Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höna luftruvar  (läst 10978 gånger)

Lena A

Höna luftruvar
« skrivet: 10 jul-06 kl 08:24 »
Mina kycklingar är nu 5 veckor gamla. De ruvades av Ulla dvärgkochinhöna fram till dagen innan de kläcktes, då Fifi silkeshöna bytte plats med Ulla och äggen kläcktes under Fifi.

Allt är väl med Fifi och kycklingar. Jag undrar emellertid om Ulla för hon ligger fortfarande och ruvar. Ska jag låta henne vara och låta henne gå av ruvningen, när hon vill eller bör jag göra något för att få henne att sluta ?  ??? Hon har ju ruvat först 3 veckor tills kycklingarna kläcktes och nu 5 veckor till.

Jag tycker litet synd om henne för hon går ju miste om gröngräset och sommaren  ;)

Barbro

Re:Höna luftruvar
« Svar #1 skrivet: 10 jul-06 kl 09:15 »
Hej Lena!
Min dvärhkochinhöna, Lilla Blå, la sig att ruva igen bara några veckor efter att hon övergett sina 4 veckor gamla kycklingar. Hon har varit mycket envis, men jag har lyft ut henne till de andra 2 gg/ dag och plockat bort de ägg hon legat på vartefter. Vi har hållit på så i 5 veckor, men den sista veckan har hon slutat och går med de andra och sitter på pinnen på natten.
Ruvningslusten är så stark att det verkar som de skulle kunna svälta sig till döds, min lilla höna var både blek och mager, men har hämtat upp sig igen. Jag hade inte dåligt samvete eftersom hon fått kläcka fram sina kycklingar tidigare, annars hade jag nog låtit henne ligga kvar.
Kan inte din höna få några ägg att kläcka?
Barbro

Tedarix

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 10 jul-06 kl 09:52 »
Hej Lena!
Det bästa för Ulla hade förstås varit att hon hade fått ta hand om sina kycklingar själv utan att Fifi hade lagt sej i men å andra sidan så verkar hon ju mer sugen på att ruva än att ta hand om kycklingarna eftersom hon inte hjälpte Fifi med det från början.

Att ge henne nya ägg att ruva på för att hon ska få bli mamma ändå måste nog nästan ses som djurplågeri. Att ligga och ruva i åtta veckor är ju väldigt jobbigt för hönan och ska hon dessutom ligga i tre veckor till så skulle jag inte bli förvånad om det finns risk för att hon dör av näringsbrist.

Som det är nu är det bästa att lyfta ut henne ur redet och ta ut henne så ofta som du ser att hon ligger där. Hon har förmodligen magrat ur ganska rejält vid det här laget och behöver nog äta upp sej lite nu. :)
Och eftersom hon inte har slutat av sej själv så behöver hon lite hjälp på traven. :)
Lycka till!
« Senast ändrad: 10 jul-06 kl 09:56 av Tedarix »
Har stort intresse för höns- och ankfärger...

bea

« Svar #3 skrivet: 10 jul-06 kl 09:57 »
håller med föregående talare hade för ett par år sedan en liknande händelse och trots att jag bar fram mat och vatten gick hönan vidare till hönshimmlen (hon kan ju ifs varit sjuk med men det tär ju enormt på dem att ruva)

Lena A

« Svar #4 skrivet: 10 jul-06 kl 10:20 »
Tedarix, stort tack för svar.  :). Ja, det var ju meningen att Ulla skulle bli mamma men det blev ju inte så, som sagt.

Jag matar henne i redet på morgonen då hon får uppblött bröd och olika grönsaker. Detta äter hon med god aptit. Jag brukar också sätta ner henne på golvet, men hon hoppar upp i redet igen nästan med en gång. Hon känns inte mager. Jag har sett henne i utegården över helgen, då hon nog är ute för att göra ifrån sig. Sedan går hon direkt till redet igen.

Jag är inte orolig för att hon svälter. (Jag ska nog börja ge henne mat i redet på kvällen också, för säkerhets skull :).)

Jag ska försöka lyfta ner henne också, när jag är hemma, så får vi se vad som händer, även om hon lägger sig i redet igen. Matningen i redet verkar fungera.

Tack för svar  :)
« Senast ändrad: 10 jul-06 kl 14:03 av Lena A »

Lena A

« Svar #5 skrivet: 11 jul-06 kl 08:16 »
Igår kväll matade jag Ulla i redet och lyfte sedan ner henne. Hon drack vatten självmant innan hon hoppade upp i redet igen.

Imorse fick hon uppblött bröd och en äggula. Sedan lyfte jag ner henne men hon ville inte dricka vatten utan hoppade upp i redet med en gång (under protest).

Hon äter med god aptit och när jag matar henne får hon i alla fall i sig något. Jag hoppas naturligtvis att hon ska gå av sin luftruvning snart (det hoppades jag för några veckor sedan också ...)
« Senast ändrad: 11 jul-06 kl 08:16 av Lena A »

Mossie

• Dvärgöland, dvärgkochin, hund, katter & sambo.
« Svar #6 skrivet: 11 jul-06 kl 09:34 »
Jag har tagit ut hönorna i hönsgården flera gånger om dagen när jag kunnat. Gått så långt från hönshuset som möjligt. Det blir en himla cirkus på dom men dom kastar sej över maten och vattnet, ibland även sandbadet. Ve den som kommer i närheten! Jag tror man måste "visa upp" dom ibland för dom andra hönsen annars kan det bli slagsmål som det blev hos mej. Jag vet inte om dom "glömmer bort" hönorna som ligger och ruvar eller också så är det väl hormonerna som svallar. Jag har även handmatat luftruvarna ibland när dom inte varit ute tillräckligt.
« Senast ändrad: 11 jul-06 kl 09:35 av Mossie »
Det finns inga dumma djur-bara dumma människor.

Lena A

« Svar #7 skrivet: 12 jul-06 kl 08:45 »
Igår kväll matade jag hönan Ulla i redet och bar därefter ut henne till utegården, där hon möttes av de andra hönorna. Hon gjorde ifrån sig, putsade sig, sträckte på sig och visade en liten tendens till att vilja gå ut på stora gräsmattan utanför utegården, där de andra var, men icke.... efter en stund gick hon in i hönshuset och hoppade upp i redet igen.  ::)

I morse - samma procedur - matning och utbärning  ;). Hon åt själv av allfoder i automaten och sedan upp till redet igen. Nåja, hon får i alla fall mat nu, och eftersom hon verkar må bra, håller vi väl på så här ett tag. Till helgen ska jag lyfta ner henne oftare.

Jag vill bara hålla alla uppdaterade om det här med hönan Ullas luftruvning.  :D ;)

Anna

• -
« Svar #8 skrivet: 12 jul-06 kl 09:22 »
Om man har bestämt sej för att hönan inte ska få ruva på ägg tycker jag att man ska bryta ruvningen för hönans skull. Hon kommer ju ändå inte att få några kycklingar så varför ska hon då behöva ligga där och gå miste om den gröna sommaren. Det går att bryta ruvlusten även hos den mest ruvtjuriga kochinhöna genom att flytta henne till en helt ny miljö för ett tag. Det mest effektiva är egentligen att sätta henne i en så tråkig och kal bur som möjligt med endast mat och vatten. Inget rede eller inbjudande golvströ att ligga i. Det brukar då räcka med 1-2 dygn så har ruvningen brytits. Många kanske tycker att detta låter elakt, men att bara låta henne ligga där fast man bestämt att hon ändå inte ska få några kycklingar är ju också grymt på ett sätt. Jag föredrar denna tvådygnskur i så fall. Annars skulle jag nog ge henne några ägg att ligga på.
Lycka till,
Anna
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Susanne

« Svar #9 skrivet: 12 jul-06 kl 10:06 »
Jag tycker det är bättre att ge hönan ett fåtal ägg hellre än att låta dem luftruva hela sommaren. Visst kan det vara jobbigt när hönsen är ruvtokiga och ALLA i flocken ska envisas med att ligga. Men eftersom jag vet hur mina höns är (och de är ruvdårar) så ger jag bara ett fåtal ägg till dem för att inte totalt svämma över av kycklingar. Det räcker om hönsen får 2-3 kycklingar så är de nöjda. Hönshuset blir överbefolkat ändå, innan kycklingarna vuxit upp och fått komma till nya hem (eller ungtupparna slaktats). Kanske Annas alternativ att isolera dem i en bur med bara mat och vatten ett par dygn för att bryta dem kan vara ett alternativ. Jag har aldrig provat, men skulle tro att mina höns bara hade brytits ett tag, sedan hade de likväl lagt sig igen. Men om det fungerar med isolering ett par dygn så låter den metoden mer schysst än att låta dem luftruva en hel sommar.  :-\ Kan ju vara värt att prova iallafall om man absolut inte vill ha några kycklingar.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 12 jul-06 kl 10:27 »
Jag tycker Ulla skall få ett par ägg att ruva. Det är uppenbarligen vad Ulla vill och betydligt enklare än att hålla på och mata och bära omkring hönan. Jag skulle inte vara orolig för att Ulla går och dör av att ruva, vi har haft hönor som legat i månader och sedan tagit utmärkt väl hand om kycklingarna. När de ligger som i trans går ämnesomsättningen ner och de gör knappt av med någon energi.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #11 skrivet: 12 jul-06 kl 12:31 »
Plus att Ulla nog är uppe och äter och kackar när hon tycker att det är morgon. D.v.s tre på morgon när husfolket sussar sött.

Anna

• -
« Svar #12 skrivet: 12 jul-06 kl 13:16 »
I vintras när det var så mycket surr om influensan och hur det skulle bli med restriktioner mm tänkte jag ligga lågt med att ta fram kycklingar. Men det tänkte ju inte mina chabohönor. fem av dem blev sur samtidigt. Vi körde med isoleringsvarianten i nå't dygn och sen släppte vi ut dem till de nadra. Då hade de kommit av sej och återgick inte till att ruva på länge. Jag rekomenderar den som inte kan kläcka fram fler kycklingar att testa detta. Annars är det förstås alltid det bästa om hönan får sina kycklingar. Men man ska ju ha plats för dem också...
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Lena A

« Svar #13 skrivet: 12 jul-06 kl 14:07 »
Tack alla för synpunkter  :).

Tyvärr vill jag inte lägga ägg till Ulla, pga platsbrist. Det är nog som Gruff säger att hon är uppe och äter och sträcker på sig när husfolket sover  ;), detta bara för att retas och låta oss tro att hon nästan svälter och för att få extra mycket uppmärksamhet  :D

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #14 skrivet: 12 jul-06 kl 14:42 »
Springer man på toa 15 ggr per natt så ser man att surhönor som "försvunnit" på ägg under ladugolvet är ute och spankulerar vid den tiden på morgonen.

Lena A

« Svar #15 skrivet: 24 jul-06 kl 09:49 »
Uppdatering om hönan Ulla - och för att gå tillbaka till ursprungliga tråden.  ;)

Ulla luftruvar än. Jag har flyttat henne och tuppen till ett extrautrymme varje natt i 4-5 dagar och även lyft ner henne från redet 3-4 ggr per dag (tur att man har semester  :D). Hon äter, är ute i gröngräset en stund och uppför sig som en vanlig höna. Sedan efter en stund hoppar hon upp i redet igen. Suck .... ::)

Jag tänker fortsätta som jag gjort ett tag, så får vi se om hon fortsätter som hon gjort ett tag också  ::).

Annars mår Ulla bra, tror jag. Hon är litet irriterad på mig numera eftersom hon aldrig får vara ifred.  ;)

iceman

• ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
« Svar #16 skrivet: 24 jul-06 kl 15:09 »
 vår marton höna låg två kullar efter varandra när den ena misslyckades  så satte hon igång igen efter 1 vecka ... jag  försökte lyfta ur henne ggr flera.. men hon envisades och det gav ju resultat... nu är hon en jätteduktig mamma som inte låter någon närma sig hennes småttingar..´

så det bästa är nog att låta hönsen sköta sig själva...

lev väl...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Lena A

« Svar #17 skrivet: 05 aug-06 kl 20:25 »
Ytterligare en uppdatering om hönan Ullas luftruvning. Den fortsätter  ???. Jag har prövat att ha henne tillsammans med tuppen Olle i ett separat utrymme i 2 dagar. Efter det - vips åter till redet!

Nu lyfter jag ut henne på morgonen och några gånger på dagarna så att hon kan göra ifrån sig och äta. Hon är ute en stund, sprätter, äter och dricker vatten och sedan - åter till redet!

Nu när jag kommer verkar det som om hon reser på sig i redet och tänker - ack ja, här kommer hon igen och bär ut mig.... ;)

Hon mår alltså bra, verkar det som, men jag som lägger mänskliga aspekter på det, tycker det är synd att hon inte är ute med de andra nu när det är sommar och passar på att sprätta i gräset som nyligen börjat växa igen tack vare välbehövligt regn.

Som jag sagt tidigare, kycklingar vill jag inte ha fler i år, så vi får väl hålla på så här ett tag till.  ;)

Mossie

• Dvärgöland, dvärgkochin, hund, katter & sambo.
« Svar #18 skrivet: 05 aug-06 kl 21:36 »
Vad är det med hönorna i år? Dom är ju ruvtokiga som aldrig förr! Ena dvärgkochinhönan har börjat luftruva en omgång till efter att hon varit "normal" i 2 veckor, en annan dv.k. ligger fortfarande tätt inslingrad i en dv.ölandshöna som aldrig förrut har visar ruvlust trots sina 5 år utan visade tendenser att bli tupp tidigare i sommras.
Det är ju synd att dom ska ligga där inne i det varma dunklet i stället för att vara ute i friska luften.
Det finns inga dumma djur-bara dumma människor.

Lena A

« Svar #19 skrivet: 06 aug-06 kl 09:14 »
Mossie, intressant att du också har dv kochin som ruvar och ruvar och ruvar  ;). Undrar just om min dv kochin Ulla smittad dina  ??? :D ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

704 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser