Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förslag på fröblandninar till bete och hö  (läst 2028 gånger)

ia-pia

Förslag på fröblandninar till bete och hö
« skrivet: 04 feb-11 kl 14:46 »
Tänkte beställa frö från Olsson. Ngn som har provat deras sortiment till färdiga fröblandningar för får eller gjort en egen blandning?

Sano

• Bohuslän
SV: Förslag på fröblandninar till bete och hö
« Svar #1 skrivet: 04 feb-11 kl 15:46 »
Ja, jag har gjort ganska många egna blandningar, anpassade till jordart, fuktighetsförhållanden, intensitet och användning (bete/hö). Mina får älskar käringtand, vitklöver och svartkämpar. Även cikoria, men eftersom vi inte gödslar så mycket höll den bara 1-2 år i vallen.

Är du osäker på vad som passar hos dig rekommenderar jag att du väljer en blandning med mångar olika arter i, så kan du se allteftersom åren går vilka arter som finns kvar i vallen. Undvik rödklöver och hundäxing, de passar dåligt till får. När det finns möjligehet väljer jag alltid sortblandningarna (tex vitklöverblandning), det ger oftast större avkastning, liksom bredare skördefönster och mer långlivad vall.

Jag börjar nästan alltid med Olssons gräsblandning (tror jag den heter, den med ganska många olika sorters gräs i), kompletterar med 1-3 baljväxter och ett par örter. Man behöver inte ta mycket av örterna, de tar sig ändå om de trivs.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

ia-pia

« Svar #2 skrivet: 04 feb-11 kl 19:19 »
Hej Sano,
Såg det fanns en blandning som hette Käringstandsblandning4 den skulle man kanske testa och lägga till några kg vitklöver. Läste att cikoria är känslig för selektiv betning och växer för fort så det hinner inte bli avbetat likaså med eng. rajgräs.
Där fanns ju kummin med, svartkämpar räknas väl oxå som ört vilka andra örter har du testat?
Vad räknar du till baljväxter- är det sådant man använder till gröngödsling typ klöver. Räknas käringtand till balj eller ört?

Sano

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 07 feb-11 kl 15:44 »
Ja, cikoria kräver täta avbetningar. Har du mer extensiv drift med längre mellan avbetningarna eller inte så hög beläggning passar den dåligt. Eng rajgräs funkar bättre men är inte så uthållig pga dålig vinterhärdighet. De traitionella betesgräsen, timotej, ängssvingel, ängsgröe och rödsvingel, fungerar bättre vid lägre beläggning. Timotej tål inte alltför hård avbetning.

Svartkämpar fungerar jättebra hos oss och tål också selektiv betning. Kummin blev inte så mycket hos oss och pimpinell passar inte marktypen (morän).

Nu utgår jag från att det är enbart betesvall du har...

Baljväxter är klöver, lusern, käringtand, vicker m fl kvävefixerande växter. Vitkklöver och käringtand är begärgligt för fåren, de andra har jag inte testat.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

ulfg

« Svar #4 skrivet: 07 feb-11 kl 19:15 »
Det är nog viktigt att man anpassar sin blandning till hur vallen ser ut. Hur pass blött/torrt/magert/rikt är den vall som skall sås in? Sen också till hur länge vallen skall ligga och hur pass intensivt den skall betas. Men allt det där får man ju så goda råd till i Olssons frökatalog.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

684 gäster, 2 användare
stromback, Wes Jr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser