Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bevattning av 1 hektar  (läst 28782 gånger)

louise

• Gäst
Bevattning av 1 hektar
« skrivet: 01 feb-11 kl 16:58 »
Räknar på bevattningslösningar här och måste eventuellt köpa en ny pump som klarar 8-10 bar. Brast ut i vansinnesskratt nyss när jag såg en prisuppgift på 26500 spänn.

Nån som har tips på återförsäljare och pumpar med vettig kvalitet? Och nåt som är billigare, eller kostar en sån pump alltid så jävla mycket?
« Senast ändrad: 15 feb-11 kl 15:16 av Stabon »

louise

• Gäst
SV: Tips på pumpar 8-10 bar
« Svar #1 skrivet: 01 feb-11 kl 17:24 »

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #2 skrivet: 01 feb-11 kl 18:17 »
Saxat ur julas produktbeskrivning.

Tryckhöjd vid 10 l/min = 65 m. Tryckhöjd vid 125 l/min = 10 m. Flöde: 125 l/min. Pumptryck: 8 bar.

Tryckhöjd innebär hur stort tryck pumpen ger vid ett visst flöde.
Tryckhöjd vid 10 l/min = 65 m. Innebär att du får fram 10 liter per minut vid ett tryck på pumpens utlopp om ca 6,5 bar.
Tryckhöjd vid 125 l/min = 10 m. Innebär att flödet blir 125 lit/minut, men då är pumpens tryck vid utloppet bara är ca 1 bar.
Pumptryck: 8 bar Är säkert pumpens maxtryck, men då får du inget flöde alls.

Du får börja dina beräkningar med behovet, hur mycket vatten ska komma ut ur ditt system per tidsenhet. Sedan vidtar beräkning av hur rörsystemet ska se ut, sedan väljer man pump efter dessa beräkningar.

För en pump är uppgifter om flöde vid ett visst tryck det som styr. En pump som den ovan kanske ger 8 bars tryck men inget flöde, och är då ointressant för bevattning, eftersom inget vatten kommer om rörledningar etc ger 8 bars mottryck.

louise

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 01 feb-11 kl 19:32 »
Jämt är allt så svårt:-)

Hoppas det är det som sprinkler-säljaren räknar  på nu.. inväntar mejl imorrn förmiddag.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 01 feb-11 kl 19:36 »
Ett litteraturtips:
Hydromaskinlära, Tore Lundberg, Akademiförlaget/Gumperts. Den kom ut i flera utgåvor under 50- och 60-talet, bör gå att låna på bibliotek eller komma över på antikvariat. Utgåvor från 1960 och senare är betydligt bättre än de tidigare (tryckfel rättade, mer pedagogiska övningsexempel, mer modern tillämpning av enheter).

Där står allt man behöver veta om strömningsmotstånd i rörledningar, olika pumptyper, dimensionering av olika slags anläggningar osv.

Tänk på att energiåtgången för att förflytta stora mängder vatten vid högt tryck inte är direkt försumbar. Det lönar sig att räkna igenom den saken också, ta hänsyn till pumpens verkningsgrad osv. Det kan mycket väl visa sig att exempelvis den extra kostnaden för grövre rörledningar mer än väl vägs upp av minskad energiåtgång. Det gäller ju också att man inte väljer en pump som har onormalt dålig verkningsgrad vid just det mottryck som den kommer att arbeta vid i den här anläggningen.

louise

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 01 feb-11 kl 19:45 »
Det finns inte bara lite enkla regler? Så att jag snabbt kan räkna lite på egen hand?

Existens?

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 02 feb-11 kl 12:03 »
Men hade inte du en djupborrad brunn som inte används?
Man kan köra ner en dränkbar pump i ett sånt borrhål och pumpa direkt ut till bevattningsspridaren. Jag bevattnade 1 tunnland jordgubbar på det sättet, och det funkar utmärkt, avstånd mellan brunn och åker var ca 75 meter. Men då är det en lite dyrare pump, runt 5000 tror jag dom ligger på.

Men..  Då räcker det oftast bara till en eller max 2 spridare, så man får flytta en del om åkern är stor.

Rejälare grejer behövs om man t.ex vill frostskyddsbevattna, dvs ha spridare som täcker hela åkern med lite lagom vatten hela natten, det är då de riktiga bevattningspumparna kommer in i bilden. Även om det inte måste kosta 26000.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #7 skrivet: 02 feb-11 kl 18:08 »
Jag har nån gammal bevattningspump liggande hos farsan i Nederländerna, YD-kopplingen har brunnit men i övrigt är den bra. Den är nog värt en 5kr/kilot + frakt. Den behöver 3x63A trögt om man fixar YD-kopplaren, annars behöver den nån knivsäkring i ännu större klass. 85000l/t är något jag har vagt i minnet. Drev 3 stycken såna där självupprullande spridare.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 03 feb-11 kl 17:41 »
Jo eventuellt har jag ett borrhål till. Men jag förstår inte varför det skulle bli en billigare lösning än att använda den brunn jag har idag?

Tittat på bevattningsföretagets ena förslag på lösning. Jag kan kanske komma billigt undan om jag har 12 sprinklers och kör 4 i taget. Men då skulle jag ju vilja ha nån sorts timer, så att de kan stå på under natten, och själva växla till nästa grupp sprinklers efter en stund. Är jag helt utopisk med den idéen?

De säger att jag då behöver 2,5 bar i tryck vid spridaren och en pump+brunn som ger 12 m3 vatten i timmen. Har inte en susning om mängden vatten är mycket eller lite, om en borrad brunn  kan ge det. Vet inte heller alls vad jag ska ha för pump för att få 2,5 bar vid spridaren.

lj

• Övriga världen
« Svar #9 skrivet: 03 feb-11 kl 17:47 »
Kan inte bidra med så mkt i den här frågan men gick en 1-dags bevattningskurs för länge sedan.

Köpte till denna kurs en bok som heter "Bevattning" W Johansson/H Linne´r.

Är en delvis teoretisk bok men också en del handfasta råd.
Eftersom du ska bevattna en del och det kostar mkt att misslyckas med specialgrödor bör du nog läsa in dej.

Finns långsamspridare med hygglig täckning som kräver mindre än 2,5 bar vid munstycket.
Jag körde två spridare med en jet pump som var på 2,2 Kw med 63 mm matarslang.
« Senast ändrad: 03 feb-11 kl 17:50 av lj »

louise

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 03 feb-11 kl 18:02 »
Hur stort område vattnade du då?

Har nu äntligen skrivit ner alla konstiga siffror som står på min pump och det var tydligen en klen än.. 1,1 kw är den på. I övrigt fanns det inga siffor och enheter på den som vi pratat om, bara en satans massa annat.

Take- du driver med mig som vanligt eller;)? Menar du att min fastighet ska klara cirka 180 ampere?
« Senast ändrad: 03 feb-11 kl 18:15 av Stabon »

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #11 skrivet: 03 feb-11 kl 20:25 »
Har nu äntligen skrivit ner alla konstiga siffror som står på min pump och det var tydligen en klen än.. 1,1 kw är den på. I övrigt fanns det inga siffor och enheter på den som vi pratat om, bara en satans massa annat.

Var det kanske motorns typskylt du tittade på då? Kolla om det finns någon fler skylt som gäller pumpen eller hela aggregatet. Om det åtminstone står ett firmamärke och typbeteckning på pumpen så går det kanske att googla på det och få fram ett datablad.

louise

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 03 feb-11 kl 20:40 »
Nä,... hittar inget mer. Mer än en orange klisterlapp som flagnat bort å inte går att läsa. "Made in Denmark" är det närmsta en tillverkare som går att komma.

Är ingen av alla siffror till nån nytta? Hur vet jag att jag hittat en typbeteckning? Kan ingen av siffrorna vara det?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #13 skrivet: 03 feb-11 kl 20:46 »
Sitter skylten på motorn eller på pumpen?

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #14 skrivet: 03 feb-11 kl 22:26 »
Take- du driver med mig som vanligt eller;)? Menar du att min fastighet ska klara cirka 180 ampere?

Han pratar om en trefasmotor. Då förbrukar varje fas 63 ampere, och din huvudsäkring behöver vara steget över 63 amp. Du kan inte lägga ihop ampere matematiskt på det viset.

Made in Denmark kan ju tyda på en Danfosspump (om lappen sitter på pumpen).

Vad är det för "en satans massa annat" som står på skyltarna?

12 m3 vatten i timmen är 3,3 liter vatten i sekunden. Mycket eller lite? Vi hade på ett tidigare ställe vi bodde en djupborrad brunn som gav ca 1 m3 i timmen. Du får prova din brunn och se vad den ger.

För att skifta mellan 3 olika grupper sprinklers behövs förmodligen inte mer än en timer, ev hjälpreläer och 3 magnetventiler.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #15 skrivet: 03 feb-11 kl 22:35 »
Sen får man ju tänka på att brunnens kapacitet testas så man vet att vattnet räcker när det behövs som mest (torra somrar).

Moëll i Trädet

• -
« Svar #16 skrivet: 03 feb-11 kl 22:52 »
En bevattningsdamm i Stabons värdelösa sumpmark vore kanske att föredra framför en brunn?
Dammvatten har en betydligt högre temperatur än brunnsvatten vilket är fördelaktigt.
En damm medger högt uttag under kort tid, så att bevattningen kan ske under optimala förhållanden.
Vatten från en damm ger oftast mindre energiåtgång pga. lägre lyfthöjd.
"Kärleken är livets bäste vän"

louise

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 03 feb-11 kl 22:55 »
Skratt, känner du till min sumpmark;)

Tanken med sumpmarken är att restaurera dräneringarna och se om åkrarna blir normala. Å sumpmarken ligger 4-500 meter från ett av ställena där det ska vara grönsaker.

Har insett problemet med hur mycket brunnen ger eller inte. Är det alls lönt att testa nu?Så att jag hinner fixa en anläggning före odlingssäsongen börjar?
« Senast ändrad: 03 feb-11 kl 23:00 av Stabon »

Existens?

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 04 feb-11 kl 07:33 »
Ja, jag tycker gott du kan testa kapaciteten nu, en borrad brunn påverkas inte speciellt mycket under året..om den inte är bara 3 meter djup, men det tror jag väl knappast.. 
Att jag sa du kunde använda det extra borrhålet var ju helt enkelt för att slippa bli utan vatten själv när du drar igång och vattnar. Har man en extra borrad brunn, så har jag svårt att se nåt skäl till att inte använda den till bevattningen?

Sen får man också tänka på att om man vill använda en brunn där det är mer än 7 meter till vattnet, vilket det ju oftast är i en borrad,, så är man hänvisad till ejektorpump, eller en dränkbar pump. Detta eftersom vanliga pumpar, dit även bevattningspumpar hör, aldrig kan suga mer än 7 meter.

http://www.ipw.se/djupbrunnspumpar.htm

Sen är ju frågan hur mycket vatten du behöver ha upp. Du skrev 12 kubikmeter i timmen, och det anser jag som helt orealistiskt att få upp ur en borrad brunn.
Men 1 mm nederbörd är ju 10 000 liter vatten per hektar, dvs 10 kubik.  Att vattna drygt 1 mm per timme över hela ytan kan ju bara vara aktuellt som frostskyddsbevattning? Vilket ju iofs är bra, men är det så du har räknat? 

Har man ett läge som inte är väldigt utsatt för frost, och är hänvisad till en borrad brunn, så skulle jag absolut titta på alternativet droppbevattning istället. Alltså att köra i vatten i en perforerad slang under plastlist. Då går det åt minimalt med vatten och det tillförs i små mängder under lång tid, samtidgt som ogräshanteringen blir mycket enklare.

http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_ovrigt/p7_12.pdf

louise

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 04 feb-11 kl 13:55 »
menar du att 12 kubik per timme blir för lite vatten till plantorna? Det låter som om du räknar att vattna hela ytan samtidigt, men idén är att vattna en tredjedel i taget.  Hur många kubik behövs då? Beror inte det på hur länge jag vattnar? Om jag vattnar på natten och delar bevattningen i tre omgångar, kan varje omgång bli 3-4 timmar.

Jag vill inte ha plast på jorden utan täckodla för att förbättra jorden. Kan man ha dropplist utan att man täcker med nåt?

Jag hänger inte med på varför du pratar om olika pumpar. Jag tänker jag ska ha en sån pump jag har idag, fast starkare. Skulle det inte gå? Å vad det är för sort vet jag inte, jetpump, ejektor osv.

Dela detta:

* Inloggade just nu

627 gäster, 3 användare (1 dolda)
arlinet, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser