåne
« Svar #31 skrivet: 12 apr-11 kl 07:03 »
Fantastiskt söta!!!!! ;D
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

Mata

• Södermanland
« Svar #32 skrivet: 04 maj-11 kl 09:40 »
Trendigt med oxar? :)

http://www.nytimes.com/2011/05/04/dining/04oxen.html?hpw

Citera
Mr. Ciotola, 32, is one of a number of small farmers who are turning — or rather returning — to animal labor to help with farming. Before the humble ox was relegated to the role of historical re-enactor, driven by men in period garb for child-friendly festivals like pioneer days, it was a central beast of burden. After the Civil War, many farms switched from oxen to horses. Although Amish and Mennonite communities continue to use horses, by World War II most draft animals had been supplanted by machines that allowed for ever-faster production on bigger fields.

Now, as diesel prices skyrocket, some farmers who have rejected many of the past century’s advances in agriculture have found a renewed logic in draft power. Partisans argue that animals can be cheaper to board and feed than any tractor. They also run on the ultimate renewable resource: grass.

“Ox don’t need spare parts, and they don’t run on fossil fuels,” Mr. Ciotola said.

Följ länken för att läsa allt. Trevlig artikel.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #33 skrivet: 04 maj-11 kl 11:54 »

Två kvigor och en tjurkalv, men den är väl kastrerad !?
Annars kan inte tjuren gå med kvigorna...
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Bokdungen

• Skåne
    • Bokdungen.se
« Svar #34 skrivet: 07 maj-11 kl 20:39 »
Två kvigor och en tjurkalv, men den är väl kastrerad !?
Annars kan inte tjuren gå med kvigorna...

De är delade på och går i olika hagar :-)

Mata

• Södermanland
« Svar #35 skrivet: 27 jun-11 kl 13:11 »
Bra att veta:

Citera
Vattengiva till kalvande och nykalvade kor
Jag har under många år ägnat mycket tid åt studier av kalvkornas beteenden och behov. Dessa
studier har gett mig erfarenheten att kon ogärna dricker kallt vatten i samband med kalvningen.
Det går åt mycket energi att värma upp vatten i kroppen. Därför dricker kon för lite om hon
bara har tillgång till kallt vatten.
Vid Kårtorp har många hundra kalvkor erbjudits vatten kallt, tempererat till 20 och
tempererat till 35. Än har ingen druckit annat än kroppstempererat vatten. Vad vinner vi då på
detta? En ko med god vätskebalans är en fungerande ko som oftast slutför sin kalvning med
bra sammandragningar, där efterbörden släpper. Om en äldre ko inte dricker är detta en ganska
säker indikation på att om hon inte får Bovikalk eller liknande calciumpreparat så har vi en
pares och kvarbliven efterbörd som ett brev på posten.

(http://www-mat21.slu.se/publikation/pdf/MAT21_%27Behover_kor...pdf)

Mata

• Södermanland
« Svar #36 skrivet: 28 jun-11 kl 21:55 »
Klövverkning på innovativt sätt... :o

http://fotolasse.se/alatorp/Verkning/Verk.htm

Mata

• Södermanland
« Svar #37 skrivet: 17 jul-11 kl 23:14 »
Känner ni till Big Bertha? Hon har världsrekordinnehavet som äldsta ko. Hon lämnade strax innan sin 49:onde födelsedag! Och hon födde 39 kalvar!!! Ett av hennes barn blev 35 år.

http://en.wikipedia.org/wiki/Big_Bertha_%28cow%29

Mata

• Södermanland
« Svar #38 skrivet: 03 aug-11 kl 13:22 »
Intressant:

http://www.earthweek.com/2011/ew110722/ew110722g.html

Citera
A new report on animal behavior reveals that cows develop relationships within the herd that can only be described as best friends, and become stressed if separated from each other.

Doctoral student Krista McLennan of Britain’s Northampton University, who discovered the relationships, says that if these bonds were recognized and honored within dairies, it could improve milk yields.

During her research, cattle were penned on their own, with their best friend or with another cow they did not know for 30 minutes while their heart rates were measured at 15-second intervals.

Cortisol levels were also measured to determine how well the cows cope when isolated.

“When heifers have their preferred partner with them, their stress levels in terms of their heart rates are reduced compared with if they were with a random individual,” McLennan told reporters.

She also pointed out that modern farming practices often force cows to be separated for visits from the vet or as portions of the herds are moved around.

“We know re-grouping cows is a problem, because there’s a high level of stress among animals as they try to integrate into a new group,” McLennan said.

gernsö

• Skåne
« Svar #39 skrivet: 03 aug-11 kl 14:34 »
Klövverkning på innovativt sätt... :o

http://fotolasse.se/alatorp/Verkning/Verk.htm

tycker det ser ut som om han ändå får en konstig vinkel på ryggen, att han ändå måste böja sig för att se ordentligt. samt måste vara svårare att få bra vinkel på klöven då det blir på sidan liksom.....
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 2 användare
Anna58, nordictinkerer

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser