Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höna luftruvar  (läst 10958 gånger)

evamarie

• Gäst
Re:Höna luftruvar
« Svar #20 skrivet: 06 aug-06 kl 12:04 »
Det kan vara lite jobbigt att ha ruviga hönor. Det är ju så synd om dem där de ligger och ruvar, och ruvar och mår allmänt dåligt och går ner i kondition utan att det blir något resultat av det.

Jag har i mitt hönshus möjlighet att sätta upp nät runt en avdelning av sittpinnarna. Det gör att den ruviga hönan inte kan lägga sig ner någonstans utan måste sitta på sittpinnar hela tiden. Naturligtvis finns det fri tillgång till mat och vatten. Efter tre-fyra dagar i "buren" brukar ruvlusten ha försvunnit och när jag släpper ihop hennne med de nadra hönsen igen brukar hon gå omkring "som en vanlig höna" för att börja lägga ägg igen ett antal veckor senare.

Det känns lite elakt att spärra in en höna på det här sättet, men å andra sidan är det bara för en kort period. Jag tror att hon mår sämre av påfrestningen att ligga och vara ruvig veckor i sträck än att sitta på en sittpinne med massor med mat och vatten under några dagar.
« Senast ändrad: 06 aug-06 kl 12:05 av evamarie »

Tedarix

• Uppland
« Svar #21 skrivet: 06 aug-06 kl 15:57 »
En variant för att få hönsen att sluta ruva kanske kan vara att stänga igen redena med lite nät eller en skiva av något slag.
Man kan lägga en låda eller liknande på golvet till värpande höns istället. Höns som värper letar ju gärna efter en ny plats att ruva på då medan den ruvande hönan inte alls är lika sökande utan vill bara tillbaka till sitta vanliga rede eller det bredvid. :)
Har stort intresse för höns- och ankfärger...

Mossie

• Dvärgöland, dvärgkochin, hund, katter & sambo.
« Svar #22 skrivet: 06 aug-06 kl 22:03 »
Mossie, intressant att du också har dv kochin som ruvar och ruvar och ruvar  ;). Undrar just om min dv kochin Ulla smittad dina  ??? :D ;)
Dom sitter väl och "chattar" på Forumet och inspirerar varandra. ;D
Det finns inga dumma djur-bara dumma människor.

Sia

• Dalarna
« Svar #23 skrivet: 06 aug-06 kl 22:15 »
Mossie, intressant att du också har dv kochin som ruvar och ruvar och ruvar  ;). Undrar just om min dv kochin Ulla smittad dina  ??? :D ;)

Dv. kochin är inte höns, de är levande äggkläckare!!
tror dom iaf...... ::)   :)
jag har även en korsning kochin /silkes som är helt hopplös, en sommar fick jag lägga brahma-ägg under henne, för att jag hade inga kochin ägg, hon kläckte fram kochin kycklingar senare på sommaren också.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Lena A

« Svar #24 skrivet: 19 aug-06 kl 17:54 »
Hör och häpna!  :D Sedan två dagar har Ulla slutat ruva!  ;D

Nu sitter hon på nattpinnen som hon aldrig gjort annat och är ute med de andra på dagarna och sprätter i gräset!  Jag gläds åt henne, så att hon åtminstone kan uppleva litet av det gröna gräset innan hösten kommer  ;).

Tedarix

• Uppland
« Svar #25 skrivet: 21 aug-06 kl 14:38 »
Jaa du Lena,
man kan ju knappast anklaga Ulla för att inte vara trogen sina uppgifter. :)
Jag har aldrig tidigare hört talas om en höna som ligger och ruvar i 13 veckor!!! :o
Men jag hoppas verkligen att du låter henne få en egen kull ägg och kycklingar nästa gång hon ruvar. Och se då till att Fifi inte lägger sej i och snor dom i slutskedet för om Ulla är så engagerad i att ruva på ingenting måste hon ju vara en utmärkt kycklingmamma.   :D  
« Senast ändrad: 21 aug-06 kl 14:50 av Tedarix »
Har stort intresse för höns- och ankfärger...

Mossie

« Svar #26 skrivet: 21 aug-06 kl 19:01 »
Mina 3 verkar ha gett upp nu oxå. Fast 2 av dom ligger i redet på nätterna, det verkar som om dom har svårt att hitta "sin plats" igen på pinnarna. Men dom kommer ut självmant på morgnarna. Tack och lov!!!

Anso1971

• Dalarna
« Svar #27 skrivet: 21 aug-06 kl 19:51 »
Jag har också en höna som vill ruva.
Men än så länge så går hon ut en stund varje dag. Men ofta ofta så hittar jag henne inne i redet. Hon lägger troget ett ägg om dagen som vi tar ifrån henne. Vi har ingen könsmogen tupp.
Vi har en ungtupp som just börjat gala men han är hennes son.

Till våren hade jag gärna låtit en höna som inte är släkt med tuppen, få ruva fram några kycklingar. Men om vår duktiga gammelhöna gärna vill ruva, ska jag då lägga under en annan hönas ägg? Eller ska man låta henne få kycklingar med sin egen son? Vilket är egentligen mest rätt? Det blir ju i alla fall sina barnbarn hon fostrar om man lägger dit andra ägg. Kan det bli problem om vår kolsvarta höna får bruna kycklingar? Läste förut att de kan döma sina ungar efter färgen. Är det vanligt?

Tycker lite synd om henne när jag hittar henne i redet hela tiden, men i nuläget kan det inte bli kycklingar, jag kan tyvärr inte trolla.

Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Mossie

« Svar #28 skrivet: 21 aug-06 kl 22:27 »
Visst kan du lägga dit ägg från en annan höna, det har vi gjort utan problem. Glöm inte att märka äggen så du vet vilka som är vilka. Vi har inte sett några problem med olika färger på kycklingarna, dvärgkochinhönorna har ruvat fram dvärgkochin i olika färger och även ölandsdvärgkycklingar samtidigt.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 21 aug-06 kl 23:01 »
Jag har också en höna som vill ruva.
Men än så länge så går hon ut en stund varje dag. Men ofta ofta så hittar jag henne inne i redet. Hon lägger troget ett ägg om dagen som vi tar ifrån henne. Vi har ingen könsmogen tupp.
Vi har en ungtupp som just börjat gala men han är hennes son.

De brukar inte låta sig generas av sådant.

Citera
Kan det bli problem om vår kolsvarta höna får bruna kycklingar? Läste förut att de kan döma sina ungar efter färgen. Är det vanligt?

Hönan känner igen sina kycklingar och kan avvisa kycklingar med annat utseende. Men det är ju inget problem med ägg som hon ruvar själv.

Lillfia

« Svar #30 skrivet: 04 sep-06 kl 01:22 »
Hej. jag är ny både i detta forum och relativt "ny" som hönsägare. Har fem hedemorahönor sedan i somras (ca ett år). men ingen tupp. En höna har börjat ligga och ruva och är både sur och irriterad när jag vill kolla äggantal och även störa henne. Hon går ut i bland men är då väldigt irriterad och "reser borst" och vill gärna slåss med de andra hönorna. Är detta vanligt men den reaktionen??

Lena A

« Svar #31 skrivet: 04 sep-06 kl 09:45 »
Lillfia, ja det är vanligt att ruvande hönor slår ifrån sig när de blir störda. De brukar också gå ut och göra ifrån sig emellanåt. Alltså fullt normalt!  :) Lycka till med kycklingarna senare!  Berätta gärna hur det går.

johe71

« Svar #32 skrivet: 25 sep-06 kl 10:11 »
bör jag göra något för att få henne att sluta ?

Jag tycker litet synd om henne för hon går ju miste om gröngräset och sommaren  ;)

Jag kom att tänka på den här tråden när jag läste min senast inköpta bok ("Råd och anvisningar för en lönande fjäderfäskötsel", Signe Forsberg 1953)
I den finns ett tips på hur man kurerar höns från liggsjuka...
Citera
Spjälbur används för att avvänja ruvhöns. Burens botten utgörs även av spjälor. Luftväxligen underifrån gör att ingen ruvvärme uppstår, och efter en kort tid är hönsen kurerade från sin liggsjuka. Buren hängs fritt i ett träd eller någon annan lämplig plats.
Det finns också en bild på nämda bur, det ser ut att vara en bur gjord av smala bräder (3-4 cm kanske) med lika breda luftspalter.
Jag antar att det skulle gå lika bra att göra ett speciellt värprede till hönan med nätbotten...

Lillfia

« Svar #33 skrivet: 02 okt-06 kl 23:14 »
Hej! vill bara hälsa till Lena A som svarat på min tidigare förfrågan om mina höna som ruvade(trots att jag ingen tupp har). Jag lyfte ner henne då och då för att hon skulle äta och dricka, tog bort hennes ägg och den 18 sept. lyfte jag henne till nattpinnen hos de övriga hönorna och efter det så började hon det normala hönslivet. Hon är pigg fast det syns att hon tappat en hel del i vikt, så lill-fia får hon heta.
Som sagt var ingen tupp har jag (än) så kycklingar blir det ju inte men jättegoda ägg.   :)

Mamma-Anna

• http://norgardsanna.spaces.live.com/
dv.kochin luftruvar
« Svar #34 skrivet: 27 okt-06 kl 08:36 »
Hej!
Min ena dvärgkochinhöna tomruvar, hon har legat sedan augusti. Hon fick ruva fram en kull i början på sommaren, men är väl typiskt ruvningsglad. Problemet är att trots att vi tar ut henne minst en gång om dagen och lockar med extra god mat så får vi henne inte att avbryta. Och nu är hon extremt mager! Jag vet inte hur jag ska få henne att sluta ruva. Svärfar säger åt mig att jag måste stänga redena och stänga in till hönshuset när jag tar ut henne, men de andra som värper måste u ha tillgång in, så det känns inte som om det funkar! Dessutom har höken varit här några gånger den senaste tiden (och tagit ett par ungtuppar) och jag vill att hönorna ska kunna sticka in och ta skydd.
Hur ska jag göra för att få henne att sluta tomruva, ingen annan höna ligger på ägg så det är inte smittat, det var en som la sig samtidigt som denna men som avbröt tomruvandet efter att vi stört henne dagligen.

Lena A

SV: dv.kochin luftruvar
« Svar #35 skrivet: 27 okt-06 kl 09:52 »
Jag hade samma "problem" med min dvärgkochin i somras. Se en annan tråd här (jag tror den heter "Höna luftruvar", eller något ditåt).

Jag försökte med alla knep att få henne att sluta. Jag flyttade henne och tuppen (för att hon inte skulle vara ensam) till ett annat mindre utrymme över natten, jag lyfte ut henne till gräsmattan på dagarna flera gånger (när jag var hemma), jag lyfte ut henne så att hon kunde äta ifred för de andra hönorna, men jag vet egentligen inte om det här hjälpte. En dag slutade hon luftruva och var som vanligt igen. :). Jag försökte också med att lyfta upp henne på sittpinne på nätterna, när det var mörkt.

Nu efteråt känns det som om det viktigaste var att få henne att äta. De gånger jag lyfte ner henne lockade jag med favoritmaten.  :)

Berätta hur det går för dig!

Sally

SV: dv.kochin luftruvar
« Svar #36 skrivet: 27 okt-06 kl 22:01 »
Dvärgcochin är ruvvilliga! Jag har haft "problem" med luftruvning jag också. Att flytta och störa hjälper ibland- men inte alltid. Det viktigaste är att se till att de äter och dricker. Äter de inte när jag tar ut dem sätter jag helt enkelt mat där de ligger- förr eller senare tröttnar de- även om det kan ta tiiiid!
//Sally
Går det...så går det!

Dela detta:

* Inloggade just nu

753 gäster, 1 användare
isa

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser