Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mård  (läst 2903 gånger)

Anna.D

mård
« skrivet: 08 jul-06 kl 08:17 »
Ja så har man haft besök av mården igen.I natt har han tagit en fri gående tupp och så har han fått tag i en kyckling genom maskan på min kyckling bur.Det är svetst nät men maskorna är större än på mina andra burar.
Vet någon om det hjälper att sätta någon tråd strömm runt burarna?Jag har vita pinnar som jag kan trä ström tråden så det är lätt att fixa.eller ni tror att den sticker i mellen de vita ström trådarna?
det blir till att ladda fällan i natt./Anna

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
Re:mård
« Svar #1 skrivet: 08 jul-06 kl 14:00 »
Hur märker du att det är en mård som tagit höns?

Menar du att den "slank in" genom maskhålet i buren?

Bra att få veta, för det är ju då också viktigt att man inte har hönsfönstren så mycket öppna nattetid att en mård kan komma in.

Kan det inte ha varit räv?
Var hela kycklingen i  buren borta eller bara skallen (som hos mig nyligen)?
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Anna.D

« Svar #2 skrivet: 08 jul-06 kl 23:06 »
Nä kycklingen låg nära nätet och någon har fått tag i huvudet och ätit upp huvudet.kroppen låg kvar i buren.Några fri gående tuppar har också blivit tagna.jag har haft mård innan som jag sett men jag är inte hundra på att det är det nu också.kan säkert vara räv också.Nu har jag plockat in alla kycklingar in i stallet och även de frigående tupparna/Anna

Amanda

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 08 jul-06 kl 23:57 »
RÄV  :(   RÄV  :'(  RÄV  :P

Precis likadant hände hos mig häromdagen.
En liten kyckling låg innanför nätet med skallen av. Den hade alltså sprungit sina sista meter därinnanför huvudlös.
En annan aningen större kyckling hade räven däremot fått med sig hela, genom att den lyckats få in nosen igenom nätet.
Av någon underlig anledning springer tydligen kycklingar nära nätet när de blir skrämda:O( Till stor nackdel för dem!

Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Bondmoran

« Svar #4 skrivet: 09 jul-06 kl 10:40 »
RÄV  :(   RÄV  :'(  RÄV  :P

Precis likadant hände hos mig häromdagen.
En liten kyckling låg innanför nätet med skallen av. Den hade alltså sprungit sina sista meter därinnanför huvudlös.
En annan aningen större kyckling hade räven däremot fått med sig hela, genom att den lyckats få in nosen igenom nätet.
Av någon underlig anledning springer tydligen kycklingar nära nätet när de blir skrämda:O( Till stor nackdel för dem!

Sätt upp finmaskigt kycklingnät eller varför inte tåligt fyrkantsnät, ÖB brukar sälja rullar till hyfsade priser, längst ner innanför det befintliga nätet . Då kan ju inte räv eller katt få in nos och tass och skada/döda genom nätet.

Hälsar
Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Amanda

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 09 jul-06 kl 11:47 »
Jag HAR nytt Gunnebostängsel OCH kycklingnät... och ändå har räven lyckats slita sönder en del av kycklingnätet och sedan fått in nosen genom det hårda stängslet, där kycklingarna uppenbarligen befann sig.

Men varför går rädda kycklingar längs nätkanten när räv kommer, när de kan springa in i hönshuset plus att de har en hel stor gård att gömma sig i  ???

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #6 skrivet: 09 jul-06 kl 13:44 »
Jag HAR nytt Gunnebostängsel OCH kycklingnät... och ändå har räven lyckats slita sönder en del av kycklingnätet och sedan fått in nosen genom det hårda stängslet, där kycklingarna uppenbarligen befann sig.

Men varför går rädda kycklingar längs nätkanten när räv kommer, när de kan springa in i hönshuset plus att de har en hel stor gård att gömma sig i  ???
Fåglarna "fryser" fast när dom blir tillräckligt skrämda, det är som om de bara stelnar och ger upp allt hopp om att överleva.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Amanda

• Västmanland
« Svar #7 skrivet: 09 jul-06 kl 16:55 »
Ja, Fred, det är nog som du säger. Samma sak gäller ju om de är ute i det fria och hök eller räv kommer... då ligger de blixtstilla i timmatal och man  får söka efter dem med ficklampa på kvällen!!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

674 gäster, 3 användare (1 dolda)
Nina W, Undine Lines

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser