Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får och häst i ligghall  (läst 3616 gånger)

charlotte_13

• Skåne
    • Skingeröd Gård
Får och häst i ligghall
« skrivet: 07 feb-11 kl 21:55 »
Hej,

Någon med erfarenhet av att ha häst och får tillsammans på lösdrift med gemensam ligghall. Hur fungerar detta? Vad ska man tänka på? Alla tips och råd mottages tacksamt.
Gårdsägare i Skingeröd, norra Skåne. Har Hedemorahöns, Blekingeankor och Skånegäss i genbank.

zeina66

• Värmland
SV: Får och häst i ligghall
« Svar #1 skrivet: 07 feb-11 kl 22:50 »
Hej,hade en ardenner ihop med mina gutar för några år sen. Baggen valde att gå med hingsten och tackorna i en grupp. Delade av med ett elrep på en meters höjd för att fåren skulle kunna komma undan i en del ifall dom behövde. Den hästen va snäll och hagen torr. En del hästhagar blir ju ruskigt upptrampade och då blir fåren väldigt smutsiga. Vissa hästar funkar inte med får,hade en sån en period och det var inte bra för fåren,det är en chansning...
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Luff

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 07 feb-11 kl 23:19 »
Fåren är ju inte världens smidigaste djur och har svårt att hoppa undan. Även den snällaste häst kan sura på polarn och den tittar ju inte efter om det står ett får ivägen om den vevar med bakbenen. Jag skulle skärmat av och gjort 2 avdelningar.
Speciellt om man har dräktiga tackor så är det olämpligt.
Jag hade hästar och får ihop i hagar förr och det gick väl bra förutom något race då och då där fåren fick flytta sig snabbt.
Grannens fjord bröt benet på sin bästa polare baggen av ren olyckshändelse.
OCH
2 av mina hästar fastnade i fårnätet med skorna så något dylikt staket kommer jag aldrig mer att ha i en hästhage. Så fort jag själv kunde bestämma plockades nätet ner trots fars grymtningar.
//Luff

charlotte_13

• Skåne
    • Skingeröd Gård
« Svar #3 skrivet: 08 feb-11 kl 10:58 »
Ok, tack för svar. Hur är det med får och utgång året om, är det vissa raser som är mer/mindre lämpade? Vi kommer ju självfallet ha en rejäl ligghall med 3 väggar och den öppna väggen i söderläge och rejäl halmbädd i denna. Spontant tänker man ju att de flesta djur borde må bara bättre av att gå ute, men det blir ju å andra sidan rejält kallt på vintrarna (Jämtland)..
Gårdsägare i Skingeröd, norra Skåne. Har Hedemorahöns, Blekingeankor och Skånegäss i genbank.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #4 skrivet: 08 feb-11 kl 11:13 »
Ok, tack för svar. Hur är det med får och utgång året om, är det vissa raser som är mer/mindre lämpade? Vi kommer ju självfallet ha en rejäl ligghall med 3 väggar och den öppna väggen i söderläge och rejäl halmbädd i denna. Spontant tänker man ju att de flesta djur borde må bara bättre av att gå ute, men det blir ju å andra sidan rejält kallt på vintrarna (Jämtland)..

Vi har haft våra får så att de fått gå ut om de velat, finull och nån Svea-korsning har vi för tillfället. De står ofta ute även om det har varit snöstorm. Jag känner också att de bör få gå ut när de vill... känns bäst så.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Jan B

• Intresse djur och natur
    • Dalarna
« Svar #5 skrivet: 08 feb-11 kl 13:03 »
Ja, du talar om får och häst i ligghall, men jag misstänker, att du även tänker på att häst och får ska beta tillsammans.
Vi planerar att fåren ska få beta i hästhage, men att vi avgränsar fåren i små rutor med fårelstängsel i hästhagen.
Vi får se hur det fungerar?
Har även hört att häst och får ska kompensera varann, när det gäller motståndskraft mot parasiter.

charlotte_13

• Skåne
    • Skingeröd Gård
« Svar #6 skrivet: 08 feb-11 kl 16:46 »
Japp, beta tillsammans är ju också tanken. Har läst detsamma ang parasiter. Stängselbiten är väl det som jag också funderat en del på då jag förstått att får tenderar vara ganska rymningsbenägna. Hade ju helst sett att vi kunde köra elstaket rakt av, men kanske 3 linor istället för 2 som vi alltid haft när vi haft häst tidigare..

Luff

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 08 feb-11 kl 21:04 »
Jag har haft 2 elrep på hästnivå och en "ståltråd" i fårhöjd, vad kan det bli i cm? 30, 60 och 110. Funkade bra men då var det stooooora beten och lite får - alltemmellanåt gick fåren in till hästarna men inte ut ur själva hagen - jo ett undantag var det med ett par bagglamm en höst som absolut  skulle vara ute på klövervallen.
//Luff

Dela detta:

* Inloggade just nu

603 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser