Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skinn efter årskiftet värdelösa?  (läst 5190 gånger)

daniel70

• Gotland
Skinn efter årskiftet värdelösa?
« skrivet: 03 feb-11 kl 20:02 »
Fick idag höra av en person jag i övrigt har mycket stort förtroende för vad gäller får, att skinnen inte går att använda om man slaktar i Januari eller senare. Vill man ha bra kvalité på skinnet ska man hellre vänta frammåt Maj. Ullen skulle till och med kunna lossna efter beredning..? Hon tyckte att man absolut senast ska ta tillvara skinnet (slakta) i December om man vill ha ett användbart skinn.
Finns det något i detta? Hade tänkt ta tillvara skinnet från min bagge som ryker i helgen.
Jag har förstått att det finns, inte minst här på Alternativ :), en hel del myter/(olika)uppfattningar kring får och deras skötsel. Vad tror ni om detta?

vallhunden

• Västergötland
SV: Skinn efter årskiftet värdelösa?
« Svar #1 skrivet: 03 feb-11 kl 20:33 »
Om man har Gotlandsfår (som avlas för sina skinn) så märks det en tydlig skillnad på skinnen när djuren inte går ute på bete längre. Ullen blir "trött" och glanslöst. Skinn som tidigare var fina (på lammet) blir lite sträva och inte alls så fina. Det gjordes en undersökning på vinterslaktade skinn från Gotlandsfår och man kom fram till att det var mycket svårare att få ett bra skinn från vinterfödda djur, men att det gick... Allt beroende på näringen de fått under vintervistelsen.
Jag tycker att du ska ta till vara på skinnet från din bagge ändå, men ha inte för stora förhoppningar att det ska bli ett "kanonskinn", eftersom han har arbetat med att betäcka dina tackor under vintern....
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

zeina66

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 03 feb-11 kl 21:50 »
Hej
Jag har slaktat och skickat in gute-baggskinn för beredning fr dec tom mars,samtliga har klippts till 35 mm.
Ju längre dom levt ju grövre strån kan det bli här och där. Ingen av fällarna har tappat "tussar" och då används dom varje dag den kalla årstiden,som matta,på stolar och soffa,två fällar är tvättade. Hur fina som helst,fr tranås skinnberederi.
Om ett skinn tappar ull,gissar jag på att hårsäckarna blivit skadade när djuret flåddes eller fel hantering med saltningen...men jag är ingen expert
Ett lammskinn på 6 mån är ju självklart mjukare.

Skicka in skinnet...du kommer att upskatta det...
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 03 feb-11 kl 23:35 »
Om man inte klippt på hösten så blir skinnen på gotlandsfår ofta fasligt toviga. Slaktade i mars ett år och hade inte klippt på hösten. Så skinnen fick bli pälsskinn 18mm långa. Lite matta och trista kanske men, jättemjuka. Sålde dem lite billigare som babyskinn och de gick åt.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #4 skrivet: 04 feb-11 kl 23:12 »
Hon verkar inte riktigt veta vad hon pratar om, eller kan du missförstått?
Slaktas massor av lamm vid påsk.
Blir hur bra skinn som helst.

När klippte du?
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

daniel70

• Gotland
« Svar #5 skrivet: 05 feb-11 kl 00:22 »
Tror inte jag missförstod. Och då hon har Gotlandslamm som lammar på vårkanten antar jag att hon menar att vårlamm får dålig päls till senvintern.
Men av tidigare svar att döma så ligger det åtminstone något i det hela att kvalitén på skinnet försämras något. Kommer dock att skicka in skinnet till Tranås för beredning. Man behöver se saker med egna ögon ibland..
Baggen är förövrigt oklippt då han föddes i April.

samaka

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 05 feb-11 kl 05:57 »
Hon verkar inte riktigt veta vad hon pratar om, eller kan du missförstått?
Slaktas massor av lamm vid påsk.
Blir hur bra skinn som helst.

Det beror ju på vad man har för krav... tror inte det finns särskilt många gotlandsuppfödare med påskslakt... det är väl till största del köttras som slaktas då och de skinnen (ursäkta mig  :-[) blir ju som de blir ändå, oavsett slakttid (ja undtaget leicester förstås, där lär man nog tänka lite som med gotland  ;)).

Kommer dock att skicka in skinnet till Tranås för beredning. Man behöver se saker med egna ögon ibland..
Baggen är förövrigt oklippt då han föddes i April.

Du gör rätt i att testa! Har själv skickat skinn slaktade så sent som i december och de blev, i särklass, den tråkigaste faddaste leveransen jag fått, men det fanns några guldkorn. De duger ju gott som skoter-, pulk- el golvskinn.
« Senast ändrad: 05 feb-11 kl 06:03 av samaka »

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #7 skrivet: 05 feb-11 kl 23:20 »
Det beror ju på vad man har för krav... tror inte det finns särskilt många gotlandsuppfödare med påskslakt... det är väl till största del köttras som slaktas då och de skinnen (ursäkta mig  :-[) blir ju som de blir ändå, oavsett slakttid (ja undtaget leicester förstås, där lär man nog tänka lite som med gotland  ;)).

Vid påsk så är det de högsta avräkningspriserna.
Men den springande punkten är nog när lammet är klippt.
Sitter på ett skinn som jag beredde i förra veckan som är hur fint som helst.

Måste påpeka en sak, kan inget(!) om andra raser än Gute och Utegångsfår.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #8 skrivet: 06 feb-11 kl 00:04 »
Men den springande punkten är nog när lammet är klippt.
Sitter på ett skinn som jag beredde i förra veckan som är hur fint som helst.

Måste påpeka en sak, kan inget(!) om andra raser än Gute och Utegångsfår.

När det gäller gotlandsskinn (skinn från gotlandsfår) så är de som bäst under hösten. Lammens sommarpäls (även de vuxnas) har en helt annan glans och kvalitet än deras vinterpäls. Så om man är ute efter de där silvrigt blanka deluxskinnen så ska man slakta innan vinterullen börjar växa för sen blir skinnet inte lika roligt. Därmed inte sagt att det blir värdelöst bara annorlunda. För att få de där extrafina skinnen på hösten så ska lammen vara oklippta.  :)

samaka

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 06 feb-11 kl 04:27 »

Klart köttet betalar sig bättre på våren, men då är köttet huvudprodukten. De som avlar för skinnens del slaktar aldrig, vill jag hävda, på våren.

Om lammet är klippt el inte tror inte jag har någon betyldelse för skinnets glans... pälsen blir ju inte blankare för att man får bort det yttre skiktet, det försvinner ju oavsett vid beredning (om man inte mattbereder dvs). Vinterpälsen ser helt enkelt ut som den gör vare sig man klipper el inte.

Skinn är alltid ett användbart material. Men att säga att skinn blir lika fina på vår som på höst stämmer inte (enl mig iaf  ;))

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #10 skrivet: 06 feb-11 kl 12:46 »
Om lammet är klippt el inte tror inte jag har någon betyldelse för skinnets glans... pälsen blir ju inte blankare för att man får bort det yttre skiktet, det försvinner ju oavsett vid beredning (om man inte mattbereder dvs). Vinterpälsen ser helt enkelt ut som den gör vare sig man klipper el inte.

Enligt dem på Tranås skinnberederi (var på en föreläsning de höll) så blir vinterlammsskinnen bättre om lammet klipps på hösten eller i alla fall 4-6 veckor innan slakt. Inte för att det blir blankare men, det tovar sig inte så mycket och är lättare att få snyggt i beredningen. Om skinnet är väldigt tovigt så är ju risken större att det går sönder innan det beretts klart. Klipper man på hösten redan så kan man få ett pälsskinn även av ett vinterlammskinn. OBS att jag bara pratar om gotlandsskinn nu för jag kan inte hur andra skinn fungerar.

Sen är det ju som du säger att har man gotlandslamm så vill man ju slakta dem på hösten men, är de för tunna då så får man ju välja sämre skinn/mer kött eller bra skinn/lite kött. Själv har jag 15 ungbaggar kvar sen i höstas av den anledningen.

ulfg

« Svar #11 skrivet: 07 feb-11 kl 19:30 »
Hörde om en fårbonde på Gotland med fina gotlandsfår som gjorde såhär: han slaktade inte på hösten utan väntade och slaktade först på sensommaren året därpå. Då fick han större och finare skinn, nya lamm och fårkött att sälja. Historien förtäljde inte huruvida han bara levererade fårköttet till Scan eller sålde det som  "lammkött" själv till kunder. Stora tackskinn är bättre betalt än små lammskinn och kött från gutar/gotlandsfår från djur mellan 6-8 upp till 16 månader har ungefär samma smak och utseende. Detta oavsett om gränsen mellan lamm- och fårkött går vid 12 mån.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

519 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser