Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Såmaskin - några oidentificerade delar  (läst 3449 gånger)

Johannes i Stavre

• Jämtland
    • Revsunds Honung
Såmaskin - några oidentificerade delar
« skrivet: 07 feb-11 kl 11:41 »
Jag fick tag på en enkelradig såmaskin. Den verkar fungera bra men det finns några delar som är lite hokus pokus för mig.

Först och främst på bild 1 & 2. Det verkar va någon slags ventil/spjäll. Armen vid fingret har ett litet hål. Ska den knutas till mekaniken på något sätt?? Vad har det där för funktion?

Och sen finns det några järnbitar till. Bild 3. Vad ska/kan jag göra med dem där delarna??

Finns det någon här som vet???

/Joh.

Johannes i Stavre

• Jämtland
    • Revsunds Honung
SV: Såmaskin - några oidentificerade delar
« Svar #1 skrivet: 07 feb-11 kl 11:44 »
En bild till....

anders 67

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 07 feb-11 kl 12:18 »
Bild 3 är nog någon form radinställning/spårmarkering så du kan markera nästa rad bredvid den du sår
Visst går den att fälla ner på något sätt?
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

esten

• -
« Svar #3 skrivet: 07 feb-11 kl 16:42 »
Säger det samma om 3an att det är för radmarkering av nästa sårad .
Nr 1-2 undrar jag om det inte är en on-off spak till såbillen , så man kan rulla ut till åker utan att så hela vägen dit .
Fyll på frön och kolla vad som händer i de olika lägena .
Det finns väl också någon inställning på fröstorlek och avstånd mellan fröet i såraden ?

Johannes i Stavre

• Jämtland
    • Revsunds Honung
« Svar #4 skrivet: 08 feb-11 kl 07:02 »
Bild 3 är nog någon form radinställning/spårmarkering så du kan markera nästa rad bredvid den du sår
Visst går den att fälla ner på något sätt?

Det låter rimligt.
Ja man kan fälla ner den men jag tror att det saknas något i så fall. Ska kolla hur det blir.

Det finns väl också någon inställning på fröstorlek och avstånd mellan fröet i såraden ?

Yep, det finns en sånt där oxså.
En On-Off grej kan det inte va, tror jag. Annars sammlar sig alla frö ovanpå spjället och får man  typ 100 fröer på en gång vid 'ON'.

Xoot

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 08 feb-11 kl 21:10 »

Använde det magiska ordet på google och valde bilsökning: Såmaskin

Om jag nu har rätt och inbillar mig att det är samma maskin enligt länken så har du alla svar här:
http://chaos.bibul.slu.se/sll/sjv/utan_serietitel_sjv/UST92-3/UST92-3Z.HTM

;D

Edit:
Ser inte ut att vara samma modell tyvärr...
« Senast ändrad: 08 feb-11 kl 21:16 av Xoot »

Johannes i Stavre

• Jämtland
    • Revsunds Honung
« Svar #6 skrivet: 08 feb-11 kl 22:30 »
Ser inte ut att vara samma modell tyvärr...

Hade hittat den där sida själv redan men det finns inte mycket info där som matchar min lilla maskin.

Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 1 användare
Taxmamman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser